man mun: salam ustaz. tumpang bertanya. adakah sah sesuatu tarikat sufi jika tiada sanad.
al ustaz: sanad tarikat tak serupa dgn sanad hadis. sape yang kata serupa silakan bawak bukti. dalam kitab mana . mana sheikh shufi yg jadi umdah rujukan yg kata begitu. bahkan sepanjang pembacaan saya terdapatnya tarikat yg tanpa bersanad langsung. tapi masih muktabar. bahkn ada yang bersanadkn guru lain ( iaitu mendapat tarbiyah dari sheikh lain) tapi dinisbahkan tarikatnya pada silsilah sheikh yang lain dan dinisbahknnya pada tarikat yg muktabar pulak tu.
kalau nak kira sanad tarikat sufi mengikut metod sanad ilmu dirayah hadis ... ana komformkan kebanyakan sanad2 tarikat sufi hatta yg muktabar, pun kalau tak maudhu , dhoif, mun tak pun maqthu' . kalau ada org kata "Hasan basri" mengittishalknnya?. aah.. hasan bashri pun dinaqad orang. jumpa ke tidaknya dgn saidina ali . tupun khilaf . tu cmnaa..?.
kalau pada ana senang jee.. dah tau ilmu tarikat tu buah ilmu syariat. kalau dah syariatnya betul betul le tarikatnya. walaupun nampak tak bersanad. sebab ciri2 sanad tarikat tak serupa ciri sanad ilmu hadis. sanad dalm ilmu tarikat memang lah penting. tapi sifat2 sanad tu kalau tidak dilihat cara menyeluruh maka boleh jadi masalah.
ni maslah sanad ni ada ada je orang baru baca je yg nak mula cuba kaji. baca le bagi banyak2 sikit. nnti tak le nak menyentuh ilmu orang yg kita pun tak faham . ni ada satu lagi . orang yg minat kaji sanad. sampai nak baca berzanji pun kena ada brsanad . ish2. ana nak tanya le. sembahyang kita tu mana sanadnye?. puasa yg diamalkn tu mane sanad nye?. tak sah ke amalan tu?. saya dulu masa mengaji dipondok..tok guru suruh baca berzanji burdah dibaie malam selasa. tak pernah pun tau mana sanadnya. sbb dh faham tok guru kita tu sanad le tu. cukuup. oghang tetua dulu pesan.. "toksah menarah telampau" . sbb kalau telampau menarah , nanti kayu yg nak buat ulu paghang tu langsung tak tepakai.. ni maslah tarikt .. patutnya bincang le sesama ahli tarikat yg berilmu je. sbb kalau ahli tarikat tak ahli ilmu pun susah juga nak bwak bincang. serupe le juga ahli ilmu yg tak tarikat pun susah juga. tu le jadinya. ade ke sanad tarikat sama metodnya dgn sanad hadis. Itu lah antara sebab yang membawa pertelingkahan orang tarikat masa kini yang tidak habis-habis. disebabkan dangkal menyelok isi kandungan kitab-kitab tasawuf tarikat, ish ish.. bawak2 le istighfar. ni nasihat je.
perhati2kanlah contohnya:
al ustaz: sanad tarikat tak serupa dgn sanad hadis. sape yang kata serupa silakan bawak bukti. dalam kitab mana . mana sheikh shufi yg jadi umdah rujukan yg kata begitu. bahkan sepanjang pembacaan saya terdapatnya tarikat yg tanpa bersanad langsung. tapi masih muktabar. bahkn ada yang bersanadkn guru lain ( iaitu mendapat tarbiyah dari sheikh lain) tapi dinisbahkan tarikatnya pada silsilah sheikh yang lain dan dinisbahknnya pada tarikat yg muktabar pulak tu.
kalau nak kira sanad tarikat sufi mengikut metod sanad ilmu dirayah hadis ... ana komformkan kebanyakan sanad2 tarikat sufi hatta yg muktabar, pun kalau tak maudhu , dhoif, mun tak pun maqthu' . kalau ada org kata "Hasan basri" mengittishalknnya?. aah.. hasan bashri pun dinaqad orang. jumpa ke tidaknya dgn saidina ali . tupun khilaf . tu cmnaa..?.
kalau pada ana senang jee.. dah tau ilmu tarikat tu buah ilmu syariat. kalau dah syariatnya betul betul le tarikatnya. walaupun nampak tak bersanad. sebab ciri2 sanad tarikat tak serupa ciri sanad ilmu hadis. sanad dalm ilmu tarikat memang lah penting. tapi sifat2 sanad tu kalau tidak dilihat cara menyeluruh maka boleh jadi masalah.
ni maslah sanad ni ada ada je orang baru baca je yg nak mula cuba kaji. baca le bagi banyak2 sikit. nnti tak le nak menyentuh ilmu orang yg kita pun tak faham . ni ada satu lagi . orang yg minat kaji sanad. sampai nak baca berzanji pun kena ada brsanad . ish2. ana nak tanya le. sembahyang kita tu mana sanadnye?. puasa yg diamalkn tu mane sanad nye?. tak sah ke amalan tu?. saya dulu masa mengaji dipondok..tok guru suruh baca berzanji burdah dibaie malam selasa. tak pernah pun tau mana sanadnya. sbb dh faham tok guru kita tu sanad le tu. cukuup. oghang tetua dulu pesan.. "toksah menarah telampau" . sbb kalau telampau menarah , nanti kayu yg nak buat ulu paghang tu langsung tak tepakai.. ni maslah tarikt .. patutnya bincang le sesama ahli tarikat yg berilmu je. sbb kalau ahli tarikat tak ahli ilmu pun susah juga nak bwak bincang. serupe le juga ahli ilmu yg tak tarikat pun susah juga. tu le jadinya. ade ke sanad tarikat sama metodnya dgn sanad hadis. Itu lah antara sebab yang membawa pertelingkahan orang tarikat masa kini yang tidak habis-habis. disebabkan dangkal menyelok isi kandungan kitab-kitab tasawuf tarikat, ish ish.. bawak2 le istighfar. ni nasihat je.
perhati2kanlah contohnya:
SYEIKH AHMAD AT-TIJANI RA :
اذا سمعتم عنى شيأ فزنوه بميزان الشرع فما وافق فخدوه وما خالف فاتركوه
"Apabila Kamu Mendengar Apa Saja Daripadaku, Maka Timbangkanlah Ia Dengan Neraca Syari'at. Kalau pun ya, mungkin sanad tarikat sufi serupa dengan sanad yang dibincangkan dalam ilmu hadis:
Cubalah pula perhatikan satu ayat yang telah diwariskan oleh Sheikh Ilmu Hadis, Al Allamah Sheikh Anwar Kashmiri, kepada murid beliau iaitu mawlana Yusof Binwari. Mawlana Yusof Binnwari ini telah menghadamkan perkataan gurunya Sheikh Anwar Kashmiri yang merupakan Imam (ikutan) semasa pada ilmu Hadis disebabkan keluasan makna-makna kalamnya dan ketajaman fahamanya
"Adalah Isnad, (tujuannya) supaya tidak termasuk didalam agama perkara yang tiada (asal) dari Agama. Bukan pula (tujuannya) untuk mengeluarkan daripada (perkara) Agama (disebabkan ) perkara yang sabit dari amalan Ahli Isnad. "- Nukilan dari Doktor Majid Darwis , - al Fawaid al mustammadah.. m.s 173.
"Adalah Isnad, (tujuannya) supaya tidak termasuk didalam agama perkara yang tiada (asal) dari Agama. Bukan pula (tujuannya) untuk mengeluarkan daripada (perkara) Agama (disebabkan ) perkara yang sabit dari amalan Ahli Isnad. "- Nukilan dari Doktor Majid Darwis , - al Fawaid al mustammadah.. m.s 173.
RENUNG-RENUNGKAN WAHAI YANG BERMATA HATI....
ALLAHU MUSTA'AN.
Wallahu a'lam.