Saturday, May 12, 2012

IBNU JAWZI BUKAN IBNU QAYYIM al-JAWZIYYAH?



 Tidak terduga , saya dapat juga memiliki sebuah kitab bertajuk "masyiikhah ibni jawzi" , yang menghimpunkan dan mengulas halatuju setiap karangan Imam Abil Faraj Abd.Rahman bin Ali  bin Muhammad bin al Jawzi- Ibnu Jawzi, wafat pada tahun  597 hijrah bersamaan 1200 masihi.
Ibnu Jawzi bukan Ibnu Qayyim al Jawziyyah.
Ulasan-ulasan yang sangat amanah , ilmiah dan adil telah diberikan terhadap kitab-kitab karangan Ibnu Jawzi seperti kitab al Maudhuat- Himpunan hadis-hadis Maudhu" menurut penilaian Ibnu Jawzi,  Kitab Talbis Iblis - Kitab yang mengandungi kritikan terhadap setiap aliran mazhab amalan dan pemikiran  dalam Islam terutamanya aliran Tasawuf dan Shufi, Kitab Shifwah al Shofwah dan lain-lain karangan beliau pada hakikatnya yang telah menunjjukan kecenderungan beliau mengikuti dan mencontohi  Tokoh sebelumnya  dalam menilai setiap aliran.  

Seringkali terdengar didalam syarahan atau terbaca dalam buku-buku atau majallah , nama Ibnu Jawzi telah dijadikan sandaran dan hujjah menolak fahaman menyelewang dari kebenaran dengan berdasarkan  dua karangan termasyhur beliau, - al Maudhuat dan Talbis Iblis.   Sehingga terasa benar-benar didalam benak saya untuk mencari maklumat lebih jelas siapakah pribadi Ibnu Jawzi tersebut, sebab selain dua buah karangan beliau itu, beliau juga mempunyai karangan-karangan yang menyokong dan mempertahankan setiap aliran mazhab yang di Naqad (komen) beliau dalam Kitab Talbis Iblis . Contohnya beliau telah mengarang Kitab Maulud Nabi bertajuk Mawahibus Shomad- menunjjukan beliau seorang Shufi,  juga beliau karangankan kitab Shifah al Shofwah - biodata ahli Tasawuf dan Shufi,  juga beliau karangankan Al Raddu a'la Qhodi  Yo`la- masalah akidah Mujassimah, dan dalam kitab ini menunjjukan beliau berfahaman Asyairah dalam bidang akidah. 

Tarikh wafat beliau juga jelas menunjjukan peribadi ini bukan Ibnu Qayyim  yang tidak kurang masyhurnya juga dalam penulisan.


Persoalannya:
Mengapa Imam Ibnu Jawzi dalam karangan-karangan beliau nampaknya saling berlawanan halatujunya?


Mungkinkah Talbis Iblis yang sangat berkesan mengkritik para ulamak terkemuka adalah bukan penulisan Imam Ibnu jawzi?.


Apa pandangan para ulamak hadis terhadap kitab al Maudhuat beliau atau karangan beliau berkenaan hadis dan perawiyat hadis?.


Kenapa karangan beliau berkaitan wa'azdh dan tasawuf tidak segagah masyhurnya Talbis Iblis dan al Maudhu'at ? . Sehingga tidak dijumpai terjemahannya dikedai-kedai  buku?.


Qoute:

- Kitab Talbis Iblis beliau - menghentam setiap aliran yang seleweng dari kebenaran bukan bererti semua aliran dalam islam itu menyeleweng. maka talbis iblis juga masih mempunyai kesamaran yang perlu ditapis dan disemak kesahihan ibaratnya dan maksudnya. 
- kitab al Maudhua't beliau yang tasahul (bermudah-mudah) menghukum maudhu hadis-hadisnya , telah dijawab oleh para ulamak bahawa ibnu jawzi bermudah-mudah memawdhu'kan hadis-hadis , maka atas sebab sikapnya itu semua hadis2 yg telah dimawdu'kan olehnya telah disemak semula oleh tokoh2 hadis selepasnya. didapati banyak hadisnya yang tidak maudhu'.  
bersambung insyallah... doa2kan saya...




No comments: