Saturday, October 01, 2011

Kesian saudara seislam.

Assalamualalikum warahmatullah.

Pertama yang hendak dinyatakan:Semangat ingin tahu kesan kesan tamaddun Islam memang tersemat disanubari semenjak dibangku sekolah. Rezeki boleh datang ke Turki beberapa kali telah mengesan dijiwa. Tamaddun Osmaniah memang hebat.

Satu maklumat yang sedang ditahkik yang sangat menarik hati, Gambar Sultan-sultan Empayer Osmaniah yang terdapat di Muzium Topkapi.



A new of portying the entire Ottoman dnysty began during the regin of

Sulthan Murad 111 The first Shemailename or Historical text portying Ottoman


Sulthan was perpared during the second half of the 16 century and was titled

Kifayatul Insaniyah fi Semailul Osmaniye.

Demikian catitan pada gambar Sultan Murad 111 m tercatit keterangan dalam bahasa Turki dan English, mengatakan Tradisi melukis gambar Sultan telah bermula semenjak Sultan Murad 111 ( ayahnda Sultan Muhammad al Fateh) lagi. Pelukis terbaik dari negara jiran telah dipanggil melukis. Kalau begitu gambar Sultan Muhammad al Fateh yang masyhur itu boleh dipercayai sebagai gambar baginda. Walaupun khabarnya lukisan yang asli ada disimpan diBritan.
Ini sangat menarik, gambaran lukisan bagi rupa seorang Raja yang baik yang telah dapat menawan Kostantin , yang mana Raja tersebut diAkui Nabi s.a.w sebagai Raja terbaik.
Berserban pulak tu.


Kedua:
Peranan berita sangat penting dalam memberi peranan mengubah dan mengolah tindakan masyarakat dunia. Begitulah perhalnya dengan sebahagian orang kita malaysia.

Terpalit juga sedikit dengan sebahagian para pelajar melayu yang sedang menuntut di negara para kekasih Nabi s.a.w, SHAM yang diberkati.

Maka tersebar saja berita Malaysia dengan Turkia sudah dibuka pintu perhubungan yang akrab, visa para hamba rakyat juga sudah dimudahkan. Boleh duduk sepanjang hayat, tak perlu berulang ke pejabat lagi untuk mendapatkan duduk. Begitu le khabaranya yang tersebar. Sehingga orang melayu pun kata begitu, orang turkia pun macamtu juga. orang pejabat pun ada yang kata cmtu. cmna tak percaya lagi?.

Apa lagi,, bungkus le ke Turkia cari peluang. Rerupanya indah khabar dari berita. Berita yang umum itu sebenarnya bersifat khas. Yang tak perlu cop cop tu, pelajar universiti dan pekerja sahaja. Yang nak ziarah ,, tak boleh lebih harinya. Yang nak belajar quran tak boleh lebih had harinya... Yang nak beli belah tak boleh lebih had harinya.. boleh ..tapi macam biasa je. tiada istimewa apa pun.
...........Bungkus lee..cmtu.

Ketiga:
Kesian orang sham, berita tentangnya telah ditambah-tambah, mati sorang tulis sepuloh . sikit dikata banyak. sekampung dikata sebenua sham.. tu..cmna...berita lama diulan-ulang beratus kali, diedit edit,,, hingga nampak macam tadi , baru sebentar berlaku. Sham yang banyak dihuni sulaha (orang soleh) sudah dicemari berita berita tak betul.

Sham aman.. sham ok. ..arab tak semua jahat. kesian arab.. orang datang bawa duit.. orang lari... barangan tak laku... siapa rugi.. arab pun saudara kita juga.. yang muslimin tu ada yang ok nya. yang zalim.. yang fasik.. yang jahat pun memmang ada.. memang pun ada berlaku.. tapi jangan hukum sebenua.. .. itupun zalim juga namanya. Orang situ pun sudah mula fikir.. apa nak jadi .. tak kemana juga kalau dok tunjuk perasaan tak habis-habis.. nyawa melayang.. yang nak diharap turun pun tak turun-turun.. apa nak jadi.. merugikn diri sendiri saja. Orang baik-baik di Sham tak semua yang setuju buat cara merugikan diri sepertiitu.

Habis orang lari ..tinggalkn sham... akibat berita yg tak betul. yang nak duduk terus sham tak mahu langsung tengok, aljira ka. al apa kaa.. senang fikiran. lapang dada. tak susah hati dengan berita berita yang menyusahkan hati. Kita jangan terikut-ikut cara musuh Islam hendak memusnahkan orang Islam . Yahudi memang jahat. Kalau kita tengok berita arab dan dengar cerita orang arab disham ini, memang comfirm Yahudi jahat. Jahat Yahudi kita lupa-lupakan... jahat arab ..kita jelas-jelaskan.. Kita jangan jadi seperti sebab pijat kelambu dibakar... kesian saudara Islam arab kita di Sham.

Sham/syria masih aman. khasnya diDamsyik. kalau sekadar nak ziarah dan mengaji Quran takada masalah. Insyallah selamat. Ziarahlah negeri muqim para kekasih Nabi s.a.w.

Cuba fikir... ada kata kata orang sini.. orang arab di Iraq dah mula terkenang kenang zaman sadam. lekeh lekeh pun , barangan pun masih murah, makan senang... la ni apa jadik?.. cube memikio ... wassalam.

No comments: