Sunday, March 04, 2007

Berkompang semasa Nashid dan selawat contohnya berkompang dimajlis bacaan qosidah burdah untuk majlis maulud Nabi dan sebagainya, dilakukan didalam masjid adalah HARUS .

Allamah Ibnu Hajar al Haitami menyebut dalam tiga kitab beliau, kitab
1. Kaffu Ruaa',
2..Fatawa al Kubro dan
3.Fathul Jawwad bi Syarhil Irsyad:

Ibnu Hajar berkata dalam Kaffu Rua'a- di Haamisy Az Zawajir 1/81:


قال شيخان : حيث أبحنا الدف فهو فيما اذا لم يكن فيه جلاحل, فان كانت فيه فلأصح حلّه أيضا.

Berkata Imam Rafi'e dan Imam Nawawi: manakala kami mengharuskan kompang maka bermaksud pada kompang yang tiada alat berbunyi kelencing, jika ada (alat kelencing), maka Qaul Ashah adalah Halal juga.

dalam Fatawa al Kubro - 3/356

وقد رقص الحبشة فى المسجد وهو صلعم ينظرهم ويقرهم على ذلك . وفى الترمذى وسنن ابن ماجه عن عائشة رضى الله تعالى عنها أن النبى صلى الله عليه وسلم قال :( أعلنوا هذا النكاح وافعلوا فى المسجد واضربوا عليه بالدف )

وفيه ايماء الى جواز ضرب الدف فى المساجد لأجل ذلك فعلى تسليمه يقاس به غيره


Sesungguhnya orang Habsyi ber RUQS didalam Masjid Nabi, Nabi melihat dan mengakui/tidak membantah perbuatan mereka. Didalam hadis Tirmizi dan Sunan Ibnu Majah dari Siti Aisyah r.anha, dari Nabi s.a.w Beliau bersabda: Iklankan oleh kamu akan pernikahan , dan lakukannya dimasjid-masjid, dan pukullah kompang kerananya .

Pada hadis ini terdapat satu isyarat menunjjukan Harus memukul kompang didalam MASJID-MASJID sebab mengiklankan perkahwinan, maka atas persetujuan kefahaman ini ,diqiyaskan dengannya pada keadaan-keadaan yang lain.

Fathul Jawwad bi Syarhil Irsyad - 2/406

ويباح الدف وان كان فيه نحو جلاجل , لرجل وامرأة ولو بلا سبب


DiHARUSkan kompang , sekalipun pada yang mempunyai kelencing, keharusan itu bagi lelaki dan perempuan sekalipun tanpa sebab.