Soalan: salam ustaz. ada satu ajaran
baru, boleh bayar fidyah sembahyang (tebus) lps meninggal dunia. waris yang
buat. apa pendapat ustaz?. Bayar dengan beras. terimakasih atas respon ustaz. Terima
kasih.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jawapan. Yang begitu bukan ajaran baru. ajaran yang
begitu sudah lama diajarkan oleh ulamak Islam, boleh disemak dalam teks2 fikah bahasa melayu
lebih dari 2 ratus tahun dulu lagi. contohnya ada kenyataan dalam kitab
Sabilul Muhtadin karangan Sheikh Arshad Banjar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pengunaan
ayat (tebus sembahyang) ... mesti dijelaskan
maksudnya , maksudnya adalah fidyah
sembahyang. yang ditinggalkan samada sengaja atau tidak , ianya dibuat oleh
waris sahaja hanya setelah kematian seseorang itu. Dibayarkn dengan beras
atau emas, Dibayar kepada fakir miskin , bukan pula bermakna boleh tinggal
sembahyang kemudian difidyahkan dengan beras atau emas. kalau yang faham
sampai boleh tinggal sembahyang , maka tidak betul. Tetapi tidak dijumpai
ada ulamak Islam mengatakan sampai begitu sekali.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tinggal
sembahyang kemudian bayarkan fidyah
, satu perkara. boleh tinggal sembahyang kemudian fidyahkan saja, adalah
satu pekara lain pula 2 perkara yg berlainan . jangan disamakan. Mesti teliti .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sebab
tu kalimat (tebus) sembahyang, kurang sesuai . Nanti timbul pula fitnah
pada amalan ulamak dan orang2 soleh beramal fidyah sembahyang. kekalkanlah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kekalkan
saja dgn kalimat "fidyah". lebih selesa.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wallahu
a,lm.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
No comments:
Post a Comment