Talfiq yg menyebabkan batal sesuatu ibadat , mengharuskannya secara mutlak adalah Haram dan melanggar ijmak.
Talfiq ada 2 hukum, harus dan haram.
Memang selalunya depa kelirukan orangamai.. demi untuk meluluskan rencana depa, ...boleh pakai ja ijtihad2 mereka walau bertentangan dgn orang dulu...maka dilekeh2kan lah pegangan orang awam dgn cara sepertiitu..
Konon orang awam pun campur ja amalannya...ada ja talfiq2 mazhabnya , cuma sedar atau tidak sedar sahaja.
Haa..pakai borong ja..semua talfiq halal...
Termasuk talfiq2 haram yg depa dah kemukan pada orang awam....
Tu le hal nya...
Sedangkan sekalipun ada talfiq yg harus...kena halusi lagi..kalau yg diamalkan tu bkn amalan mazhab muqallid tu sendiri dan tidak ada darurat apa pun dia nak beramal begitu..maka tak dapat pahala juga.. sbb muqallid dibenarkan beramal dgn mana2 amaln yg diluar mazhabnya bila ada perlu dan Amaln itu adalah telah diiktibar ulamak Ulamak fekah mazhabnya...
Sebab , orang awam yang tahap muqallid ,, tak disuruh dan tidak diperintah berijtihad atau mentahkikkan atau mentarjhkan pun mana2 pndapat ulamak fekah untuk dia beramal. Dia hanya diperintahkan bertanya hukum itu , ini pada orang alim, ulamak ..kalau bab fekah, pada ulamak fekah lah...
Ulamak pulak yg boleh ikut/ taklid tu yg muktabar, yang muayyn mazhabnya, yang tentu mazhabnya... yg tidak tasahul berfatwa. Tasahul dlm fatwa adalah ciri2 ftwa yg haram diikuti.
Mufti yg tasahul,, adalah berdosa.
Mufti ada banyak peringkat. Kebanyakkan nya sekarang ini tahap, mufti darurat syarie...mufti tahap darurat sahaja seperti yg sheikh daud fathoni sebut dlm furu masail.
Sesorang mufti selagi tidak sampai tahap tarjih,, dia dianggp masih ditahap orang Alim ulamak yang bertaqlid pada mazhabnya. Dia wajib berfatwa mengikut pendapat2 yang muktamad dalam mazhabnnya melainkàn ada sebab yg perlu , maka diharuskan berfatwa dgn pendapat yang lemah dan pendapat luar mazhabnya.
Kalau sampai tahap boleh mentarjih?. Maka wajib dià fatwakan ikut tarjih dirinya. Dan orang lain tidak wajib ikut dia jika bertentangan dgn pendapt2 yang telah diputuskan oleh majoriti ulamak dalam mazhab mufti tu. Mufti itu kena buat semakan pula disudut maslahah dan mafsidah aamah... kepentingan2 orang ramai. Ada faedah dan mudrat ke pada awam. Dia tidak boleh senang lenang fatwakan tarjih dia yang menyusahkan orang awam. Seperti yang berlaku dalam setengah2 kes dalam negara kita.
Melainkan jika dia gunakan autoriti kuasa pemerintah...itu masalah lain. Maka harus. Sebabtu kita mesti ramaikan kawan2 yang sefahaman dengan kita dalam jabatan2 mufti dan pihak berwajib diperingkat negeri dan kebangsaan. Supaya agama kita terpelihara dan masyarakat kita bangun maju dengan keredoaan Tuhan.
........
Mufti yang tahap boleh tarjih ada tidak sekarang ?.. memang tak pernah saya jumpa.. yang ada mendakwa boleh tarjih , macam tu memang banyak....
Wallahu a'lam.