Wednesday, July 17, 2024

Catitan bersama guru.

1. suatu ketika saya dengar t.g pak ya bercerita , lepas berhenti mengaji dibunut payung, balik kedah , kitab2 yang sudah mengaji berlemari2 tinggal dikelantan. bila musibah banjir besar tahun 71, tak lama selepas itu t.g balik kebunut payung, tengok kitab2 dhobit beliau habis rosak sebab tenggelam air banjir. juga menurut abang lah anak angkat t.g ceritakan kisah yang sama pada saya, 7 almari kitab rosak. komen tg yang saya dengar sendiri; "abih kitab2 aku mengaji tenggelam bah. dhobit2 hilang, mun tak ka...". iaitu maksud t.g kalau lah kitab2 tu semua masih kekal selamat tak rosak, sangat sangat bernilai pada orang kemudian dengan dhobit2 yang diambil dari para guru yang benar2 mutqin ilmunya pada zaman itu. hanya saya bertambah yakin dan percaya pada khabar ini bila membelek saki baki kitàb2 dhobit t.g yang masih sempat tengok. penuh dhobit2, taliq, taqrir yang beliau catit dari guru beliau. semuga Allah ampun dan terima amal bakti tuan guru. al faatehah.

No comments: