Wednesday, September 24, 2008

Soalan soalan fekah

Soalan Zakat fitrah.

1. Janda yang kaya ,mampu pada malam 1 syawal, adakah wajib berzakat?.

Jawab: Wajib seorang janda yang kaya , maksudnya yang mempunyai makanan yang lebih pada waktu mula tengelam matahari malam 1 syawal, membayar zakat fitrah untuk dirinya dan anak-anaknya.



2. Bagaimana hukumnya zakat untuk anak-anak yang telah akil baligh tetapi masih tidak bekerja?.

Jawab: Seseorang bapa tidak wajib mengeluarkan zakat fitrah bagi anak-anaknya yang telah baligh , walaupun anak perempuan. Kewajipan tersebut tertanggung atas diri mereka sendiri jika mereka mampu , maksudnya samada mereka mempunyai wang sendiri atau harta sendiri atau duit-duit sedekah orang kepada mereka , adalah boleh digunakan sebagai pembayar zakat fitrah. Sebaliknya , jika memang mereka tidak berkemampuan bahkan mereka disara oleh ibu-bapa mereka , maka gugur kewajipan zakat fitrah atas mereka. Ertinya mereka tidak diwajibkan membayarnya.

Kemudian, jika ibu atau bapa mereka pula mahu membayarkan juga fitrah anak-anak yang sudah akil baligh itu, maka harus. Tetapi anak-anak tersebut yang mesti berniat membayar zakat tersebut , bukan ibu atau bapanya. Maksudnya ibu atau bapa mereka mesti memberitahu kepada anak-anak tersebut dahulu sebagai tanda izin dari mereka untuk dibayarkan zakatnya oleh ibu atau bapanya. Kalau tidak, zakat tersebut tidak sah, sekalipun pada asalnya zakat itu adalah tidak wajib. Cara yang paling mudah, ialah Ibu bapa berikan saja harta atau duit-duit kepada mereka sebagai belanja, dan arahkan mereka bayarkan sendiri zakat fitrah menggunakan duit-duit tersebut. Cuma cara ini mungkin tidak lagi dinamakan ibu bapa pembayar zakat anak-anak mereka yang sudah akil baligh. wallahu a'lam.

Atau , boleh juga anak-anak tersebut mewakilkan kepada bapanya untuk membayarkan zakat fitrahnya. cara ini juga tidak lagi dinamakan bapanya sebagai pembayar zakat fitrah anak-anaknya yang akil baligh. Boleh pilih salah satu cara.



No comments: