Tuesday, May 12, 2020
Perkara yg sudah jadi adat muslimin , tidak di ingkari
وما فعلوه على وفق الندب أو الإيجاب أو الإباحة في شرعنا؛ فلا يُترك لأجل تعاطيهم إياه، فإن الشرع لا ينهى عن التشبه بمن يفعل ما أذن الله عز وجل فيه. والله أعلم.
Boleh wakilkan byr fitrah
Dlm mjmuk nawawi kata gitu...
ﻟﻪ ﺃﻥ ﻳﻮﻛﻞ ﻓﻲ ﺻﺮﻑ اﻟﺰﻛﺎﺓ اﻟﺘﻲ ﻟﻪ ﺗﻔﺮﻳﻘﻬﺎ ﺑﻨﻔﺴﻪ ﻓﺈﻥ ﺷﺎء ﻭﻛﻞ ﻓﻲ
اﻟﺪﻓﻊ ﺇﻟﻰ اﻹﻣﺎﻡ ﻭاﻟﺴﺎﻋﻲ ﻭﺇﻥ ﺷﺎء ﻓﻲ اﻟﺘﻔﺮﻗﺔ ﻋﻠﻰ اﻷﺻﻨﺎﻑ ﻭﻛﻼ ﻫﻤﺎ ﺟﺎﺋﺰ ﺑﻼ ﺧﻼﻑ . و الله أعلم
ﻟﻪ ﺃﻥ ﻳﻮﻛﻞ ﻓﻲ ﺻﺮﻑ اﻟﺰﻛﺎﺓ اﻟﺘﻲ ﻟﻪ ﺗﻔﺮﻳﻘﻬﺎ ﺑﻨﻔﺴﻪ ﻓﺈﻥ ﺷﺎء ﻭﻛﻞ ﻓﻲ
اﻟﺪﻓﻊ ﺇﻟﻰ اﻹﻣﺎﻡ ﻭاﻟﺴﺎﻋﻲ ﻭﺇﻥ ﺷﺎء ﻓﻲ اﻟﺘﻔﺮﻗﺔ ﻋﻠﻰ اﻷﺻﻨﺎﻑ ﻭﻛﻼ ﻫﻤﺎ ﺟﺎﺋﺰ ﺑﻼ ﺧﻼﻑ . و الله أعلم
Monday, May 11, 2020
Takrif2 fakir disisi mutaakhirin mazhab kita, sangat melegakan.
1.Tuhfah...
2.Nihayah..,
3.Mughni..
4.Fathul Wahhab dan Hasyiah Jamal.
5. Hasyiah Bujairimi Iqna' dan Hasyiah Fatthul Wahhab.
Kitab2 Jawi ,.
1. Sabilul Muhtadin...
2. Bughyatut Thullab...
3. Kifayatul Muhtadi...
4. Kasful Litham..
5. Furu' Masail...
6. ...
Wujudkah fatwa harus diberikan zakat kepada penuntut ilmu dan guru2 walaupun mereka golongan yang mampu?.
Ahli Ibadat jika fakir disebabkan tiada usha yang layak dengannya , bolehkah menerim zakat?.
Soal: Ahli Ibadat jika fakir disebabkan tiada usha yang layak dengannya , bolehkah menerim zakat?.
Jawab: Boleh dan sah dibayarkan zakat kepadanya. sebab dia jadi fakir dengan sebab tiada usha yang layak dengannya.
Imam al Ghazali menyentuh kelebihan berinfak dan bayar zakat kepada golongan fakir miskin yang solehen , yang beramal ibadat , abid, maksudnya mereka itu adalah orang yang jadi fakir sebab tiada bentuk usha yang sepadan dengan keadaan mereka, bukan pula dengan sebab menumpukan ibadat semata2 walau pun boleh usha mendapatkan nafakah dengan cara yang sesuai dengan kelayakan dan kebolehannya, yang seperti ini tidak sah diberikan zakat kepadanya.
Ringkasanya: Mereka yang afdhal di berikan zakat dari para fukara , adalah yang abid, soleh lebih utama dari yang kurang ibadatnya walau pun sama2 bersifat fakir yang tidak mempunya pekerjaan atau usha yang layak bagi mereka. wallahu a'lam.
Adakah sah bayar zakat kepada penuntut2 dan guru ilmu agama seperti pelajar dan guru2 di madrasah tahfiz dan pondok2?.
.
Soal: Adakah sah bayar zakat kepada penuntut2 dan guru ilmu agama seperti pelajar dan guru2 di madrasah tahfiz dan pondok2?.
Jawab: Sah dan lebih baik.
Nas2nya:
1.Dari kitab al Majmuk Syrah Muhazzab karangan Imam Nawawi r.a.:
ونقل الإمام النووي الشافعي في "المجموع شرح المهذب" (6/190) عن الأصحاب أنهم قالوا: "ولو قدر على كسب يليق بحاله إلا أنه مشتغل بتحصيل بعض العلوم الشرعية بحيث لو أقبل على الكسب لانقطع من التحصيل حلت له الزكاة؛ لأن تحصيل العلم فرض كفاية".
وقال الشيخ الخطيب الشربيني الشافعي في "الإقناع": "وإن تفرغ قادر على التكسب للعلم وتعذر الجمع أُعطِيَ، لا إن تفرغ للعبادة وإطعام الجائع ونحوه".
Ertinya: dinukilkan dari Ashab , mereka berkata: Jika mampu seseorang berusha yang layak dengannya untuk menghasilkan nafakah tetapi dia sebuk dengan belajar untuk mendapatkan sebahagian ilmu2 syarak, sekiranya jika dia menumpukan usha mencari rezeki , putuslah tumpuan menutut ilmu pula, maka dia layak untuk menerima bahagian zakat, sebab usha mendapatkan ilmu itu fardhu kifayah.
(sekalipun dia kaya dengan usha yang layak, tapi boleh dimasukkan dibawah kategori asnaf
Fakir ).
Fakir ).
2. Sheikh Khatib Syarbini pula berkata dalam kitab al Iqna' :
Dan jika sebuk mencari nafkah oleh seseorang penuntut/ pengajar ilmu yang mampu berusha , hingga menyebabkan tidak boleh tumpu pada ilmu, maka DIBERIKAN ZAKAT padanya.
Tidak pula boleh diberikan zakat kepada sesiapa yang sebuk beribadat atau khidmat memberi makan orang2 lapar atau sebagainya , hingga tidak sempat berusha mencari nafkah.
( sebab dia kekal bawah kategori kaya dengan usha yang layak ).
( sebab dia kekal bawah kategori kaya dengan usha yang layak ).
Subscribe to:
Posts (Atom)