Wednesday, February 29, 2012

Yang membinasakan ilmu ialah LUPA.


Maka saya cedukkan sedikit isi kitab alamat kiamat karangan al Marhum Tuan Guru Sheikh Osman Jalaluddin Pondok Penanti . Pada Saya Sangat menarik buat nasihat dan ingatan kepada mereka yang berilmu dikalangan anak bangsa kita. Sangat menarik.

----------------------------------------------NASNYA penggal pertama muka surat 86-89:


Yang ketiga daripadanya: Riwayat daripada Saidina Ali akan hadis yang Marfu'
:(آفة العلم النسيان ) bermula yang membinasakan ilmu pengetahuan itu iaitu LUPA ,

dengan sebab segan mengajar . Telah berwasiat kepada hamba oleh beberapa Guru yang Masyhur pada ilmu pengetahun bahwa menyuruh ia akan hamba mengambil berat pada mengajarkan ilmu pengetahuan kerana tujuan bagi menghasilkan empat perkara yang amat dituntut akannya.

1. Ilmu pengetahuan yang ada pada kita tiada menjadi LUPA .
2. Bertambah-tambah tinggi ilmu pengetahuan yang ada pada kita.
3. Menjadi maju kaum kita pada jalan ilmu.
4. Jadi masuk dalam jumlah alim ulamak yang dapat kebahagiaan yang tinggi diNegeri Akhirat kelak.

Maka mana-mana Alim Ulamak yang SEGAN mengajar pada waktu masih mudanya , maka apabila tuanya habislah lupa segala pelajarannya, istimewa pula kitab-kitab ARAB yang tinggi , kerana ibaratnya payah dan segala kalimah pun payah maknanya. Sebagaimana yang telah jatuh pada alim ulamak yang tua-tua yang meninggalkan mengajarnya . Kerana hamba sendiri minta mengaji pada alim ulamak yang lama tinggal mengajar , maka ia pun menjawab "Tiada aku kuasa mengajar kerana sudah lama tinggal. barangkali aku lupa makna-makna dan bahasan-bahasan yang payah hendaklah engkau mengaji kepada orang muda-mudanya".

No comments: