Saturday, October 04, 2008

Zakat dibayar kpd Penuntut Ilmu?.

Darul Ifta- Mesir.

الرقـم المسلسل 6793
الموضوع صرف الزكاة لطلبة العلم
التاريخ 10/06/2008
الســــؤال
اطلعنا على الطلب المقيد برقم 997 لسنة 2008م المتضمن:
هل الصرف على المنح العلمية أو على طلبة العلم هو أحد المصارف الشرعية للزكاة أم لا؟
الـجـــواب
أمانة الفتوى

للزكاة مصارفها التي حددها الله تعالى في كتابه الكريم بقوله سبحانه: ﴿إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللهِ وَاللهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ﴾ [التوبة: 60].
وقد اتفق الفقهاء على إعطاء طالب العلم من الزكاة بقدر ما يكفي حاجته العلمية، وتكلموا عن ذلك في موضعين:
الأول: عند كلامهم على مصرف الفقراء والمساكين، وأن طالب العلم يُعطَى من الزكاة ما يكفيه مؤنة معيشته حتى لو كان قادرًا على الكسب عند الشافعية، وحتى لو ملك نصابًا عند الحنفية؛ وذلك في مقابل تفرغه لطلب العلم.
فقد نقل ابن عابدين في حاشيته "رد المحتار" (2/372) عن جامع الفتاوى ما نصه: "وفي المبسوط: لا يجوز دفع الزكاة إلى من يملك نصابًا إلا إلى طالب العلم والغازي ومنقطع الحج؛ لقوله عليه الصلاة والسلام: (يجوز دفع الزكاة لطالب العلم وإن كان له نفقة أربعين سنة) اهـ".
ونقل الإمام النووي الشافعي في "المجموع شرح المهذب" (6/190) عن الأصحاب أنهم قالوا: "ولو قدر على كسب يليق بحاله إلا أنه مشتغل بتحصيل بعض العلوم الشرعية بحيث لو أقبل على الكسب لانقطع من التحصيل حلت له الزكاة؛ لأن تحصيل العلم فرض كفاية".
وقال الشيخ الخطيب الشربيني الشافعي في "الإقناع": "وإن تفرغ قادر على التكسب للعلم وتعذر الجمع أُعطِيَ، لا إن تفرغ للعبادة وإطعام الجائع ونحوه".
وقال الشيخ البهوتي الحنبلي في "كشاف القناع": "(وإن تفرغ قادرا على التكسب للعلم) الشرعي, وإن لم يكن لازما له (وتعذر الجمع) بين العلم والتكسب (أُعطِيَ) من الزكاة لحاجته".
ونقل البهوتي عن ابن تيمية أنه سئل عمن ليس معه ما يشتري به كتبا للعلم يشتغل فيها؟
فقال: يجوز أخذه منها -أي من الزكاة- ما يحتاج إليه من كتب العلم التي لا بد لمصلحة دينه ودنياه منها" ثم قال البهوتي: "ولعل ذلك غير خارج عن الأصناف; لأن ذلك من جملة ما يحتاجه طالب العلم, فهو كنفقته".
والثاني: عند كلامهم على مصرف (في سبيل الله)؛ إذ إن هذا المصرف يشمل العلم والجهاد؛ لأن الجهاد يكون باللسان كما يكون بالسنان، كما قال تعالى في القرآن الكريم: ﴿فَلاَ تُطِعِ الكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا﴾ [الفرقان: 52].
بل إن بعض الفقهاء جعلوه شاملاً لجميع القُرَب عند الحاجة؛ قال الكاساني في (بدائع الصنائع): [وأما قوله تعالى: "وفي سبيل الله" فعبارة عن جميع القُرَب؛ فيدخل فيه كل مَن سعى في طاعة الله وسبيل الخــيرات إذا كان محتاجًا] ا هـ.
ونصَّ العلماء على دخول الإنفاق على طلبة العلم ضمن مصرف "وفي سبيل الله"؛ ومن هؤلاء العلماء الميرغيناني ومنلاخسرو وصاحب الفتاوي الظهيرية وغيرهم.
بل صرح الحنفية بجواز نقل الزكاة من بلد إلى بلد آخر لطالب العلم.
ومما يستدل به على ما ذهبوا إليه من دخول الإنفاق على طلبة العلم ضمن مصرف "وفي سبيل الله" قوله صلى الله تعالى عليه وآله وسلم: «مَن خَرَجَ في طَلَبِ العِلمِ فهو في سَبِيلِ اللهِ حتى يَرجِعَ» أخرجه الترمذي وحسّنه.
وبناءً على ذلك وفي واقعة السؤال: فإنه يجوز شرعًا إعطاء أموال الزكاة للمنح التعليمية والصرف منها على طلبة العلم.

والله سبحانه وتعالى أعلم

Sanad oo sanad lagi..

maka teringatlah ana , satu ajaran dalam ilmu mustalah hadis, " jika tiada sanad, nescaya berkata seseorang apa yang dia nak kata" aw kama qol..

tapi seingat ana , kaedah tu diguna pakai dalam ilmu hadis... kalau ya pun nak menilai ilmu2 yang lain dengan kaedah tu,,, mesti le di comparekan dengan satu hadis sahih riwayat bukhari " innam ilm bitta'alluum... hanyasanya ilmu itu didapat ia dengan taa'llum .. belajar, talaqqi. musyafahah dari mulut2 guru2 yang pernah belajar pula dengan guru2 nya.

ilmu hadis memang sangat perlu penelitian sanad2 sbb ia ilmu bentuk nukilan, dari satu orang guru ke satu guru sehingga ke Nabi s.a.w., dapat dipastikan tiada sebarang perubahan ayat maupun kalimat atau makna-makna yang didengar atau diambil dari Nabi s.a.w.

adapun ilmu-ilmu yang selain hadis,, sprt fekah cnthnya,, mmng akan ada perubahan kalimat2 atau makna2 yang tak dapat tidak. sbb para guru2 yang menerimannya dari guru yang sebelumnya bukannya menghafal setiap kalimat guru2 sebelumnya. ia hanya mafhum atau ijtihad2 , pendapat2 , syarahan2, huraian2 yang pastinya mengalami perubahan2 dalam penyampaian , walaupun makna2 atau maksud2 setiap guru itu sama pada kebiasaannya.

apa yang perlu bagi setiap murid ialah mempastikan , adakah ajaran gurunya itu benar dengan sebab gurunya itupun pernah belajar dengan guru-guru sebelumnya yang betul dan benar juga ajarannya. sehingga sampailah titihan ilmu tersebut ketabaqah tabi'in seterusnya para sahabat dan para sahabat belajar pula kepada Nabi s.a.w. Ini juga dinamakan sanad. bahkan sanad yang macam lebih hebat, lebih kuat dan lebih dipercayai dalam agama. walaupun simurid tersebut tidak diberikan sebarang tanda pengakuan , seperti kertas sijil, cop stempel , tanda tangan gurunya . simurid tersebut tetap sah bersanadkan ilmu dan amal yang diwarisnya dari sigurunya yang tersebut dan murid yang macam itu , adalah pewaris ilmu yang hakiki jika nak dibandingkan dengan yang hanya amik ijazah sanad kitab sahaja. tetapi ini tidak pula bermakna ana menafikan sifat-sifat murid dalam ilmu tasawuf sufi, yang hanya memadai dgn ijazah sahaja. itu soal lain le. sebab tasauf tu dikaitkn dengan keramat pulak.

kalau yang macam ini keadaannya, tak semestinya sanad tu ada tertulis dalam kertas atau ada cop dan tanda tangan.. kalau ada orang yang cube mewajibkan cara yang begitu dan cube pula nak membatalkan ilmu dan amalan orang lain.. itu namanya cuba mengada-ngadakan perkara baru yag ulamak dulu2 pun tak pernah sebut dalam mana2 kitab mereka.
fahaman yang begini tak boleh dibiarkan , nanti merosakkan agama pula. betul2 mencari pecah belah , tidak mencari persatuan. ana maksudkan fahaman macamtu bukan dari fahaman wahabiah, wahabi cerita lain. ni cerita yang tak wahabi ni.. yang ngaji kitab turas, kitab kuning juga ni.

Ni haa,,, sampai ada ana dengar cerita ,ada pulak, entah sape sape tak tau le... yang mintak sanad kitab musalli. kalau tak de sanad tak sah mengaji kitab tu... ish ish... jahil nye manusia...

ana pun dulu ada mengaji kitab musalli karangan Sheikh Daud tu dengan arwah tuanguru Pak Ya Telok, to guru ana tu le. seingat ana 3 kali khatam, mengaji pulak dengan al marhum tuan guru Haji Halim , pondok sungai jagong , pendang, sekali khatam. masa sebelum tu dipahang , ana dah khatam dah sekali dengan ust Soleh Kedah. lepas tu ana baca untuk orang yang mintak tolong bacakan .. entah berapa kali dah tak ingat.... ana pun tak pernah tanya tuan guru tuan guru ana tu mana sanadnya kitab musalli Tok Sheikh Daud tu... agaknya sah ke tak sah ilmu yang ana belajar dalam kitab musall tu dan bacakan pada orang tu??...

Tapi ...seingat-ingat ana.. setiap kali kitab itu tamat khatam, tuan-tuan guru itu akan sudahinya dengan beberapa ayat yang maksudnya difatihahkan kepada Rasulullah s.a.w , kepada semua guru-guru yang pernah tuan-tuan guru tu belajar kepada mereka kitab tu, khasnya kepada pengarang kitab Tuan Sheikh Daud al Fathoni.. al fatihah.. baca le sekali... maksudnya ringkasan sanad kitab tu telah disebut diakhirnya.

Ringkasnya macam ni le... patutnya memadai tanya je guru yang kita nak mengaji tu , dia belajar dengan siapa kitab tu... tu pun dah cukup. Mun idak pun toksah tanye le.. mun kalau dah seorang ulamak tu namanya ulamak.. yang ilmunya benar.. dia boleh baca kitab apa pun .. yang tak ade ijazah pun dia boleh baca dan berhak baca dan ajarkan pada orang, sebab ijazah2 sanad kitab tu bukan nya umdah ilmu. umdah ilmu mengaji , belajar, musyafahah, sekadar yang termampu, dan bila telah sampai ketahap pelajarannya kepada kajian. bukan lagi semata-mata mas'mu'. boleh baca kitab2 yang tak de ijazah . itu semua harus, tidak haram. ini boleh dibelek dalam kitab ihya imam ghazali ada bahas sikit disana.
Ijazah2 sanad kitab tu kata Sheikh Yasin dalam masalik al jaali hanya :

لأنه لم يبق فى هذا الزمان الا رجاء حصول الخير والبركة باتصال السند دون ما كان مقصودا للمتقدمين من ضبط المسموع
untuk mendapatkan barakah .. bukan samaie...

Apa yang ana nampak, kebanyakan ulamak melayu bukannya takde sanad, khasnya kitab2 melayu/jawi yang mereka ajarkan. sebenarnya ada, sebab bila dikorek2, bila diselidik nanti kita akan jumpa ada. cuma mungkinlah, dah jadi kebiasaan agaknya, orang kita ni kurang sikit tonjol2kn bab sanad ilmu. bukan takde ilmu atau ilmunya tak sah..tu je. sebabtu sepatutnya bila dah tau seseorang guru tu belajar dgn gurunya, ada gurunya, maka tak perlu nak buruk sangka, suu zaan, yang bawa dosa pula.

adapun berkenaan ijazah dan mandat dalam ilmu tasawuf sufi tarekat,, nnti le kalau ada masa ana tulis sikit.

Friday, October 03, 2008

soalan soalan fekah

8. Ister kaya, bolehkah bayarkan zakat fitrah suaminya?.

Jawab: Adalah tidak wajib atas isteri yang kaya membayarkan zakat fitrah untuk dirinya atau suaminya dan anak anaknya dengan sebab suaminya tidak mampu. tetapi jika ia hendak bayar juga?. Maka harus, dan mesti kena izin suaminya terlebih dahulu, sebab niat membayarkan zakat adalah hak suami , iaitu suaminyalah yang berniat, kalau pakai niat siisteri sahaja maka tak sah dan zakat itu jadi sedekah biasa sahaja, sekalipun wang itu kepunyaan isteri.
Kesimpulannya , zakat tidak wajib bila orang yang menanggung nafkah tidak mampu, walaupun isterinya kaya raya.

soalan soalan fekah

6. Apakah tindakan yang mesti dibuat oleh seseorang yang tidak mampu membayar zakat fitrah tanggungannya?.

Jawab: Zakat fitrah wajib hukumnya atas diri sendiri dan semua orang yang jadi kewajipan menanggung nafakahnya, seperti isterinya, anak-anaknya yang belum baligh, ibu bapanya yang miskin dan hamba hamba nya. Jika seseorang itu tidak mampu bayar untuk tanggungannya, maka wajib dibayar untuk dirinya sahaja. Kalau mampu hanya untuk beberapa orang sahaja, wajib bayar ikut tertib, contohnya : dahulukan dirinya, kemudian jika ada lebih, untuk isterinya, kemudian anaknya, kemudian bapanya , kemudian ibunya dan akhir sekali hamba. Didahulukan bapa dari ibu dalam masalah zakat sebab kemuliaan anak berasal dari bapa, kalau masalah nafkah didahulukan hak ibu dari bapa sebab perempuan lebih berhajat kepada anak disudut nafakah.
kalau seseorang itu ada ramai anak pula, dan tidak mampu bayar zakat untuk kesemua mereka, maka bayar sekadar yang boleh sahaja dengan tidak mengira usia atau anak dari isteri yang mana, sebab semuanya sama taraf saja.

7. Adakah wajib bayar zakat untuk pembantu rumah (maid) dan bagaimana pula dengan anak angkat?.

Jawab: Pembantu rumah adalah wajib dirinya sendiri yang membayarkan zakat , bukan majikannya. dia tidak boleh dikategorikan sebagai hamba.
Anak angkat pula, kalau asalnya dari ibubapa Islam, maka ibu bapa mereka lah yang wajib bayar. seterusnya ikut tertib mereka yang wajib tanggung nafkah. Iaitu kalau takde ibubapa, maka datuknya seterusnyalah. Ibu Bapa angkatnya tidak wajib bayar. Kalau nak bayarkan juga, boleh , tapi kena izin dari mereka yang wajib menafkahkannya, seperti izin atau dimaklumkan terlebih dulu kepada ibu bapanya yang asal.

Kalau dari yang tidak Islam, maka tak wajib apa suatupun . Semua anak angkat yang sudah baligh , kawajipan tertanggung atas diri mereka sendiri, jika mampu.