Tuesday, September 04, 2012

Fidyah sembahyang ajaran baru?.


Soalan: salam ustaz. ada satu ajaran baru, boleh bayar fidyah sembahyang (tebus) lps meninggal dunia. waris yang buat. apa pendapat ustaz?. Bayar dengan  beras. terimakasih atas respon ustaz. Terima kasih.



















Jawapan.  Yang begitu bukan ajaran baru. ajaran yang begitu sudah lama diajarkan oleh ulamak Islam, boleh disemak dalam teks2  fikah bahasa melayu lebih dari 2 ratus tahun dulu lagi. contohnya ada kenyataan dalam kitab Sabilul Muhtadin karangan Sheikh Arshad Banjar





















































Pengunaan ayat (tebus sembahyang) ... mesti  dijelaskan maksudnya , maksudnya  adalah fidyah sembahyang. yang ditinggalkan samada  sengaja atau tidak , ianya dibuat oleh waris sahaja hanya setelah kematian seseorang itu. Dibayarkn dengan beras atau emas, Dibayar kepada fakir miskin , bukan pula bermakna boleh tinggal sembahyang kemudian difidyahkan dengan beras atau emas. kalau yang faham sampai boleh tinggal sembahyang , maka tidak betul. Tetapi tidak dijumpai ada ulamak Islam mengatakan sampai begitu sekali.







































































Tinggal sembahyang  kemudian bayarkan fidyah , satu perkara. boleh tinggal sembahyang kemudian fidyahkan saja, adalah satu pekara lain pula 2 perkara yg berlainan . jangan disamakan. Mesti  teliti .





















































Sebab tu kalimat (tebus) sembahyang, kurang sesuai . Nanti timbul pula fitnah pada amalan ulamak dan orang2 soleh beramal fidyah sembahyang. kekalkanlah

















Kekalkan saja dgn kalimat "fidyah". lebih selesa.

















wallahu a,lm.









































































  







No comments: