Thursday, December 10, 2015

perlu membezakan antara tafsiran kalimah لا اله الا الله محمد رسول الله menurut makna2 tafsiran ilmu tawhid dengan tafsiran ilmu tasawuf.

POSTER TERBARU


Kita perlu membezakan antara tafsiran kalimah لا اله الا الله محمد رسول الله menurut makna2 tafsiran ilmu tawhid dengan tafsiran ilmu tasawuf.
Sebabnya makna2 yang dibincang dalam ilmu akidah adalah asas kepada tafsiran2 makna dalam ilmu2 selainnya. Sebabnya makna2 yang dibincangkan akan menjadi benteng yang kukuh dari terjerumus kedalam tafsiran yang jauh menyeleweng dari fahaman Ahli Sunnah wal Jamaah yang sebenar.
Perlu, sangat perlu dibezakan tafsiran2 antara TAFSIRAN ILMU TAWHID dan TAFSIRAN ILMU TASAWUF.
Tafsiran ilmu tawhid menurut acuan Ahlu sunnah wal jamaah - Asyairah dan Maturidiyyah akan dapat menjadi benteng dan sekaligus akan menghakis fahaman2 sesat seperti syiah dan wahabiyyah. Sekaligus dapat , insyallah dapat.
Juga dapat membentengi fahaman ghulat tafsiran2 yang cuba dinisbahkan kepada ilmu tasawuf yang benar padahal bukan seperti yang terdapat dalam ajaran dalam buku hakikat insan , ilmu2 batiniah ajaran taslim yang tidak ada kena mengena langsung dengan ajaran ulamak muktabar samada ulamak arab yang muktabar maupun ulamak melayu. Tidak ada catitannya dalam sebarang teks2 ulamak kita.
Kita tidak perlu sangat menyebut2 dimana sesatnya fahaman mujassimah yang terselit dicelah2 ajaran wahabiyah jika kita telah berjaya memahamkan generasi muda kita dengan akidah2 yang berkait dengan dua kalimah syahadah itu secara tuntas , mantap . munasabah2nya hubungkait akidah2 yang pernah dipelajari dengan PENAFIAN dan PENGISBATAN dalam kalimah Tauhid tersebut. Disudut dalil Naqli dan Aqlinya, Quran Hadis , dan Ijmaknya dengan Keputusan2 Logik akalnya , Nampak terang , jelas hubung kaitnya Penafian dan Pengisbatan dalam kalimah Tauhid tersebut.


Jika kita  memberi tenaga yang lebih sedikit kepada menerangkan akidah2 yang betul hingga masuk dan sebati pada akal dan jiwa anak2 muda ini, insyallah mereka akan terkawal dari gejala akidah yang tidak sihat.


Jika kita hanya mematah , membantah dan demi membantah sahaja , tetapi kurang tumpuan pada menjelaskan dengan usha2 terkini yang sesuai demi penjelasan akidah yang betul , maka nampaknya kita semua akan kekal cenderung kearah zaman mendung akidah.
Apa usaha2 kita sebagai muallim, murabbi, guru2 , pendidik yang mengajar ilmu akidah aswj yang betul ini dalam memudahkan gaya bahasa ilmu tawhid kita?.
Berapa buah buku atau majallah atau kitab ilmu tawhid yang BAHASAnya menepati kehendak zaman?. Mudah dibaca , mudah difahami perbahasannya dan mudah diamalkan?.
..
Noted.

bengkel ilmu tawhid