Soalan 1 : salam...ust saya ade kemusykilan pd maslah talaq rujuk ni,saya bercerai,kemudian masa dlm eddah isteri,saya bersetubuh dgn dia,tp saya xde niat nak rujuk pn,adakah itu zina?eddah nya bagaimana pula saya dah blurr...takde ilmu sy ade terbaca,ikut mazhab hanafie,setubuh tu dah dikira rujuk,walaupun tiada lafaz rujuk,imam syafie kena berlafaz..ok..saya cuma nak tahu. pasal edah dia tu,adekah kena kira balik 3 kali suci tu..atau ikut edah yg asal...
Jawaban : Tidak boleh dikatakan zina. Namanya hanya Wathi/jimak haram. Sila rujuk kitab al Asybah wan Nazhoir - karangan Imam Sayuthi.
Jika hamil- sabit pusaka. Oleh sebab kita disini (Malaysia) beramal dengan fatwa-fatwa Mazhab Shafie r.a. Untuk memudahkan perlaksanaan urusan-urusan masyarakat , lazimlah diikut mazhab Negara. Tetapi jika anda secara peribadi mengikut fatwa Mazhab Hanafi juga, dengan tanpa menghebahkan kepada orangramai (iaitu tidak menghebahkannya itu dengan tujuan supaya tidak terfitnah) , silakan .
Jika hamil- sabit pusaka. Oleh sebab kita disini (Malaysia) beramal dengan fatwa-fatwa Mazhab Shafie r.a. Untuk memudahkan perlaksanaan urusan-urusan masyarakat , lazimlah diikut mazhab Negara. Tetapi jika anda secara peribadi mengikut fatwa Mazhab Hanafi juga, dengan tanpa menghebahkan kepada orangramai (iaitu tidak menghebahkannya itu dengan tujuan supaya tidak terfitnah) , silakan .
Soalan 2 : pasal edah dia tu, adekah kena kira balik 3 kali suci tu..atau ikut edah yg asal...
Jawaban: Menurut Sheikh Ramli r.a , memulakan semula edah secara quru , bermula dari mula tarikh jimak dan campurkan dengan baki tempoh edah talak yang telah bermula sebelum jimak lagi.
Contohnya : Jimak telah berlaku pada hari akhir 1 quru edah selepas talak.
Edahnya hendaklah diperhatikan semula , iaitu: Bakinya edah talak raji' itu yang asalnya adalah 3 quru itu sekarang masih berbaki 2 quru lagi , akan dimasukkan dalam 3 quru edah jimak yang selepas jimak itu . Maksudnya: Dimulakan edah baru dengan dimasukkan/dicampur baki edah yang telah sedia ada (2 quru) tanpa bertambah bilangan hari dari jumlah hari dalam masa 3 quru . Maka menjadi seperti memulakan edah semula . Cuma ditindihkan (dimasukkan) 2 quru edah talak dengan 2 quru edah jimak dan diakhiri 1 quru lagi edah jimak sahaja.
Jawaban: Menurut Sheikh Ramli r.a , memulakan semula edah secara quru , bermula dari mula tarikh jimak dan campurkan dengan baki tempoh edah talak yang telah bermula sebelum jimak lagi.
Contohnya : Jimak telah berlaku pada hari akhir 1 quru edah selepas talak.
Edahnya hendaklah diperhatikan semula , iaitu: Bakinya edah talak raji' itu yang asalnya adalah 3 quru itu sekarang masih berbaki 2 quru lagi , akan dimasukkan dalam 3 quru edah jimak yang selepas jimak itu . Maksudnya: Dimulakan edah baru dengan dimasukkan/dicampur baki edah yang telah sedia ada (2 quru) tanpa bertambah bilangan hari dari jumlah hari dalam masa 3 quru . Maka menjadi seperti memulakan edah semula . Cuma ditindihkan (dimasukkan) 2 quru edah talak dengan 2 quru edah jimak dan diakhiri 1 quru lagi edah jimak sahaja.
Soalan 3 : Bolehkan suami rujuk semula kepada nikahnya dalam masa edah selepas jimak tersebut?.
Jawab: Menurut Sheikh Ibn Hajar r.a. Hanya boleh rujuk dalam masa edah pertama (edah talak rajie tersebut) sahaja, walaupun edah pertama itu sudah bertindih tempohnya edahnya (iaitu dalam masa 2 quru dalam contoh pada soalan 2 ) dengan edah kedua (iaitu edah jimak), maka suami masih boleh rujuk kepada isterinya yang telah ditalaknya itu. Adapun dalam masa tempoh edah jimak semata-mata bakinya yang tidak bertindih dengan tempoh edah talak tersebut itu tidak boleh lagi rujuk. Jika suami mahu kembali kepada pernikahan mesti melalui akad nikah semula. Iaitu membaharui nikahnya dengan akad nikah semula, sebab tempoh boleh merujuk sudah tamat.
Ringkasnya: Suami masih boleh merujuk jika masih dalam tempoh edah pertama selagi masih ada, walaupun baki tempoh edah pertama itu bersama masa dan harinya dengan tempoh edah kedua seperti dalam contoh soalan ke2 tersebut.
Jawab: Menurut Sheikh Ibn Hajar r.a. Hanya boleh rujuk dalam masa edah pertama (edah talak rajie tersebut) sahaja, walaupun edah pertama itu sudah bertindih tempohnya edahnya (iaitu dalam masa 2 quru dalam contoh pada soalan 2 ) dengan edah kedua (iaitu edah jimak), maka suami masih boleh rujuk kepada isterinya yang telah ditalaknya itu. Adapun dalam masa tempoh edah jimak semata-mata bakinya yang tidak bertindih dengan tempoh edah talak tersebut itu tidak boleh lagi rujuk. Jika suami mahu kembali kepada pernikahan mesti melalui akad nikah semula. Iaitu membaharui nikahnya dengan akad nikah semula, sebab tempoh boleh merujuk sudah tamat.
Ringkasnya: Suami masih boleh merujuk jika masih dalam tempoh edah pertama selagi masih ada, walaupun baki tempoh edah pertama itu bersama masa dan harinya dengan tempoh edah kedua seperti dalam contoh soalan ke2 tersebut.
NASnya: Kasful Litham muka surat 272 juzuk 2.
(Fashlun)Pada menyatakan bermasuk-masukkan dua eddah. (Far'un) apabila dua eddah daripada jenis yang satu dan keduanya itu daripada seorang yang satu nescaya bermasuk-masuk kan keduanya seperti bahawa adalah ia talak akan sebagai talak raj'ie kemudian wathi ia didalam eddah dan tiada bunting ia daripada wathinya , - ا ه - م ر
(maka)Dimulai eddah itu dengan quru atau bulan daripada selesai wathi itu dan masuk didalamnya oleh tinggal daripada eddah talak itu maka harus baginya rujuk didalam eddah talak itu jua tiada harus didalam eddah wathi itu, yakni yang kemudian daripada eddah talak- ا ه - حج
Wallahu a'lam.
(maka)Dimulai eddah itu dengan quru atau bulan daripada selesai wathi itu dan masuk didalamnya oleh tinggal daripada eddah talak itu maka harus baginya rujuk didalam eddah talak itu jua tiada harus didalam eddah wathi itu, yakni yang kemudian daripada eddah talak- ا ه - حج
No comments:
Post a Comment