Saturday, December 16, 2017

Wahabiyah , satu pandangan dan saranan.

SATU PANDANGAN.
Kalau kita nak mengungkit fahaman wahabiyah ni memang tak sudah.
Yang penting jaga orang melayu kita jangan terpengaruh. Fahaman mereka ini sudah jadi macam penyakit kenser , tanpa sedar merosakan.
Keterlaluan hendak kepada kebersihan sampai jadi rosak satu alam.
Lihat masjid Haram yang dulunya dipenuhi halaqah ilmu dan amal. . Setiap sudut masjid dari tempat tawafnya sehingga ke sudut2 masjid dipenuhi ulamak dan penuntut ilmu. Tekanan demi tekanan menyebabkan tidak wujud lagi halaqah2 pengajian kitab2 kecil dan besar , yang tinggal hanya orang buat ibadat, baca quran dan tawaf, zikir pun sendiri2 . Itulah kehendak fahaman wahabiyyah. Cuba bayangkan macamna pula Masjid , pusat pancaran Cahaya Iman , Islam dan Ihsan . Ilmu dan Amal tidak dapat dipisahkan. Sebab itu setiap zaman, pemerintah telah memelihara tradisi keilmuan dan amalan yang bermula dimasjid Haram. Dengannya bangun tamaddun Islam yang megah. Oleh kerana musuh2 islam tahu punca bangunnya umat bermula dari Ilmu dan Amal dan ianya bermula dari masjid, maka mereka menabur fitnah dalam agama ini dengan dihidupkan fahaman yang bertentangan dengan pegangan majoriti umat islam ,iaitu wahabiyah. Melalui wahabiyah mereka berjaya menyekat fungsi masjid Haram yang sebenar selain untuk beramal juga adalah pusat penyebaran ilmu . Pengajian2 telah dihalang . Ulamak2 besar telah dihalang dari menyampaikan ilmu. Maka umat kekurangan kualiti maklumat agama yang diwarisi terus dari para ulamak bila mereka mula tidak mengajar di masjid haram. Ini satu luka umat Islam yang sangat susah uhtuk pulih. Umat Islam yang sedar betapa ruginya mereka bila kualiti ilmu menurun bila pengajian di Masjid Haram terhapus akan dapat menunjukkan dimana kerugiannya kita. Ini semua fahaman wahabiyah adalah penyebabnya.
Hari ini , mereka yang terpengaruh dengannya telah mula menunjukan taringnya pada anak bangsa kita. Mereka kondem bentuk zikirullah yang telah lama menjadi asas kemajuan kerohanian dan akhlak umat islam.
.......,,,

No comments: