Wednesday, October 15, 2008

Kelik nak dwonload ayat..

al-baqarah ayat_ 111 dan 112
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Penyayang.

Al Baqarah ayat 111 dan 112: Maksudnya...


Dan mereka (Yahudi dan Nasrani) berkata:

"Sekali-kali tidak akan masuk surga kecuali

orang-orang (yang beragama) Yahudi atau

Nasrani". demikian itu (hanya) angan-angan

mereka yang kosong belaka. Katakanlah:

"Tunjukkanlah bukti kebenaranmu jika

kamu adalah orang yang benar".



Tidak demikian - Bahkan barangsiapa

yang menyerahkan diri kepada Allah,

sedang ia berbuat kebajikan,

Maka baginya pahala pada sisi

Tuhannya dan tidak ada kekhawatiran

terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati....


..............................................................................................................................................................


= Memandangkan kepada makna-makna yang terkandung dalam dua ayat tersebut setelah diperhatikan beberapa kitab tafsir, maka merenunglah diri ini...

adakah sifat2 dua kaum itu ada terpahat dipribadi..

adakah dengan semata-mata "kelebihan" , maka "kekurangan" pasti tak dijumpai...

adakah dengan sebab ada sesuatu "kelebihan" maka "yang kurang " itu terbatal..

adakah dengan "anggapan-anggapan" itu... maka itulah keputusan dan hukuman..

adakah boleh dikerat potong dan dihina jalanan oranglain dengan sebab tidak serupa rinti-rintik dan bulu-bulu halus dan kasarnya....

?

.........





Tuesday, October 14, 2008

PERBAHASAN TAHLIL DAN KENDURI ARWAH


Secubit isinya:
Begitu juga jika sampai kepada arwah pahala yang dikirimkan dan dibolehkan membuat pelbagai ibadat tetapi diharamkan upacaranya maka akan memahamkan tiada faedah nya sampai bacaan dan tiada faedah keharusan bacaannya disebabkan tidak akan wujud sebarang bentuk perbuatan begitu bila-bila masa pun.Sampai pahala bacaan, tetapi haram membacanya. Ini adalah fahaman berbelit-belit yang mengelirukan. Dimanakah pula hikmah–kebijaksanaanya Hukum ahkam Syara’ yang diterbitkan dari sumber yang jelas dan method-method yang tersusun rapi?. Ataukah yang sebenarnya kekeliruan pembantah dalam memahami kaedah-kaedah hukum-ahkam syara’ yang telah disamarkan oleh ketiadaan latihan yang sempurna dalam memutuskan hukum-ahkam syara’?.


Nak Kaji... kelik la


Monday, October 13, 2008

Adakah Fahaman Ibn Taymiah bukan Faham Salaf?..

رسالة شهاب الدِّيْن، في الرَّدِّ على " بدعة الجهة " للحَشْوِيَّة المارِقين
للشيخ شهاب الدين ابن جهبل _ المتوفى 733 هـ _ رحمه الله، وردت في طبقات الشافعية الكبرى لتاج الدّين السّبكي رضي الله عنه، يبيّن فيها بطلان دعوى الجهة لله سبحانه، وفساد استدلال القائلين بها، وهم: الحشويَّة ( قومٌ ينتسبون إلى العلم والسنة، وهم حقاً: أهل الجهل والبِدعة؛ يتبعون أهوائهم، وينقادون لأوهامهم )

Antara isinya:

فعند المُدَّعِي: يجب تعليم العَوامّ حديثَ الجهة، وما علَّمَها رسولُ الله صلى الله عليه وسلم!!

وأما نحن، فالذي نقوله: أنه لا يُخَاضُ في مثل هذا، ويُسْكَتُ عنه كما سَكَتَ رسولُ الله صلى الله عليه وسلم وأصحابُه، ويسعنا ما وسعهم، ولذلك لم يوجد منا أحدٌ يأمر العوامَّ بشيء من الخوض في الصّفات.


والقومُ قد جعلوا دأبَهم: الدخول فيها والأمر بها!!

فليت شعري من الأشبه بالسلف؟!





Nak tengok .. buat kajian.. ape salahnya, ..., klik je..