Saturday, December 01, 2012

Keberangkatan Pulang Sheikh Samer ke Sham (confirm).


Dimaklumkan , penerbangan pulang Sheikh Samer an Nash serta rombongan  dijadualkan pada pukul 2 pagi hari Isnin, 2 dec. 2012, melalui Bairut , Lubnan insyallah. Semuga Allah balasi jasa-jasa beliau menabur ilmu dan bakti diTanah Melayu ini, kepada anak bangsa ini . Allah selamatkan beliau dan rombongan serta keluarga beliau  khasnya dan kepada Ahli Sham amnya, dari mara bahaya.
Amin amin ya rabbal a'lamin.


Harap tidak keliru kepada mereka yang ingin bertemu beliau diKLIA  sebelum berangkat, pastikan datang KLIA besok malam... sebab 2 pagi isnin  tu maknanya  lepas pukul 12  malam besok, bukan lepas pukul 12 malam lusa..( hari isnin).  Sekian harap maklum..

Flight ditangguhkan..


ASSALAMUALAIKUM WARAH MATULLAHI WABARAKATUH.. 


DIMAKLUMKAN , KEPULANGAN BESOK SHEIKH SAMER DAN ROMBONGAN KE DAMSYIK , SYRIA DITANGGUHKAN , DISEBABKAN AIRPORT DISYRIA TELAH DITUTUP. SEKARANG MASIH DALAM USHA UNTUK MENGHUBUNGI PIHAK EMERITE 
UNTUK MENDAPATKAN TARIKH PENERBANGAN AKAN DIBERITAU NANTI. HARAP HEBAHKAN KEPADA MEREKA YANG NAK DATANG KE KLIA ESOK. PENERBANGAN DITANGGUHKAN SEHINGGA DIBERITAU.. SEMUGA ALLAH MUDAHKAN URUSAN PARA ULAMA UNTUK MENJALANKAN TUGAS DAKWAH MEREKA. WASSALAM.

Friday, November 30, 2012

Program Sheikh Samer untuk hari ini hingga Ahad.

1. Lepas Asar - menziarahi Masjid Kampung Hulu dan Masjid Kg. Keling - Bandar Melaka. MELAKA. 

2. Esok - menziarahi Pondok Ustaz ( Ustaz Nazaruddin).. Ust Din Jorak, Muar, JOHOR. 


3. Ahad- 2.00 am  flight depart... to dubai to damsq.

Sheikh Samer an Nass Berangkat Pulang....

Keberangkatan pulang 2 ulamak besar Sham.... Sheikh Samer an Nass da sheikh Firas Salu pada pukul 7 malam. ahad ini. sila berada 3 jam awal kpda sesiapa yang nak menghantar diKLIA.

Thursday, November 29, 2012

Majlis Daurah Tamat.


Majlis Daurah Kitab Hadis Jamik Tarmizi telah tamat semalam. Seramai 150 peserta telah menghadiri dan telah diijazahkan sanad Sunan Tarmizi oleh Fadhilatus Sheikh Samer al Nash , ulamak dari negara Sham, Syria. ...Semuga sambungannya ditahun depan  untuk Sunan Nasaie dan Sunan Ibn Majah dapat diadakan lagi. Aamin.

Monday, November 26, 2012

Jamik Tarmizi menurut Sheikh Marbawi

Adapun kemudian daripada itu , maka lebih dahulu daripada aku masuk didalam mengarang kitab ini dengan tawadhu" aku kepada Allah subhanawata'ala kiranya dipohonkan kepadaNYA , tiada salah menerangkan sedikit perkataan ini kepada segala saudaraku : 

Adalah kemudian daripada sudah aku mengaji kitab yang bernama Sahih Tarmizi , sudahlah jatuh didalam hatiku berahi dan suka kepadanya oleh aturannya dan kenyataannya pada segala hukum syariat Nabi Muhammad s.a.w . Dengan kerana beribu-ribu bab dan Ahadis serta diikutnya tiap-tiap hadisnya keterangan imam-imam mazhab lebih dari mazhab empat yang ma'ruf . JANGAN BICARA LAGI PADA SANAD  HADIS ITU BUKAN MAIN LAGI DIPERHALUSI DAN LAIN DARIPADANYA BEBERAPA ILMU.  .. intaha .. perkataan Sheikh Marbawi.

Sunday, November 25, 2012

Metod Penulisan Sunan Sittah- Bukhari, Muslim, Abi Daud dan Tarmizi

Setiap Kitab Hadis yang 6, iaitu BUKHARI, MUSLIM, SUNAN ABI DAUD, TARMIZI, NASAIE, DAN IBN MAJAH, masing-masing -masing telah di karang mengikut metod penulisan yang tersendiri.
Menurut Shuib Arnaut dlm mukaddimah Ta'liq Sunan Tarmizi beliau , ringkasnya....

-Kitab Sahih Bukhari..ditulis untuk mengasingkan hadis-hadis yang Sahih yang berhubung sanadnya dari hadis-hadis lain yang tidak berhubung sanadnya sekalipun Sahih.

- Muslim..ditulis untuk mengasingkan hadis-hadis Sahih yang telah ijmak para ahli hadis bahawa hadis itu berhubung sanadnya sekalipun dgn cara Marfu"... kaedah ini jika dibandingkan dgn Bukhari,,, Bukhari lebih tegas dalam susunan Sahih beliau trsebut..



- Abu Daud.... pula ditulis untuk menghimpunkan hadis-hadis yang boleh dibuat dalil dengannya , yang beredar dikalangan ulamak fekah , yang dibinakan hukum ahkam dengannya. oleh itu Sunan Abi Daud terdapat didalamnya hadis-hadis Sahih, Hasan , Dhoif , yang patut diamalkan menurut pengarang .



- Jamik TARMIZI juga telah mengumpulkan kedua-dua aliran iaitu metod Sahih Bukhari, Sahih Muslim dengan metod Sunan Abi Daud , dan menambahkannya lagi dengan meringkaskan turuq setiap hadis seringkas yang mungkin, jadilah dengan hanya dicatit satu sahaja hadis , dan yang selainnya memadai dengan cara diisyaratkan
Tarmizi juga menjelaskan martabat2 setiap hadis , Sahihnya, Hasan, Dhoif , Mungkar, dan juga menjelaskan bagaimana boleh jadi hadis itu Dhoif.
Tujuannya supaya setiap penuntut ilmu hadis dapat mengambil iktibar cara menilai setiap hadis. Dijelaskan juga mana yang telah diterima dengan ijmak, mana yang Gharib.
Di terangkan mazhab-mazhab para Sahabat r.anhum, dan mazhab-mazhab fukaha . Dicatit juga setiap nama perawi jika perlu disebut namanya, dan jika perlu kuniah juga disebutkan pula.
Jamik Tarmizi tiada mengundang kesamaran bagi sesiapa yang Ahli Ilmu, olehitu Jamik Tarmizi memadai untuk para Mujtahid dan mencukupi bagi rujukan para Ahli Taqlid. Wallahu a'lam...Allah sahaja yang Maha sempurna pengetahuannya.