Memandangkan terkilannya hati yang sudah berpuluh tahun
terpendam didalam lubuk sanubari satu ketika dulu , bila kebetulan singgah
disebuah dimasjid di Bukit Mertajam, penceramah jemputan disitu sedang merepek
repek tentang berzikir dengan hanya sebut lafaz
"Allah Allah"
sahaja. Kata penceramah
bid'ah zikir begitu dan tidak difaham
maksudnya. Cakap tak lengkap. Serupalah kalau kita jumpa tok imam, bila sampai depan tok imam, kita pun cakap :
Tok Imam Tok Imam, Tok Imam Tok Imam .... Tok Imam pun dah pening dan tanya
" Hang nak apaa?."... Kalau hang nak kawin habak la , "Tok Imam
aku nak kawin". ..
Haa nampak. Sebabtu zikir lafaz Allah sahaja , tak boleh
. ... Habis al kisah.
Terkilannya saya masatu tidak dapat dikira lah. Mau rasanya
bangun ketika itu berdebat dengan penceramah . Kenapalah terlalu dangkal sangat
fahamannya yang cuba mencari pengaruh dikalangan orang kampung dengan
argumentasi dan analogi yang tersasar jauh
Jawapan yang sesuai kepada penceramah tersebut atau mereka
yang sama kefahamannya :
1. Zikir dengan lafaz
mufrad Allah Allah, tidak terkeluar dari kaedah ilmu NAHU, iaitu metod bahasa
arab yang fashih dan dapat difahami
maksudnya. Hebatnya ulamak melayu yang
entah berapa ratus tahun dulu lamanya , telah mencapai kesarjanaan iaitu tahap
keilmuan yang cemerlang, telah menulis dalam kitab mereka tentang zikir begitu
sebagai tidak bid'ah, jika di hadirkan
dalam hati ketika lidah menyebut Allah... Hati menghadirkan "
Ma'bud"- Ertinya " Yang
Disembah". Bila disusunkan ayat
penuhnya , jadilah - "Allahu
Ma'buud"- ertinya "Allah Yang
Disembah".
Kesimpulannya , zikir
dengan cara begitu sudah sempurna syarat-syaratnya sebagai Kalam Mufid, iaitu ayat atau kalam yang
berfaedah dan dapat difahami.
Perhatikan isi kitab Bidayatul Hidayah datas tu.
2. Lafaz الله yang pertama sebagi Mubtada, dan lafaz الله yang kedua sebagai
Khobar. Maka : الله الله , jika diterjemahkan jadilah " الله adalah
الله " .
Cara susunan ayat yang begini sebenarnya memang selalu
digunakan oleh Para Ahli Ilmu Islam , misalnya dalam ilmu hadis , ada dicatit
dalam kitab ilmu mustholah hadis, apabila ditanya tentang rijal yang sangat
terkenal teguh , contohnya : Siapakah Ibnu Ma'in?. Maka dijawab : "Ibnu
Ma'in Ibnu Ma'in" ertinya : "Ibnu Ma'in adalah Ibnu Ma'in"-
maksudnya, disebabkan Imam Ibnu Ma'in
sangat terkenalnya keteguhan beliau dalam ciri sebagai perawi hadis yang
thiqah, maka tidak memerlukan huraian yang panjang lebar lagi. Gukup dengan
" Imam Ibnu Ma'in ialah Imam Ibnu Ma'in " yang sudah cukup dikenali
siapa orangnya dan sifat-sifatnya.
Begitulah juga metod ayat dalam zikir " الله الله " - ertinya
" الله adalah الله " . Maksudnya : الله adalah الله
yang sangat dikenali.
Oleh yang demikian, tertolaklah perkataan dari mereka yang mengatakan tak sah ayat zikir, tidak
dapat difahami, tidak mengikut kaedah bahasa arab dan sebagainya .
Jika mereka minta rujukannya pulak?, habak depa, amboii
ambooi... cmnaaa laa pandai hadis sampai
tak jumpa pula nooo....
3. dan lain-lain lagi jawapan .