Friday, November 30, 2007

b.t.d damsyik 4

Di masjid Umawi dan kebanyakan masjid2 sekitar Syria apabila selesai sembahyang lima waktu , imam mengiringinya dengan diikuti makmum dengan zikir2 ringkas yang biasa didapati diNusantara, dibaca jahar, berjemaah…. Nampaknya nak serupa dengan amalan zikir selepas sembahyang di Turkie. Kalau begitu masyarakat kita tidak keseorangan didunia dan akhirat dalam kontek beramal wirid zikir selepas sembahyang fardhu. …???

Bahkan di Turkie juga begitu.. cuba2lah kita berjemaah sembahyang di masjid sulthan muhammad al fateh. bersebelahan makam sultan. di fateh istanbul.. zikir2 dibaca kuat setiap selepas sembahyang.

Tuesday, November 27, 2007

buah tangan dari damsyik 3

bahrain moden

Syam atau Syiria, adalah negara yang mempunyai tamaddun yang sangat tua...
tercenganglah kita melihat kesan2 tamaddunnya ..
Satu contohnya , Suuq al Hamidiyyah.. Pasaraya tertua didunia.boleh dikatakan pasaraya2 hari ini mengambil idea dari Suuq alhamidiyyah. Masuk kedalamnya , kita bertemu dihujungnya pintu gerbang besar , tiang batu gagah peninggalan Empayar Bayzantium. ,,,kemudian terus ke masjid Umawi , yang asalnya sudah sangat tua... dikatakan asalnya adalah gereja. bertemu kita didalamnya makam kepala Nabi Yahya a.s. Terdapat bekas telaga pembaptisan yang telah ditutup simen. Beberapa Mihrab kelihatan dihadapan arah kiblat. Melihat keatas bumbungnya ,betapa indah dan kukuhnya kayu alang atap yang entah berapa ratus tahun usianya. Bila tiba waktu solat, terkejut lagi.... azan yang diulang2 dengan 7 orang muazzin ...sungguh mengkagumkan azan yang begitu.Ucapan muazzin pertama disambut muazzin ke 2, disambut 3 atau 4 lagi muazzin dibelakangnya. Tidak pernah dijumpai dimana2 tempat yang pernah ku sampai didunia ini, melainkan dimasjid Umawi, Damsyik ...satu2nya.

Baiknya kalau dapat kita menambah pengetahuan dan keluasan maklumat dengan bermusafir ,
khasnya di Syam yang masih segar dengan ilmu para ulamaknya. Melihat2 kitab2 yang tercetak dan terjual dikedai2 di sekitar Halabuni, Damsyik, berhampiran Suq al Hamidiyah..khasnya di Maktabah al Bayruti sangatlah menyenangkan hati yang dahagakan maklumat..dalam terbelek2 kitab.. terjumpa syarahan kitab fikih , Mughniyul Muhtaj... satu tesis oleh seorang pensyarah di Univ. Abun Nur... dua jilid besar . Jadi teks mahasiswa dikuliah jamiah tersebut.Terkejut saya bila mendapati penulisnya adalah seorang doktor "Alimah".. perempuan.

Menziarahi para ulama di syria yang sangat mahir berbahasa arab, rendah hati, berakhlak , pakar ilmu quran , hadis , tafsir , lagi tasawuf sufinya... sangatlah mendamaikan jiwa. Syam/Syiria ibaratkan bumi yang gersang...tetapi disitu penuh mutiara berlian yang terpendam tidak terlihat melainkan oleh sesiapa yang mengamati amatinya sahaja. Nama2 para Sahabat Nabi, ulamak , wali Allah yang selalu dijumpai dalam kitab2 ,,boleh terus saja menziarahi pusara mereka disekitar Damsyik.

anak2 turkie generasi baru...

buah tangan dari damsyik 2


Sebuah kitab (buku) , biografi lengkap Imam Sayuthi.... setebal 403 muka. Asal usul beliau. rehlah ilmiah beliau, guru2 beliau, kitab2 karangan, martabat beliau disisi ulamak dan umarak, dan sebagainya... patut sangat diterjemahkan kebahasa malaysia... sebab beliau merupakan ulamak yang sangat rapat hubungannya dengan masyarakat kita yang bermazhab Syafie...

Imam Sayuthi.. ilmu yang melaut... al aalim al bahr.. bergelar..(1) al allamah al-lughawi , (2) al allamah al- mufassir, (3) al- allamah al muhaddis, (4) al -allamah al- faqih, (5) al-allamah al muarrikh...
Sangat alim dibidang bahasa arab, tafsir, ilmu hadis, fiqah dan tawarikh. tak lupa juga sangat alim dibidang tasawuf ...
Karangan beliau yang sangat banyak sehingga berikhtilaf sarjana pada menghitung karangan beliau..
1) Dalam {fahras muallafat al Sayuthi} - lebih daripada 460 buah karangan dlm berbagai bidang ilmu.
2) Imam al-Laknawi menyebut- karangan beliau sehingga tahun 904 h, mencapai 530 buah.
3) broklman - 315 buah.
4) Sya'rani- 460 buah.
5) Ibnu Imad- lebih dari 500 buah,
6) Haji Khalifah- 576 buah.
7) al Kattani menukilkan dari murid Al Sayuthi- 600 buah.
8) Syarqawi- 725 buah.
9) Ahmad Khazandar- 981 buah.
10) Ibnu Qadhi yg wafat tahun 1025 h, - lebih dari 1 ribu buah karangan.
11) al Kattabi menukilkan -karangannya sangat banyak , tidak terhitung yang melebihi seribu buah.

Sunday, November 25, 2007

buah tangan dari damsyiq -1



Ahlus Sunnah Wal Jamaah A-syairah-
Penyaksian Para Ulamak Umat dan Dalil-dalil mereka.

Sebuah kitab (buku) yang benar-benar menjawab kemuskilan dan kesamaran terhadap akidah dan Para Pemuka mazhab Ahlissunnah waljamaah aliran Asyairah ( para pendukung fahaman Imam Abu Hasan al Ashari) . Iaitu fahaman pengajian tawhid (sifat 20) yg telah didukung berkurun-kurun lamanya oleh kiyai-kiyai, tuan-tuan guru pondok/pesentren dan awamnya, senusantara khasnya , dan dunia Islam amnya.
Sebuah buku yang telah ditaqriz (diberi kata-kata aluan dengan sanjungan dan pujian) oleh 10 orang ulama terkini yang terkemuka diseluruh dunia.
1. Dr. Muhammad Hasan Hito.
2. Dr. Muhammad Fawzi Faidhullah.
3. Dr. Muhammad Said Ramadhan.
4. Dr. Ujail Jasim an Nasyami.
5. Dr. Ali Jum'ah- Mufti Mesir.
6. Dr. Muhammad Abd. Ghaffar syarif.
7. Dr. Wahbah Zuhaili.
8. Dr. Abd. Fattah Bizam- Mufti Dimasyq.
9. Dr. Husain bin Abdullah al-Ali.
10. Al Habib Ali al Jifri.
Sebuah kitab (buku) yang membahaskan 51 tajuk dan disudahi dengan satu khatimah (penyudah) yang sangat menarik dan dapat membersihkan sangkaan buruk terhadap pelajaran tawhid sifat 20.
diantara kandungannya: biodata Imam Asyhari r.a , penolakan terhadap dakwaan tiga peringkat akidah Imam Ashaari, adakah Imam Abdillah bin Said bin Kilab ( Ibnu Kilab) menyeleweng dari jalan para salaf?, satu pengamatan terhadap kitab ibanah dan bukti perubahan2 yang berlaku pada teks makhthut (tulisan tangan) dan yang telah dicetak. Imam Tahawi berakidah yang bertepatan dengan akidah Asyairah. Adakah Asyairah menghampakan , mengosongkan Tuhan dari sifat-sifat?.. dan bahas2 yang mampu menyejukkan hati...

Saya sangat tertarik pada satu isi penghujjahan dimuka surat 266, satu daripada saksi yang meyabitkan kelebihan Asyairah dan Maturidiyyah kerana terdapat satu hadis yang telah diriwayatkan oleh Al Bukhari dalam Tarikh al Kabir dan al Saghir, Imam Ahmad dalam al Musnad , al Bazar , Ibnu Khuzaimah, al Thabarani , al Hakim telah mensahihkannya dan telah diakui pentashihhan al Hakim tersebut oleh al Zahabi, Imam Sayuthi telah merumuzkan hadis tersebut dengan tanda "Sahih" dalam Jamik al Saghir beliau. Iaitu hadis :
لتفتحن القسطنطينية فلنعم الأمير اميرها ولنعم الجيش ذلك الجيش
"Akan ditawan kota Kostantiniah , maka (yang dapat menawannya adalah) Sebaik-baik Raja , adalah Rajanya dan sebaik-baik tentera adalah tenteranya .."... Maka adalah suatu yang tidak dapat dinafikan didalam sejarah, bahawa Sulthan Muhammad al Fateh ( yang dapat menawan Kostantaniah lalu menukarkannya menjadi Islambuli/Istanbuli) dan semua Sulthan Otthman Empayer adalah "Hanafiyan fil furu" , Maturidiyyan fil I'tiqod" - bermazhab Hanafi pada fekah dan bermazhab Maturidi pada akidah.

Soalnya : Adakah pujian Rasulullah s.a.w boleh berlaku untuk para mubtadi' dan sesat/penyesat?... m.s 266-268.

Pada pendapat saya, ini satu point, diibaratkan gunung Kinabalu yang tidak runtuh oleh tandukkan kambing .

Silalah dapatkannya di Halabuni atau bertanyakan al ustaz Mahfuz Muhammad. Kedai beliau di wangsa maju , kuala lumpur. Sayangnya buku ini juga dalam bahasa arab.



Lagi sebuah buku (kitab) menarik yang terdapat di kedai buku di Halabuni - Damsyik-

Baraah al asyairiyyin min aqaidil mukhalifin.
Ulamak Asyairah Bebas dari akidah akidah yang bertentang dengan ahlisunnah waljamaah.
Dua jilid serderhana , dikarang oleh Abi Hamid bin Marzuq . rhm. dicetak tahun 1967 m. Didalamnya membahaskan masalah-maslah yang timbul, yang bertentangan dengan fahaman para ulamak Asyairah. Menjelaskan persoalan ilmu tawhid uluhiyyah dan rububiyyah . Kitab yang sangat patut dimiliki dan ditatap.

Telah berkurun dulu, sangat masyhur kitab Tabyyin Kazibil Muftari- karangan Imam Ibnu Asyakir - yang mengulas tabaqat/biodata para ulamak Asyairah dan mempertahankan akidah Asyairah. Baru-baru ni , Semasa kami dalam perjalanan menziarahi makam Sayyidah Ummu Salamah dan Ummu Habibah r.anhuma, di Damsyik, saya ternampak satu kubur/makam berpagar di pinggir jalan , hati saya sangat tertarik kepadanya , setelah dihampiri , rupa-rupanya adalah makam/ kubur Imam Ibnu Asyakir . Hati saya sangat gembira sebab bertemu makam Tuan Kitab at-Tabyyin tersebut yang selalu saya tatap, tiba-tiba direzekikan Allah bertemu, tanpa disangka-sangka. Allhamdulillah.