Thursday, February 28, 2013
Tuesday, February 26, 2013
Monday, February 25, 2013
Jawapan Sheikh Hadi Kharsa- Jika Cakap yang masih boleh difaham antara Iman dan Kufur?. Wajib pakai makna Iman..
Berkata
Guru Kami Al Aalim al Aallamah Al Sheikh Abdal Hadi al Kharsa :
{PERKATAAN/PERCAKAPAN YANG IHTIMAL (BOLEH DITANGGUNG/DITIMBANG)
DARI SATU JALAN (CARA) DARI JALAN-JALAN TAKWIL
ADALAH TIDAK SAH DIKUFURKAN ORANG YANG BERKATANYA, KERANA NABI S.A.W TELAH BERSABDA
DALAM SATU HADIS:
“Tangkislah (TAHANLAH) HUDUD DARI
ORANG MUSLIMIN SEKUASA-KUASA KAMU”.}
Terjemahan penuh video:
Perkataan/ percakapan yang ihtimal (boleh ditanggung/ditimbang) dari satu jalan (cara) takwil dari jalan2 takwil , adalah tidak sah dikufurkan
orang yang berkatanya, kerana
Nabi s.a.w telah bersabda dalam satu hadis.. ” Tangkislah
(Tahanlah) hudud terhadap orang Muslimin sekuasa2 ( kamu”.
Apabila kita ditahan menjalankan hudud dengan sebab perkara syubhat (kesamaran). Sepertimana
telah berkata ahli Fekah. HUDUD (hukuman-hukuman) DITAHAN DARI DILAKSANAKAN KERANA (
terdapat) PERKARA SYUBHAT (kesamaran)” , macamana pula boleh kita kafirkan orang pada perkara yang boleh
ditakwil (syubhat) ?.
Kerana itu lah berkata Imam Besar
kita - Abu Hanifah r.a :
“ Apabila sampai kepada engkau sesuatu perkataan dari seseorang Islam yang
mempunyai ihtimal 99 yang diihtimalkan pada kufur dan 1 sahaja ihtimal iman, maka hendaklah
ihtimalkan (iaitu tanggungkan/ beratkan timbang/ tujukankan maksudnya) atas keimanan , jangan engkau diihtimalkan (iaitu
tanggungkan/ beratkan timbang/ tujukankan maksudnya) makna kufur, (sedemikian itu ) sebabnya supaya bahawa engkau :
- tersalah pada
keimanannya padahal dia disisi
Allah sebenarnya dia kafir itu lebih baik,
– dari
engkau tersalah pada (hukumkan dia) kufur padahal dia disisi Allah orang beriman”.
Suara orang bertanya – (adakah )Imam Abu Hanifah (berkata begitu)?.
-
Ya, Imam Abu Hanifah (dia berkata begitu) .
Suara orang bertanya -Dalam kitab Mana?.
-
Ada di Awal2 kitab Syarah Fiqhul Akbar.. Syarahan bagi Munlla Ali al Qoori.
“kerana bahawa supaya engkau tersalah pada
keimanannya”
Yakni bersangka baik engkau (Husnu zan) baik terhadap seseorang INSAN dan engkau kata bahawa dia mukmin.
Adakah Engkau
akan di siksa (jika) engkau bersangka baik terhadapnya (begitu)?.
-Suara orang bertanya- Sekalipun dia kafir disisi Allah.
Kerana engkau tersalah takwil atas imannya , (itu
maknanya ) engkau masih ihtimalkan dia beriman, adapun jika engkau tersalah pada (menghukum)
dia kufur , padahal dia disisi Allah beriman .. engkau tahulah apa akibatnya kan.. dan
persoalannya…
kerana seseorang insan itu bila berkata
kepada seorang insan yang lain “Kafir” padahal dia disisi Allah tidak kafir, nanti
akan kembali kata –kata itu kepadanya
semula …..
--------------------------------------------
Hubaya hubaya lah kaumku ,, jangan mudah2 kafirkan orang.
Sunday, February 24, 2013
Subscribe to:
Posts (Atom)