Saturday, November 04, 2006





SINARAN MATAHARI BUAT PENYULUH KESILAPAN ABU BAKAR ASHA'ARI
.
Sesuai dengan namanya, sebuah kitab yang menyuluh 56 masalah yang diungkit oleh Ustaz Abu Bakar al Ash'ari, dalam bukunya (Ibadat Rasulullah s.a.w). Mengupas persoalan dengan jawapan yang jitu, berdasarkan dalil-dalil yang mantap menurut displin keilmuan. Apa tidaknya, Sheikh al Allamah Abdul Qoder Al Mendeli, adalah asal gelaran, sebenar, jati ulamak mendeling yang ulung tiada tandingnya.

Wednesday, November 01, 2006


Kitab karangan mahaguru kepada para ulama seNusantara , mengajar di masjidil Haram Mekah sekitar tahun 50an. Sheikh Abdul Qoder bin Abdul Mutalib Al-Mandeley rhm. Membahaskan persoalan berMAZHAB dengan terperinci. "Al Mazhab atau tiada haram bermazhab".
Sheikh al- Allamah ini , seperti yang saya dengar kisahnya dari guru guru saya.

1. Satu ketika dulu lebih kurang lebih dari 25 tahun dulu , disatu kampong ,Kubur Panjang , Kota Setar Kedah, saya menziarahi sorang guru tua. Umurnya dkt 100 thn . Orang memanggil beliau dgn gelaran Pak Su Lah. Beliau salah sorang dari tiga sahabat Sheikh Abd. Qoder al mendeli yang datang musafir ke tanah melayu dgn tujuan menuntut ilmu. Seorang lagi , bernama haji Abbas, guru juga , dikatakan hj Abbas adalh menantu kepada Tuan Guru salah satu pondok diMerbok, Kedah. Cerita Pak Su Lah, mereka masuk ke Malaya mencari pondok pengajian. sampai ke Sebrang Prai, Kulim singgah ditiap2 pondok untuk memilih tempat belajar yang sesuai, akhirnya sampai di Pondok gajah Mati , pondok Tuan Guru Pak Cu Him. Sebelumtu pak Su Lah menceritakan sebelum sampai ke Pondok Gajah Mati mereka singgah disatu pondok di hujung negeri Kedah sempadan Perak, Tuan Guru disitu mengajar fekah , {mengajak (mengajar) kitab Kasful Litham.. ambooi.. haluihnya ...(bahas) tapi (sayangnya disitu hanya ) baca kitab jawi ja.}.
Inilah ayat yang saya masih ingat dari arwah pak su. Pak su ni mempunyai sorang anak , ustaz Mahmud . Mengajar pondok almarhum ustaz Nikmat Derang.

2. Al Marhum Tuan Guru Haji Abd. Halim , guru saya, oleh kerana semasa dengan S. Qoder tetapi muda, pernah menghikayatkan kisah pembelajaran Sheikh Abd. Qoder , semasa masih menuntut di Pondok Gajah Mati, {Tuan Sheikh Qoder sangat kuat menghapai ( hafal matan-matan ilmu) , sedang mandi disungai, selesai je mandi selesailah satu matan (alfiyah - ilmu nahu). }. Satu ketika setelah S. Qoder digelar orang Sheikh , pulang menziarahi Malaya, datang kepondok Gajah Mati, menziarahi Tuan Guru beliau, ketika sampai di Pendang beliau disambut oleh Guru saya ( T. Guru Abd Halim) semasaitu beliau belum guru lagi, tapi sebab rapat tali persaudaraan beliau dgn Tuan Guru Pak Cu Him , beliau diarahkan menjemput S. Qoder di Pekan Pendang dengan basikal. Apabila sampai saja hampir Pondok, S. Qoder menyuruh berhenti, ( berenti, berenti Tok Guru, Tok Guru)... kata S. Qoder.. maksud beliau , hanya mahu berjalan kaki saja menuju kerumah Tuan Gurunya, tanda Hormat dan Tawadhu'.... itu le sifatnya ulama' aamilin.

3.Al Marhum Tuan Guru Haji Yahya Telok, juga guru saya yang dikasihi.. menceritakan, S. Qoder ini , (sambil memukul padi pun menderaih matan...) maksudnya sangat kuat menjaga hafalan..kata beliau lagi , (satu masa Tok Sheikh Qoder, dijemput ke Perlis.. debat dgn puak kaum muda,,, abih lah alah depa... dia ingat sungguh...) maksudnya, Tuan Sheikh Qoder sangat hafal dalil-dalil, baik Quran mahupun hadis-hadis..

4.Al Marhum Tuan Guru Haji Husin , kampong kubang buaya, Derga , Alor setar, juga guru saya, menceritakan.. (masa saya naik pi Mekah , sekapai dengan Tok Sheikh Qoder, dalam kapai dia dok menderaih sittun mutun tuuh.. tulaa dia boleh alimm..orang pun mulaa kenai dia alimm. bila sampai mekah,,, mula-mula depa mintak dia baca mutammimah... paih tu naik naik ke kitab besak ..) . Kitab (Sittun Mutun), himpunan 60 matan-matan ilmu Islam. maasyallah.. tuan , saya ni 2 ,3 matan pun tak lepas... inikan pula 60 matan . saya pun itulah kali pertama mendengar nama kitab tu, dan itulah kali pertama dan terakhir disebut dan melihat nya dirumah Tuan guru saya tu.. kitab majmu' kabir pun tak sampai 60 matan dalamnya...
5. Al Marhum Kiyai Ma'shum ..Kg. Sungai Tengar, Sabak Bernam Selangor.... beliau menadah kitab di Masjid al Haram mekah di halaqah Tuan Sheikh Qoder... " Sheikh Qoder bila mengajar,,, beratus orang penuntut yg menadah , suaranya dengar jelas walaupun yg duduk jauh dihujung halaqah.. boleh dikatakan kalau musim haji semua ulamak dan awam dari nusantara tidak akan melepaskan peluang singgah mendengar dan mencenduk mutiara dihalaqah S. Qoder... semua, qodhi2, mufti2 duduk ..."..

6. Mengenai hal murid-murid beliau , Al- allamah ini, mempunyai murid yang sangat ramai dikalangan para ulamak diNusantara. kalau kita berziarah ke Fathoni, didapati majoriti Tuan-tuan Guru disitu adalah murid beliau atau murid kepada murid beliau. Al-Marhum2 Tuan Guru Rashid wara', dan Tuan Guru Baba Yeh serta beberapa lagi ulama besar Fathoni . Tak kurang juga di Malaysia...Tuan Guru Haji Abdullah pondok Lubuk Tapah,, pasir mas. Tuan Guru Haji Hashim pondok Pasir Tumbuh..

7. Adapun mengenai anak beliau yang tidak sefahaman dgn fahaman ayahndanya... maka telah meriwayatkan oleh al alim Tuan Guru Haji Abdullah Sarah, pondok bendang badang, Fathoni.. daripada guru beliau, berkata T.G. Hj. Abdullah " mullah baba ghoyat... {mulonyo baba .. anak tok seaa ngaji, gi ata masuk sekolah Saudi metaa, belaa2 ngaji,,, pah.. tarik kelek, celoh tu baba maati. emmh paah habiih kok tuu}"..

inilah alkisahnya.. tak boleh lah nak disalahkan atau nak dinegatifkan al allamah ini.. sudahlah nasib dan cubaan diakhir zaman.. kalau kita ,, kalau boleh jangan lah sekali-kali menghantar anak2 ke pendidikan yang tidak sesuai dgn pegangan kita.. masalahlah nnti dimasa depan..

8. Adapun mengenai pelajaran yang diajar oleh al-Allamah ini, berkata murid beliau Tuan Guru Pak lang Zakaria, Pondok Kubang Rotan , Alor Setar, Kedah... " Pak Lang,,, kitab Fathul Wahhab, khatam dengan Sheikh Qoder,,, 8 tahun ".. maksudnya beliau menghabiskan pembacaan kitab ilmu fiqah , Fathul Wahhab karangan Sheikhul Islam Zakaria al-Anshori selama 8 tahun menadah kulit ke kulit sampai tamat pada S. Qoder.. maasyallah.. tuan.

Tuan Guru-tuan guru di Fathoni pula boleh dikatakan kebanyakan mereka meriyawatkan nota-nota kitab al Mahalli dari al Allamah ini.

Al-marhum Tuan Guru Baba Hasan Leweh, ketika mengajar kitab al Mahalli , akan menyebut dgn detail dhobit2/note S. Qoder yg diriwayatkan dari 2 orang Guru beliau , iaitu Tuan Guru Baba Yeh dan Tuan Guru Baba Rashid wara'. Ini menunjjukkan pengaruh uslub ibarah kitab fiqah yang ilmiah untuk memahami isi kandungan kitab fiqah peringkat tinggi, yang diwarisi dari S. Qoder sangat berpengaruh diNusantara ini.

Al- marhum Tuan Guru Hj Halim, menceritakan " Shekih Qoder, kadangtu, tengah mengajar mahalli , berenti berdiri minum air".

Al- Marhum Tuan Guru Hj Yahya menceritakan " Ada sorang tu kawan saya, lepaih pondok bunut payung , pi mekah , mengaji dgn S. Qoder kitab Tafsir Baidhowi (arab).. habih.. (khatam).. dhobit S. Qoder".

Menceritakan oleh Tuan Guru Hj Abdullah Sarah , Pondok Bendang Badang, Fathoni, " Baba Sid Wara' tu,, abih Sunnan Sittah dgn muloh Sheikh Qoder, sumo yeng naik ke mekoh dari jawi gi telaah ngan dio blako"..
Dan berbagai-bagai lagilah ilmu yg disampaikan oleh al Allamah ini..menurut maklumat anak murid beliau... wslm..


Monday, October 30, 2006


Dialog: Aurat Perempuan berseluar Jeans?..

gunung semanggol

Assalamualaikum al ustaz. ana nak tanya sikit,perempuan remaja kini khasnya pelajar dan penuntu ipt , kebanyakkan mereka berpakaian seluar ketat tapi bertudung,, apa pandangan al ustaz pada fenomena ni, adakah memadai menutup aurat cara tu?. apa saranan ustaz.. terima kasih ustaz.
al ustaz
walaikum slm warahmatullah.. satu soalan yg sangat menarik, kalau ditanya pandangan saya, terjadinya hal yg begitu banyak sebab, salahsatunya maklumat yg salah dan tidak tepat pada had aurat bagi wanita yg sudah akil baligh, kedua: sangat berkurangan nya dimasa kini para penceramah dan daie yg menghighlightkan masalah aurat wanita ketika menyampaikan sebarang kuliah dan penerangan agama dimasyarakat skrang, berbanding dgn 20-30 tahun dulu, kebanyakan penceramah dimasa itu banyak menyampaikan syarahan berbentuk targhib dan tarhib... dikala itu kita jumpa jaguh2 dakwah yg bahas hukum aurat
jaguh2 dakwah yg bahas soal aurat wanita dlm kuliah mereka yg sangat menusuk hati hingga ada dikalangan pendengar yg menangis teresak2, ini sangat berbeza dgn sekarang, tak ramai penceramah yg bgitu
yg cerita politik , bahas soal khilafiyah ,,mmng lah banyak,,, 2 topik ini biasanya , tidaklah mmbwa perubahan sikap orang awam. wallahu a'lam. ketiga: timbulnya fahaman songsang yg anti penutupan aurat yg sempurna yg berbentuk taqwa yg sesuai dgn penafsiran para ulamak muktabar, mereka yg anti ni yg terdiri dari juhalak yg walaupun pandai berbahasa arab dan baca kitab , sebut mazhab itu ini, bahkan yg sedihnya lagi di bincangkan hukum aurat dlm sebaran awam , ahli panelnya penyayi dan pelakon yg memang dah maklum tak tutup aurat biasanya gitulah.. takkan lah depa nak sokong tutup aurat yg sempurna dan cara yg betul?..
gitulah adenye keadaan akhir zaman cik gunung... cik gunung.. pakai seluar jeans ketat walaupun bertudung , masih dikira tidak menutup aurat yg dituntut al quran dan hadis. haramlah hukumnya wanita yg akil baligh pakai gitu.. marilah cik gunung ..kita seru anak anak kita generasi yg pelapis agar berpakaian sopan dgn menutup aurat yg betul. yg sesuai dgn hukum taqwa bukan hukum fatwa sahaja....wslm
gunung semanggol
aslmkum al ustaz,, tanya lagi, adakah hadis-hadis yg menunjjukkn perempuan haram pakai seluar ketat macm seluar jeans dsbnye?.. jwpn ustaz diucpkn syukrn jazakumullah..
al ustaz
walaikumslm. cik semanggol boleh rujuk satu hadis sahih atau hasan yg diriwayatkan oleh imam muslim dan imam ibnu hibban , kedua2 hadis tersbut telah diulas oleh sheikh Ibnu Hajar al-Haitami dlm kitab beliau az zawajir an iqtiraf al kabaair.. m.s 257 cetakan dar alfikar tahun 1987, juga cik boleh rujuk kitab al kabaair bagi Imam Az zahabi m.s 145 cetakan dar al manar tahun 2000 m . dlm kedua buah kitab tersebut dapat keterangan yg memuaskan hati berkenaan persoalan tersebut. perkara ini mmng telah kurang diperhatikan oleh masyarakat kita kini,,
tapi cik semanggol.. kitab tersbut sayangnya dlm bahasa arab. mungkin juga cik mmpu menelaahnya, silakan. tetapi perlu juga diingatkan , saya tidak pula memaksudkan haram mutlak pemakaian seluar panjang bagi wanita. kalau seluar panjang yg dipakai itu besar , labuh menutupi tumit dan tidak menampakkan bentuk tubuh ketika berjalan, dan tiada unsur2 tabarruj jaahiliyyah silakan boleh saja . atau seluar tersebut yg ketat itu dipakai dan berada didalam baju labuh , atau dalam jubah , atau dalam kain , dgn maksud pemakaian seluar tersebut tiada menampakkan bentuk tubuh , silakan boleh saja.. tabarruj jahiliyyah bermaksud "meniru cara jahiliyyah berhias diri- jahiliyyah dimaksudkan kepada umat yang sebelum diUtuskan Rasulullah s.a.w. maka maknanya " seseorang yang meniru2 cara besolek dan berhias dgn menampakkan bahagian dada, leher, kepala kecuali muka ,tangan kecuali tapak tangan dan belakangnya , peha , betis, kaki , meletakkan loceng atau sbrang alat berbunyi dikaki utk menarik minat lelaki, menampakkan bentuk2 raut tubuh dgn memakai pakaian yg ketat , mengaya-gayakan pergerakan utk menarik minat lelaki, pakai warna2 yg menarik dan merangsangkan lelaki sprti (warna terlalu cerah), berwangian bukan utk suami, adalah tabarruj (berhias-hias) cara jahiliyyah".wallahu a'lam


min:

cmna plk kalau pmpuan pakai tutup muka, tak ker ketinggalan zaman ?.

al ustaz:

A'uzu billahi an akuuna minal jaahilin.. daku berlindung dengan Allah , bahwa daku menjadi sebahagian dari gulungan yg jahil. Min, yg dikasihi, kalau nak dikatakan ketinggalaln zaman, mereka yg tak tutup aurat atau tak pakai purdah lebih layak dikategorikn dgnnya, sbb manusia zaman batu mmng pakaiannya tak tutup aurat, kain tak cukup mungkin. itu bukn sbbnya lah. Ini soal tutup aurat atau purdah adalh perintah Allah dan RasulNya. Dialah yg sangat mengetahui hikmah hukum ahkamNya , titah perintahNya. Kalau kita lihat al quran sendiri mnyebut satu hikmahnya " Zaalika adna an yu'rafna".. {demikianitu (menutup aurat hikmahnya agar) bahwa mereka mudah dikenali}. iaitu prmpuan mukminah mudah dikenali bila menutup aurat. ini pengakuan Quran sendiri. Maknanya pemakaian tutup aurat adalah lambang atau uniform orang2 beriman. wallahu a'lm. saya suka juga menceritakn jawapan dari al-allamah Ahmad Rafiq Basha seperti yg dinukilkn oleh Sheikh al-Kawthari dlm maqolat beliau m.s 331 , ketika ditanya oleh para diplomat barat disatu persidngn: "mengapa wanita2 timur masih berhijab ,, tidak brcampu gaul dgn lelaki ,tidak bergaul dlm majlis2?". beliau mnjawab dgn spontan: "Sebab mereka tidak suka beranak tanpa suami" ..... ini satu jawapan seperti air yg disiramkan atas api yg menyala... wallahu a'lam.. mudhn2 min dan kawan2 semua puas hati...wslm.

Sunday, October 29, 2006


Bolehlah kita menatap petikan isi kitab al- zawajir ini, insyallah ...


muka surat 6 dan 7 kitab "Petunjuk bagi umat" pada menerangkan dalil sembahyang sunat qobliyah bagi jumat, Sheikh Qodir al Mendeli, yang tertinggal dalam kitab dan risalah pondok tampin..