Monday, June 13, 2011

Gharib Khasful Litham 5

Soalan:Jelaskan perbezaan gerakan dengan fi'il dan gerakan dengan taqdir yang boleh menyebabkan batal sujud atau tidak batal sujud disisi Sheikh Ibn Hajar dan Sheikh Ramli?.

Jawab:

Gerakan dengan Fi'il:

Seseorang yang sujud , tidak boleh sujud diatas sesuatu perkara atau benda yang berhubung dengan tubuhnya jika benda itu bergerak mengikut bila tubuh bergerak. Contohnya: Sujud diatas lengan baju yang biasa dipakai orang yang sesuai dgn saiz kebiasaan. Biasanya lengan itu akan mengikut terangkat bila diangkat tangan. Iaitu bergerak mengikut gerak tubuh. Dalam masalah begini, batal sujud diatas lengan baju yag begitu, dan sependapat Sheikh Ibnu Hajar dan Sheikh Ramli mengatakan batal sujud tersebut. Ini adalah contoh apa yang dikatakan sebagai Gerakan dengan Fi'il.


Gerakan dengan takdir:

Seseorang yang sembahyang cara duduk, ia sujud atas sesuatu yang berhubung dengan tubuhnya , benda itu contohnya, lengan bajunya yang terlalu panjang atau ekor serbannya yang terlalu panjang, kalau ditakdirkan jika dia sembahyang berdiri maka lengan baju yang panjang itu atau ekor serban yang panjang itu akan turut bergerak juga mengikut gerakan tubuhnya. Tetapi sekarang ia sembahyang duduk, lengan baju itu atau serban yang panjang itu tidaklah pula bergerak bila dia mengerakkan tubuhnya. Maka dalam maslah ini, khilaf pendapat antara Sheikh ibnu Hajar dengan Sheikh Ramli. Disisi Ibnu Hajar memada sembahyangnya, iaitu sah sujud tersebut . Adapun disisi Sheikh Ramli tidak sah sujud itu jika sengaja melakukannya. Gerakan yang yang dikatakan (kalau ditakdirkan jika dia sembahyang berdiri akan turut bergerak) adalah dinamakan Gerakan dengan takdir.


Nasnya: Dalam Kasful Litham juzuk 1. mukasurat 29:


(Far'un) disyaratkan sah sujud itu adalah ia sujud atas suatu yang tiada gerak dengan geraknya, maka jika sujud ia atas suatu yang ia tanggung yang bergerak dengan geraknya , tiada sah sembahyangnya . Maka Murad dengan gerak itu dengan fi'il tiada mengapa bergerak dengan takdir seperti muqtadho kalam Sheikh Ibnu Hajar . Atau bergerak dengan taqdiri atas barang yang dirojihkan dia oleh Sheikh Romli -intaha Halabi. Maka atas kalam Sheikh Romli Jikalau ada ia sembahyang duduk ia sujud diatasnya suatu yang ditanggung nya tiada bergerak dengan geraknya tetapi jika ia berdiri nescaya bergerak , tiada sah , jika ia sujud atasnya dengan sengaja lagi diketahuinya . Dan pada Sheikh Ibnu Hajar dan Sheikh al Islam Memadai sembahyangnya.


2 comments:

Editor said...

Alhamdulillah. Syukran.

Anonymous said...

satu soalan yang timbul, bila dikatakan tidak sah sujud pada sisi sheikh ramli, kalau kita sheikh ramli, macamna nak kita buat, adakah kita kena sujud semula atau mcna.. ada nasnya tak dlm kitab ya ustaz?. syukran.