Saturday, December 16, 2017

Zikir ALLAH ALLAH bid"ah, tidak difahami makna?.



Sedikit penjelasan. Zikir الله الله adakah bersifat zikir mufrad?.

Ulamak melayu kita bijak lagi. Mereka dah jawab kemuskilan ibn taimiah yang kata tak boleh kata zikir dengan kalimat الله dengan sebut cara mufrad saja,, iaitu tak ada kalimat lain selepasnya atau sebelumnya... sebab tak dpt difahami maksudnya.,itu je alasan ibn taimiah yg setengah orang kita taklid padanya.
Sebenarnya ada ayat selepasnya atau sebelumnya . Iaitu apa yg dikatakan takdir kalam dalam istilah ilmu grammar arabiah.
Atau di susun dlm bentuk ayat الله الله sudah sah sebagai satu ayat yang lengkap bukan sebagai kalimat mufrad lagi sebagaimana sangkaan mereka yang ikut aliran ibn taimiah dalam maslah ini.
Cuba perhatikan sebaik2nya artikle yg telah kita paparkan.
Kita tak perlu ulas disudut quran dan hadis yang biasa dibawakn orang dlm maslah ini sebab fokus ibn taimiah pada bidah atau tidaknya bila tidak dlm bentuk jumlah (ayat).
Quran dan hadis terlalu luas bila dikupas pada fokus tajuk perbincang ini.
Lebih2 lagi bila kita cuba heret orang awam yang tidak mengerti bahasa arab , tentu lebih rumit jadinya. Yang timbul nnti bukan ilmiah lagi tapi hanya taksub pada kaedah ibn taimiah. Itu saja lah yang dapat.


ZIKIR ADALAH ZIKIR.
Tradisi keilmuan yang kita warisi dari pemuka Islam dari satu lapisan umat keatas sampai kezaman salafus soleh ada 2 cara.
1. Nukilan.
2. Pencernaan berdasarkan nukilan.
Bukan hanya semata2 nukilan dan bukan juga semata2 pencernaan tafsiran.
Ini kaedah kita Ahlussunna wal Jamaah.
contohnya, tafsir makna majlis zikir dalam hadis, Nabi s.a.w sendiri tafsirkan taman2 syurga itu adalah majlis zikir, seperti yang dinukilkan oleh kitab Kifayatul Akhyar Syarah Matan Abi Syujak. Kemudian datang ahli tafsir dikalangan salafusoleh yang tafsirkan makna majlis zikir adalah majlis halal dan haram seperti kata Ata' bin Abi Rabah. Ada yang tafsirkan majlis ilmu seperti kata Sufiyan bin Uyayynah. Ada yang kata Satu bab dari ilmu,,,seperti kata Abu Hurairah r.a dan Abu Zar r.a.
Sementara Yahya bin Katsir menafsirkan ayat 28 surah al kahfi dengan makna Majlis2 Zikir.
Kalau kita melarat pula ke bidang tafsir Asyaari, iaitu tafsir isyarat seperti dalam ilmu Tasauf maka kita berjumpa pula makna zikir itu adalah Zikir iaitu ingat kan Allah atau sebut akan Allah. Seperti dalam tanwirul qulub dalam qismus thalis fit tasawuf. يحضرون في المجالس و قلوبهم حاضرة مع مولاهم ومن السوى خالية ، موافقون لما قاله تعالى رجال لا تلهيهم تجارة ولا بيع عن ذكر الله...
Mereka hadir dimajlis2 keramaian, padahal hati mereka hadir serta Tuhan mereka , terhadap selainNya sunyi hati mereka. Ini selaras dengan ayat ....ertinya, beberapa lelaki yang tidak melalaikan mereka oleh perniagaan dan jual beli dari Zikir akan Allah.
(Surah an Nur ayat 36.)
Maka memahamkan kalimat zikir itu adalah Zikir, atau zikir itu maknanya lebih luas itu Ilmu,, kedua2nya berlaku dalam tradisi keilmuan dan peradaban umat Islam yang dirahmati Allah s.w.t ini. Kita tidak boleh sekali2 menyangkal , menafikan , menidakkan dan menyerang mana2 fahaman dikalangan kita yang berasaskan dua metod ini selagi ianya didapati pengakuan dari Agama ini sendiri.
Sebenarnya ramai mana tokoh umat dan ulamak besar umat ini telah mengiktiraf zikir hanya dengan kalimat الله sahaja sah sebagai zikir ?.
Terlalu ramai hingga tidak terhitung jumlahnya. Antara mereka :
1. Imam Hujjatul Islam al Ghazali....dalam kitab ihya Ulumiddin bab riayadah nafsi.
2.imam Nawawi dalam dalam Hizib beliau yang sangat masyhur.
3. Imam Fakhrurazi dalam Asrarut Tanzil membawa 6 hujjah.
4. Sheikh Ibn Hajar al Haitami dalam Fatawa al Sugho beliau,
5. Imam Ahmad al Ghazali (adek Imam Ghazali)..at Tajrid fi risalah tawhid.
6. Ibn Ataillah al Sakandari.
7. Sheikh Abd Wahhab al Syaraani.
8.Sheikh Yusof alKaurani
9. Yang lebih awal Sayyidina Abu Bakar r.a.
10. Sheikh Syibli r.a,
Dan lain2..terlalu ramai.

No comments: