Saturday, October 04, 2008

Sanad oo sanad lagi..

maka teringatlah ana , satu ajaran dalam ilmu mustalah hadis, " jika tiada sanad, nescaya berkata seseorang apa yang dia nak kata" aw kama qol..

tapi seingat ana , kaedah tu diguna pakai dalam ilmu hadis... kalau ya pun nak menilai ilmu2 yang lain dengan kaedah tu,,, mesti le di comparekan dengan satu hadis sahih riwayat bukhari " innam ilm bitta'alluum... hanyasanya ilmu itu didapat ia dengan taa'llum .. belajar, talaqqi. musyafahah dari mulut2 guru2 yang pernah belajar pula dengan guru2 nya.

ilmu hadis memang sangat perlu penelitian sanad2 sbb ia ilmu bentuk nukilan, dari satu orang guru ke satu guru sehingga ke Nabi s.a.w., dapat dipastikan tiada sebarang perubahan ayat maupun kalimat atau makna-makna yang didengar atau diambil dari Nabi s.a.w.

adapun ilmu-ilmu yang selain hadis,, sprt fekah cnthnya,, mmng akan ada perubahan kalimat2 atau makna2 yang tak dapat tidak. sbb para guru2 yang menerimannya dari guru yang sebelumnya bukannya menghafal setiap kalimat guru2 sebelumnya. ia hanya mafhum atau ijtihad2 , pendapat2 , syarahan2, huraian2 yang pastinya mengalami perubahan2 dalam penyampaian , walaupun makna2 atau maksud2 setiap guru itu sama pada kebiasaannya.

apa yang perlu bagi setiap murid ialah mempastikan , adakah ajaran gurunya itu benar dengan sebab gurunya itupun pernah belajar dengan guru-guru sebelumnya yang betul dan benar juga ajarannya. sehingga sampailah titihan ilmu tersebut ketabaqah tabi'in seterusnya para sahabat dan para sahabat belajar pula kepada Nabi s.a.w. Ini juga dinamakan sanad. bahkan sanad yang macam lebih hebat, lebih kuat dan lebih dipercayai dalam agama. walaupun simurid tersebut tidak diberikan sebarang tanda pengakuan , seperti kertas sijil, cop stempel , tanda tangan gurunya . simurid tersebut tetap sah bersanadkan ilmu dan amal yang diwarisnya dari sigurunya yang tersebut dan murid yang macam itu , adalah pewaris ilmu yang hakiki jika nak dibandingkan dengan yang hanya amik ijazah sanad kitab sahaja. tetapi ini tidak pula bermakna ana menafikan sifat-sifat murid dalam ilmu tasawuf sufi, yang hanya memadai dgn ijazah sahaja. itu soal lain le. sebab tasauf tu dikaitkn dengan keramat pulak.

kalau yang macam ini keadaannya, tak semestinya sanad tu ada tertulis dalam kertas atau ada cop dan tanda tangan.. kalau ada orang yang cube mewajibkan cara yang begitu dan cube pula nak membatalkan ilmu dan amalan orang lain.. itu namanya cuba mengada-ngadakan perkara baru yag ulamak dulu2 pun tak pernah sebut dalam mana2 kitab mereka.
fahaman yang begini tak boleh dibiarkan , nanti merosakkan agama pula. betul2 mencari pecah belah , tidak mencari persatuan. ana maksudkan fahaman macamtu bukan dari fahaman wahabiah, wahabi cerita lain. ni cerita yang tak wahabi ni.. yang ngaji kitab turas, kitab kuning juga ni.

Ni haa,,, sampai ada ana dengar cerita ,ada pulak, entah sape sape tak tau le... yang mintak sanad kitab musalli. kalau tak de sanad tak sah mengaji kitab tu... ish ish... jahil nye manusia...

ana pun dulu ada mengaji kitab musalli karangan Sheikh Daud tu dengan arwah tuanguru Pak Ya Telok, to guru ana tu le. seingat ana 3 kali khatam, mengaji pulak dengan al marhum tuan guru Haji Halim , pondok sungai jagong , pendang, sekali khatam. masa sebelum tu dipahang , ana dah khatam dah sekali dengan ust Soleh Kedah. lepas tu ana baca untuk orang yang mintak tolong bacakan .. entah berapa kali dah tak ingat.... ana pun tak pernah tanya tuan guru tuan guru ana tu mana sanadnya kitab musalli Tok Sheikh Daud tu... agaknya sah ke tak sah ilmu yang ana belajar dalam kitab musall tu dan bacakan pada orang tu??...

Tapi ...seingat-ingat ana.. setiap kali kitab itu tamat khatam, tuan-tuan guru itu akan sudahinya dengan beberapa ayat yang maksudnya difatihahkan kepada Rasulullah s.a.w , kepada semua guru-guru yang pernah tuan-tuan guru tu belajar kepada mereka kitab tu, khasnya kepada pengarang kitab Tuan Sheikh Daud al Fathoni.. al fatihah.. baca le sekali... maksudnya ringkasan sanad kitab tu telah disebut diakhirnya.

Ringkasnya macam ni le... patutnya memadai tanya je guru yang kita nak mengaji tu , dia belajar dengan siapa kitab tu... tu pun dah cukup. Mun idak pun toksah tanye le.. mun kalau dah seorang ulamak tu namanya ulamak.. yang ilmunya benar.. dia boleh baca kitab apa pun .. yang tak ade ijazah pun dia boleh baca dan berhak baca dan ajarkan pada orang, sebab ijazah2 sanad kitab tu bukan nya umdah ilmu. umdah ilmu mengaji , belajar, musyafahah, sekadar yang termampu, dan bila telah sampai ketahap pelajarannya kepada kajian. bukan lagi semata-mata mas'mu'. boleh baca kitab2 yang tak de ijazah . itu semua harus, tidak haram. ini boleh dibelek dalam kitab ihya imam ghazali ada bahas sikit disana.
Ijazah2 sanad kitab tu kata Sheikh Yasin dalam masalik al jaali hanya :

لأنه لم يبق فى هذا الزمان الا رجاء حصول الخير والبركة باتصال السند دون ما كان مقصودا للمتقدمين من ضبط المسموع
untuk mendapatkan barakah .. bukan samaie...

Apa yang ana nampak, kebanyakan ulamak melayu bukannya takde sanad, khasnya kitab2 melayu/jawi yang mereka ajarkan. sebenarnya ada, sebab bila dikorek2, bila diselidik nanti kita akan jumpa ada. cuma mungkinlah, dah jadi kebiasaan agaknya, orang kita ni kurang sikit tonjol2kn bab sanad ilmu. bukan takde ilmu atau ilmunya tak sah..tu je. sebabtu sepatutnya bila dah tau seseorang guru tu belajar dgn gurunya, ada gurunya, maka tak perlu nak buruk sangka, suu zaan, yang bawa dosa pula.

adapun berkenaan ijazah dan mandat dalam ilmu tasawuf sufi tarekat,, nnti le kalau ada masa ana tulis sikit.

No comments: