Saturday, December 24, 2016

من أقوال الشيخ الشعراوى رحمه الله:

إذا أهمّك أمر غيرك، فـأعلـم بأنّـك ذو طبعٍ أصيـل
وإذا رأيت في غيرك جمـالاً ، فأعلم بأنّ داخلك جميل
وإذا حافظت على الأخوة، فأعلم بأنّ لك على منابر النور زميـل
واذا راعيتَ معروف غيرك، فأعلم بأنّك للوفاء خليل
من ابتغى صديقاً بلا عيب ، عاش وحيداً
من ابتغى زوجةً بلا نقص ، عاش أعزباً
من ابتغى حبيباً بدون مشاكل ، عاش باحثاً
من ابتغى قريباً كاملاً ، عاش ناقصاً



Apabila anda mementingkan urusan selain mu, ketahuilah bahawa engkau mempunyai tabiat yang
 asli.

Apabila engkau melihat keindahan ada pada orang lain , ketahuilah bahawa dalaman hatimu masih indah.

Apabila engkau memelihara persaudaraan , ketahuilah bahawa bagimu diatas minbar2 cahaya sahabat handai .

Apabila engkau meraikan perkenalan selainmu, ketahuila bahawa dikau menunaikan hak2 persahabatan.

Sesiapa yang mencari kawan yang tiada cela, nescaya hidup keseorangan.

Sesiapa yang mencari bakal isteri yang tiada kekurangan, nescaya hidup membujang.

Sesiapa yang mencari kekasih tanpa ada kepayahan , nescaya hidup tercari2.

Sesiapa mencari teman karib yang sempurna, nescaya hidup kekurangan.

............

Friday, December 23, 2016

Tuhan Mempunyai tempat, namanya TEMPAT TAK ADA?.

Tempat tak ada atau makan adami bagi Tuhan memang konsep fikiran baru yang belum pernah wujud dalam ilmu teologi islam.
Punca timbul bid'ah begitu sebab bersungguh2 mempertahankan Tuhan boleh bertempat. Padahal percaya Tuhan bertempat atau mempunyai tempat keluasan zatnya bercanggah dengan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah sebenar yang diwarisi dari Nabi s.a.w.
Jadi, bila dikatakan tuhan bertempat yang tidak serupa dengan makluk atau tak serupa dengan tempat makhluk, maka tempat tuhan itu dinamakan makan adami atau tempat yang tak ada.
ini sebenarnya satu istilah ciptaan baru yang difikirkan oleh mereka yang tidak jelas dalam kotak fikirannya apakah takrif tempat itu sendiri.

Tempat atau makan bagi sesuatu perkara hanya satu istilah khas bagi jirim dan jisim.
Ada banyak soalan yang mesti dipecahkan oleh penganut Tuhan bertempat , tempatnya adalah dinamakan TEMPAT TIADA.
1. Adakah Tuhan itu jirim ,jisim , jauhar , aradh?.
2. Apakan takrif Tempat itu sendiri menurut ilmu para ulamak Islam.
3. Tempat , adakah perkara ada atau bukan?. Dengan makna tempat itu adakah kursi itu sendiri sebagai contohnya bila kita kata zaid duduk atas kursi, maka kursi itu lah tempat, atau tempat bukan kursi. Kursi suatu perkara yang lain, punggung zaid satu perkara lain dan tempat satu perkara lain?.
4. Apa beza tempat pada sisi umum orangramai faham ketika bercakap dengan istilah tempat yang diamalkàn disisi ulamak?.
Adakah pengertian tempat menurut orang awam itu betul dan sesuai dengan istilah yang dikemukakan oleh para ulamak?,
5. Kemudian , bila kita padankan dengan Ketuhanan yang mesti berbeza samasekali dengan makhluk ciptaannya, bila dikatakan Tuhan mempunyai Tempat tapi berbeza dengan Tempat makhluk...dimana pula fokus perbezaan Tempat Tuhan dengan Tempat makhluk?.

Penangguhan Bacaan Jamul jawamik

Majlis penangguhan bacaan kitab usul fekah (jamu'l jawamik) dipondoktampin. 20 dec 2016. Semuga dapat disambung hingga khatam. 3 siri lagi. Inshallah.












Tafaqquh Kitab Usul Fekah Jamul Jawamik Siri Pertama dari 4 Siri.


 Pada 13 dec. 2016 m , pondoktampin julung kali mengadakan Kelas Pengajian Usul Fekah dengan kitab terbesar dalam bidang usul dijadikan teks. Iaitu kitab Jaul Jawamik karangan Imam Ibnu Subki.

Tuan Guru Haji Mat Mawi dari Pondok Makmawiyah , Fathoni telah di jemput sebagai Guru program ini. Beliau merupakan ulamak tertua , baki dari warisan para ulamak pondok yang masih aktif mengajar diFathoni. Berusia 84 tahun , mengalami rehlah ilmu yang lama , sempat belajar dengan para ulama besar yang mengajar diMasjidil Haram Mekah sekitar tahun masihi 60-70an . antara  guru2 beliau ialah al Muhaqiq Pa Da Eil dan Sheikh Mod Amin Kutubi , Sheikh Afnan dan lain2.


Membaca dengan difahami adalah uslub yang Tuan Guru ini hadzamkan.

Program Tafaqquh Usul Fekah siri pertama ini tamat pada 20 de, 2016 baru2 ini.
Insyallah akan disambung pada tarikh akan dimaklumkan .












Thursday, December 22, 2016

Dalam ilmu fekah , Setiap perkara yang masuk dalam bab tanzih iaitu bab menyucikan, hanya perlu mengakui ia adalah perintah atau larang Allah, dinamakan iz'an... untuk sahkan dapat habuan pahala. 
Contohnya beristinja ( bersuci selepas buang air), untuk dapat pahala tidak perlu niat.... "sahaja aku beristinja", .......
hanya memada dengan mengakui sedang berisitinja kerana menunaikan perintah الله. Kerana istinja adalah dalam bab tanzih. Begitulah seterusnya 

Kalau diamati2, ... dalam hal2 meninggalkan larangan الله .تعالى ....
Kita setiap bangun pagi dari tidur, mendapat peluang pahala begitu besar tanpa modal melakukan gerakan-gerakan seperti yang kita lakukan ketika bersembahyang, puasa, zikir dan sebagainya. Hanya dengan pengakuan hati kita meninggalkan semua maksiat pada hari-hari ini dan seterunya kerana semata-mata larangan الله سبحانت وتعالى....maka kita akan mendapat ganjaran pahala dari الله.

Maasyallah tabarakallah.....adakah kita sedar perkara ini....perkara mencari keuntungan besar dalam menuntut Redho الله سبحانه وتعالى
dengan cara yang lebih ringan sehingga kebanyakan orang tidak sempat memberikan perhatian.