Tuesday, August 05, 2014

Hukum pukul darbuka/yenki/darbakah.



Kesimpulan Nya: 

Haram menurut qaul muktamad  - menurut Sheikh ibnu Hajar.

Harus menurut qoul Muqobilnya- menurut Imam Harmain, Imam Rafaie dan Imam Ghazali selagi tiada unsur-unsur tasyabbuh dengan permainan melalaikan dari golongan pondan atau seumpamanya.


Ulasan.

Sekalipun pendapat kedua ini adalah qaul yang dianggap lemah, tetapi harus diamalkan bila diikuti syarat2nya dan istemewa pula bila amalan bernasyhid dan bermadih yang menggunakan salahsatu alatnya dengan darbuka/yenki/darbakah. telah umumul balwa diamalkan oleh masyarakat Islam di Nusantara dari golongan orang2 soleh dan para ulamaknya , walaupun ini dengan dipandang tiadanya percanggahan pendapat tentang definasi al kuubah yang dimaksudkan didalam hadis tersebut dan hukum haramnya berillah atau tidak, maka tidak dengan mudah kita beramalkan dengan qaul yang muktamad itu yang terus mengharamkan darbuka. Ini disudut amalan bukan fatwa dan ifta.

Sebaliknya Jika dipandang disudut terdapatnya percanggahan pendapat tentang definasi al kuubah , maka  telah mantaplah berlainan maksud hadis dengan hukum untuk perkara yang dimaksudkan , maka keharusannya adalah lebih jelas tanpa perlu didetailkan lagi. Wallahu a'lam. wassalam.