Monday, February 25, 2013

Jawapan Sheikh Hadi Kharsa- Jika Cakap yang masih boleh difaham antara Iman dan Kufur?. Wajib pakai makna Iman..





Berkata  Guru Kami Al Aalim al Aallamah Al Sheikh Abdal Hadi al Kharsa :

{PERKATAAN/PERCAKAPAN YANG IHTIMAL (BOLEH DITANGGUNG/DITIMBANG) DARI SATU JALAN  (CARA)  DARI JALAN-JALAN  TAKWIL  ADALAH TIDAK SAH DIKUFURKAN ORANG YANG  BERKATANYA, KERANA  NABI S.A.W  TELAH BERSABDA  DALAM SATU  HADIS:
 “Tangkislah (TAHANLAH)  HUDUD  DARI  ORANG  MUSLIMIN SEKUASA-KUASA  KAMU”.}

Terjemahan penuh video:
Perkataan/ percakapan  yang  ihtimal  (boleh ditanggung/ditimbang) dari satu  jalan (cara)  takwil dari jalan2 takwil , adalah  tidak sah  dikufurkan  orang yang berkatanya,  kerana  Nabi s.a.w  telah bersabda dalam satu hadis.. ” Tangkislah (Tahanlah)  hudud terhadap  orang Muslimin  sekuasa2 ( kamu”.
Apabila kita ditahan menjalankan   hudud  dengan sebab perkara syubhat (kesamaran). Sepertimana telah berkata ahli Fekah. HUDUD (hukuman-hukuman) DITAHAN  DARI DILAKSANAKAN  KERANA  ( terdapat) PERKARA SYUBHAT (kesamaran)” ,   macamana pula boleh kita kafirkan orang pada perkara yang boleh ditakwil (syubhat) ?.  
Kerana itu lah berkata Imam  Besar  kita  - Abu Hanifah r.a

 “ Apabila  sampai kepada engkau  sesuatu perkataan  dari seseorang  Islam yang  mempunyai ihtimal  99  yang diihtimalkan pada  kufur dan 1 sahaja ihtimal iman, maka hendaklah ihtimalkan (iaitu tanggungkan/ beratkan timbang/ tujukankan maksudnya)  atas keimanan , jangan engkau diihtimalkan (iaitu tanggungkan/ beratkan timbang/ tujukankan maksudnya) makna kufur, (sedemikian  itu ) sebabnya supaya bahawa engkau :


-  tersalah  pada  keimanannya  padahal dia disisi Allah sebenarnya dia kafir itu lebih baik,

 – dari  engkau  tersalah  pada (hukumkan dia) kufur  padahal dia disisi Allah orang beriman”.


Suara orang bertanya (adakah )Imam Abu Hanifah (berkata begitu)?.

-          Ya, Imam Abu Hanifah (dia berkata begitu) .

Suara orang bertanya  -Dalam kitab Mana?.

-          Ada   di Awal2  kitab Syarah Fiqhul Akbar..  Syarahan bagi Munlla Ali al Qoori.
“kerana bahawa supaya  engkau tersalah  pada  keimanannya”
Yakni bersangka  baik engkau (Husnu zan)  baik terhadap seseorang INSAN  dan engkau kata bahawa dia mukmin.

 Adakah  Engkau akan di siksa (jika) engkau bersangka baik  terhadapnya (begitu)?.

-Suara orang bertanya-  Sekalipun dia kafir  disisi Allah.

Kerana engkau tersalah takwil atas imannya , (itu maknanya ) engkau masih ihtimalkan dia beriman,  adapun jika engkau tersalah pada (menghukum) dia  kufur , padahal dia disisi  Allah beriman ..  engkau tahulah apa akibatnya kan.. dan persoalannya

kerana seseorang insan itu bila berkata kepada seorang insan yang lain “Kafir”  padahal dia disisi Allah tidak kafir, nanti akan kembali kata –kata  itu kepadanya semula …..

 --------------------------------------------
Hubaya hubaya lah kaumku ,, jangan mudah2 kafirkan orang.