Berkompang semasa Nashid dan selawat contohnya berkompang dimajlis bacaan qosidah burdah untuk majlis maulud Nabi dan sebagainya, dilakukan didalam masjid adalah HARUS .
Allamah Ibnu Hajar al Haitami menyebut dalam tiga kitab beliau, kitab
Allamah Ibnu Hajar al Haitami menyebut dalam tiga kitab beliau, kitab
1. Kaffu Ruaa',
2..Fatawa al Kubro dan
3.Fathul Jawwad bi Syarhil Irsyad:
2..Fatawa al Kubro dan
3.Fathul Jawwad bi Syarhil Irsyad:
Ibnu Hajar berkata dalam Kaffu Rua'a- di Haamisy Az Zawajir 1/81:
قال شيخان : حيث أبحنا الدف فهو فيما اذا لم يكن فيه جلاحل, فان كانت فيه فلأصح حلّه أيضا.
Berkata Imam Rafi'e dan Imam Nawawi: manakala kami mengharuskan kompang maka bermaksud pada kompang yang tiada alat berbunyi kelencing, jika ada (alat kelencing), maka Qaul Ashah adalah Halal juga.
dalam Fatawa al Kubro - 3/356
وقد رقص الحبشة فى المسجد وهو صلعم ينظرهم ويقرهم على ذلك . وفى الترمذى وسنن ابن ماجه عن عائشة رضى الله تعالى عنها أن النبى صلى الله عليه وسلم قال :( أعلنوا هذا النكاح وافعلوا فى المسجد واضربوا عليه بالدف )
وفيه ايماء الى جواز ضرب الدف فى المساجد لأجل ذلك فعلى تسليمه يقاس به غيره
وفيه ايماء الى جواز ضرب الدف فى المساجد لأجل ذلك فعلى تسليمه يقاس به غيره
Sesungguhnya orang Habsyi ber RUQS didalam Masjid Nabi, Nabi melihat dan mengakui/tidak membantah perbuatan mereka. Didalam hadis Tirmizi dan Sunan Ibnu Majah dari Siti Aisyah r.anha, dari Nabi s.a.w Beliau bersabda: Iklankan oleh kamu akan pernikahan , dan lakukannya dimasjid-masjid, dan pukullah kompang kerananya .
Pada hadis ini terdapat satu isyarat menunjjukan Harus memukul kompang didalam MASJID-MASJID sebab mengiklankan perkahwinan, maka atas persetujuan kefahaman ini ,diqiyaskan dengannya pada keadaan-keadaan yang lain.
Fathul Jawwad bi Syarhil Irsyad - 2/406
ويباح الدف وان كان فيه نحو جلاجل , لرجل وامرأة ولو بلا سبب
DiHARUSkan kompang , sekalipun pada yang mempunyai kelencing, keharusan itu bagi lelaki dan perempuan sekalipun tanpa sebab.