Friday, September 02, 2011

KHUTBAH AIDIL FITRI 1434 H




Maha Besar Allah, Tuhan sekelian alam. Yang telah menjadikan hari raya ini hari bergembira bagi orang yang benar niatnya. Yang diterima ibadat puasanya. pada siang hari sebulan Ramadhan. Dan diterima ibadat sembahyangnya pada waktu malamnya.

Hari bersukaria bagi orang yang tenteram jiwanya dan baik tingkahlakunya, perbuatannya dan perkataannya pada sebulan Ramadhan yang baru lalu.

Hari bermaaf-maafan dan melimpahkan kebajikan bagi orang yang suka memberi maaf terhadap saudaranya yang telah terlanjur membuat kesalahan. Hari berbuat kebaikan terhadap orang yang menganggunya , serta memperbaiki hubungan dan kebaikan umum dikalangan manusia.

Inilah hari raya dan kelazatan. Berhariraya ini hanya dapat dikecapi dan dirasai oleh orang yang betul-betul beragama. Bukan hanya , asal beragama saja, atau asal Islam saja. Tetapi , oleh sesiapa yang taat menjalankan perintah Allah s.w.t dan RasulNya s.a.w.

Inilah hari keuntungan dan kemenangan , jika sifatnya bersatu hati, tidak bercerai-berai dan jatuh menjatuhkan.

Inilah hari bahagia , jika kita berusaha keras demi untuk kebaikan masa hadapan.

Kebahagiaan dan keuntungan akan berhasil sempurna jika kita berusha mendekatkan diri kepada Allah s.w.t dan selalu mengingati kekuasaan Allah , kebesaranNya dan memikirkan limpah kurnia nikmatNya yang tidak terhingga, juga sentiasa waspada dalam menjalankan tanggungjawab melaksanakan perintah dan menjauhi laranganNya serta selalu bersegra bertaubat , bila tergelincir kedalam dosa.

Lihat saja sebuah hadis Nabi s.a.w yang mencerminkan makna kebahagian dan keuntungan yang hakiki:
من سعادة المرء أن يطول عمره ويرزقه الله الانابة
Artinya: Daripada (makna hakiki) keberuntungan seseorang , iaitu Lanjut umurnya dan dikurniakan Taubat kepadanya dan Ikhlas beramal. ( riwayat al Hakim).




3 comments:

mohd basyir said...

ust khutbah kat mne ni?

mohd basyir said...

ust khutbah kat mne ni?

pondokTampin said...

di ikbn cembong rembau.