Friday, April 15, 2011

Buah tangan dari Turkie 17

PANORAMA SULTHAN MUHAMMAD AL FATEH.









Sejuk tak terkata-kata.



Panorama , tempat khas yang mengumpulkan maklumat-maklumat Peristiwa Pembukaan Kota Kostantinapole oleh Sulthan Muhammad al Fateh.

Jika bertandang ke Istanbul jangan lepaskan peluang datang kesini. Bangunan 3 tingkat ini akan menceritakan detik-detik peristiwa bersejarah itu.

Bayar saja 5 lira, kita akan dapat seribu makna Empayar Osmaniah. Kita akan dapat mendengar suara-suara pahlawan Islam sedang berperang. Bunyian yang menaikan semangat , bunyi tapak kaki kuda pahlawan , bunyi suara kuda pahlawan , bunyi pedang berlaga, bunyi dentuman meriam besar diawal-awal tamaddun , bunyi takbir panglima, suara raja yang soleh sedang bersyarah memberi semangat perang demi cintakan akhirat....

Kita akan dapat tengok lukisan yang sangat indah , peristiwa peperangan yang telah dilukiskn dalam bentuk yang sangat ajaib dan mengasyikkn , sebab selagi ditenung selagi ditenung lama sedikit kita akan merasai (seolah- olah ) melihat satu lukisan yang hidup. Mata kita melihat lukisan terpampang disekeliling sehingga sudah seperti bukan lukisan lagi. Lukisan langit sudah seperti langit. Lukisan kuda melonjak sudah seperti kuda yang sebenar.... Suara suara peritiwa didengar dek telinga kita.. apa ke tidaknya... ohhh.. sungguh indah..

No comments: