Saturday, May 28, 2011

Istiwa Matahari Peluang Menyemak Arah Kiblat


Jabatan Mufti Negeri Kedah.

Istiwa Matahari Peluang Menyemak Arah Kiblat
Fenomena istiwa matahari adalah salah satu tanda kekuasaan dan kebijaksanaan Ilahi. Fenomena ini juga dikenali sebagai Istiwa A’dzam (Istiwa Agung). Ianya terjadi apabila matahari berada tegak di atas Kaabah, iaitu berada tepat di titik Zenith (Ghayah) semasa Istiwa (Rembang/Tengahari). Peristiwa ini berlaku dua kali dalam setahun iaitu pada 28 Mei, jam 5.16 petang dan 16 Julai, jam 5.28 petang, apabila nilai sudut istiwa matahari bersamaan dengan nilai latitud tempatan.
istiwasatu
Pada ketika itu, bayang-bayang objek tegak yang terhasil di seluruh dunia akan membetuli arah kiblat, lantas memberi peluang kepada umat Islam menentu atau menyemak arah kiblat dari tempat masing-masing. Pada tahun ini, fenomena istiwa matahari di atas kaabah akan berlaku pada 28 Mei 2011 bersamaan 24 Jamadi Akhir 1432, (Sabtu) jam 5.16 petang dan 16 Julai 2011 bersamaan 14 Syakban 1432, (Sabtu) jam 5.28 petang. Berdasarkan tarikh dan waktu yang dinyatakan, penentuan atau semakan arah kiblat boleh dilakukkan dengan panduan berikut :
1. Pilih tempat yang hendak disemak arah kiblatnya dan pastikan iannya tidak terlindung dari sinaran cahaya matahari.
2. Pacak satu tiang di kawasan itu dan pastikan ia tegak (90°) dan tegak.
3. Pada waktu yang dinyatakan, tentukan arah bayang yang terhasil daripada tiang tersebut.
4. Arah kiblat anda adalah arah yang bertentangan dengan bayang yang terhasil daripada tiang itu.
istiwadua
Selain dari menggunakan tiang tegak yang dipacak, anda juga boleh menggunakan tiang-tiang bendera, tiang lampu atau sisi-sisi rumah yang tegak untuk menyemak arah kiblat menggunakan kaedah ini.
Peranan dan Tanggungjawab
1. Setiap umat Islam digalakkan untuk melakukan semakan ketepatan arah kiblat di masjid, surau, pejabat dan kediaman masing-masingbagi mengesahkan ketepatan arah kiblat.
2. Jika setelah semakan dilakukan (bagi masjid dan surau sahaja) dan didapati arah kiblat yang sedia digunakan adalah tersasar, sila lakukan pembetulan dan hubungi Bahagian Falak, Jabatan Mufti Negeri Kedah untuk urusan pengesahan.

Buah tangan dari Sham 6



Ulamak Kurdi yang tabah


Sheikh Munla Yusof . Ulamak Sham merangkap imam dimasjid Ruknuddin , Ruknuddin, Dimasyq, Syria. Mampu membaca dan mengulas kitab2 besar fiqh mazhab Shafie. Tumpuan sebahagian pelajar melayu, oleh kerana tahkik ulasan dan fahamannya. Membaca kitab-kitab umdah dalam fiqh, usul fiqh, tawhid, tasawuf. mantik, balaghah dan saling tak tumpah layaknya seperti ulamak melayu tanahair. Kalau lah ditaqdirnya beliau orang melayu nescaya akan digelar orang beliau tokayah atau tok guru. Mendetailkan pembacaan kitab harfan biharfin, kemudian mengikhtisarkannya sebijik, seiras dan sebanding tok guru yang mengajar pondok di Petani.

Beliau , mudah-mudahan Allah kasih kepada beliau,,, hanya menuntut di tanah tumpah darah beliau , kurdi, sudara-maranya ramai dimersin Turkie. kemudian berhijrah ke Sham hanya mengajar, tidak ada belajar lagi.

Mampu membaca Kitab Tuhfah al Muhtaj- Ibn Hajar. Buat masa ini menghabiskan bacaan Kitab Kifayatul Akhyar, Matan minhaj al Tholibin, Syarah Syarqawi A'la Hud Hudi (Tawhid) , Matan Jawharah (tawhid) , matan Sullam Munawraq (mantiq) menariknya beliau sangat hafal matan-matan ilmu , antaranya yang diperdengarkannya kepada kami semasa menziarahi beliau matan sullam , matan dan matan mantik yg satu lagi --saya tak ingat.

Saya tertarik sosok mulia ini pada fahaman fikahnya yang kental. Tidak akan mengalah dengan pegangannya sekalipun dihempas pulas berhujjah dengannya. Allah Allah. Semuga Allah panjangkan usia beliau untuk berkhidmat pada Agama.

Kalau di pandang sudut kebolehan ilmu Sheikh Munla ini , saya teringat Sheikh Daud Malau Seiras dan sebanding.
Tetapi guru saya Sheikh Daud berkelebihan lembutnya , sifat hilimnya yang tidak lekas marah dan Sangat sayang kepada penuntut ilmu. Sifat ini tumpah kepada murid didikan beliau , Sheikh Ali yang saya kenali.

.

Thursday, May 26, 2011

Allahumma Ya Qoodiyal Hajaat..



adalah dimaklumkan Saudara Shamsul Khairi bin Muhammad, masih melanjutkan Kursus Bahasa Arab di Ma'ahad Al Fatah Dimasq , Syria. Disamping bertalaqqi al Quran di masjid Mahyuddin, dengan para Sheikh Qurra di Sham. Kepada sesiapa yang berminat membantu beliau boleh berhubung dengan melalui email kepada saudara anwar my_a91342@yahoo.com bagi mendapatkan maklumat lanjut untuk berhubung terus dengan saudara Khairi.
Khabarnya beliau akan meneruskan kursus bahasa itu hingga pertengahan tahun depan. Moga Allah tunaikan hasrat murni beliau untuk agama. Amin.

Menuntut ilmu agama dengan ikhlas dapat pahala Syahid.

Membantu penuntut ilmu, tidak kurang sedikitpun ganjarannya..



Gharib Kasful Litham 2

Kata Majmuk: salam kedua mesti dalam taharah.

Mengucap salam kedua syaratnya masih dalam wudhu. Jika tiada waudhu maka haram mengucapkannya. Seperti kata Kasful litham:


Nasnya:
Majmuk mukasurat 478 juzuk 3. darul fikar.



Wednesday, May 25, 2011

Gharib Khasful Litham ( maslah yang tiada jelas dalam kitab lain) 1


Soalan:

Memberi salam kedua setelah batal wuduk selepas salam pertama , adakah dilarang?.

Jawab: Tidak boleh lagi memberi salam kedua, sekalipun jika salam kedua tidak membatalkan sembahyangnya. Maka apabila batal wuduknya ketika itu memadailah dengan salam pertama sahaja. wallahua'lam.

Nas:

Kitab Kasful Litham , muka surat 30 , juzuk 2:

(masalah) manakala kedatangan hadas atau najis kemudian daripada salam yang pertama dan dahulu daripada salam kedua sah sembahyangnya dan tidak harus ia memberi salam yang kedua tetapi haram jua maka ia beri salam yang kedua itu tiada batal sembahyangnya.