Imam Tarmizi , dikatakan telah menyusun kitab jamiknya,,, dan mengulas hadis2nya mengikut pendapat2 ulamak fiqh ,, dikatakan beliau ulamak terawal menyusun fiqah muqarran- perbandingan mazhab dalam fiqh. wallahu a'lam.
..
hadis -hadis dalam jamik tarmizi sungguh bernilai dan bermakna dalam perbahasan fikah... jelas sungguh seperti catitan dalam kitab bahrul maazi karangan sheikh marbawi... baru la dapat difahami,, mengapa sheikh marbawi dalam bahrul maazi beliau mensyarahkan dan menghuraikan setiap hadis sunan tarmizi dengan nukilan-nukilan para ulama fikah muktabar yang hebat2, seperti, imam nawaawi dari syarah
muslim, majmuk syarah muhazzab, imam qurthubi,,, dan sebagainya.
kata sheikh marbawi lagi... usah lah didikata apa perihal sanad dan riwayatnya yang sungguh teguh..
maknanye.. kalau setakat nak beramal dgn hadis2 dlm sunan tarmizi tak payah le susah2 bahas sanadnya boleh pakai ke tak bolee.. pakai je lee..
kagummnya .....
keilmuan ulamak dahulu kala... maasyaallah ...