masaalah Iqtidaa Suriyyah dalam Kitab Bujairimi Iqna.
Berkata Iqna:- Sheikh Khatib Syarbini serta ulasannya dalam kitab Bujairimi.
1.Dan Harus bagi makmum memutuskan qudwah dengan berniat mufarakah, dan (tetapi) dimakruhkan memutuskannya (qudwah) melainkan kerana uzur seperti sakit , imam memanjangkan sembahyang, imam meninggalkan sunat-sunat yang dimaksudkan seperti bacaan tasyahud awal .
2.Jikalau dipertengahan sembahyang berniat qudwah (menjadi makmum) oleh seorang yang sedang sembahyang munfarid (sembahyang seorang diri) hukumnya harus . (tetapi makruh).
Dalam kitab pedoman sembahyang jemaah - tuan guru haji Abd. Rahman Pondok Lubuk Tapah. muksa surat 12:1.Dan Harus bagi makmum memutuskan qudwah dengan berniat mufarakah, dan (tetapi) dimakruhkan memutuskannya (qudwah) melainkan kerana uzur seperti sakit , imam memanjangkan sembahyang, imam meninggalkan sunat-sunat yang dimaksudkan seperti bacaan tasyahud awal .
2.Jikalau dipertengahan sembahyang berniat qudwah (menjadi makmum) oleh seorang yang sedang sembahyang munfarid (sembahyang seorang diri) hukumnya harus . (tetapi makruh).
1."Dan harus orang sembahyang seorang, niat mengikut imam ditengah sembahyangnya dan jika bersalahan rakaat kedua-dua , tetapi makruh demikianitu".
2."Dan tiada makruh sekiranya makmum niat mufarakah dengan imam kerana seumpama berhadas imamnya, maka kebetulan ada imam yanglain maka niat mengikut ia akan imam yang lain itu , maka tiada makruh ".
Dalam Sabilul muhtadin- Syeikh Arsyhad - muka surat 29 juzuk 2. :
(Adapun) Jika sudah putus ikutnya akan imam itu, seperti bahawa berdiri sekelian orang yang masbuk kemudian daripada salam imamnya, maka mengikut setengah yang masbuk akan setengahnya atau mengikut orang yang lain akan setengah orang yang masbuk ,nescaya sahlah ikutnya tetapi yang demikianitu makruh.
beberapa masalah diatas tersebut adalah contoh-contoh yang ada kaitan dengan iqtida/qudwah shuriyyah dan tidaknya.. insyallah nnati semak lagi.
2."Dan tiada makruh sekiranya makmum niat mufarakah dengan imam kerana seumpama berhadas imamnya, maka kebetulan ada imam yanglain maka niat mengikut ia akan imam yang lain itu , maka tiada makruh ".
Dalam Sabilul muhtadin- Syeikh Arsyhad - muka surat 29 juzuk 2. :
(Adapun) Jika sudah putus ikutnya akan imam itu, seperti bahawa berdiri sekelian orang yang masbuk kemudian daripada salam imamnya, maka mengikut setengah yang masbuk akan setengahnya atau mengikut orang yang lain akan setengah orang yang masbuk ,nescaya sahlah ikutnya tetapi yang demikianitu makruh.
beberapa masalah diatas tersebut adalah contoh-contoh yang ada kaitan dengan iqtida/qudwah shuriyyah dan tidaknya.. insyallah nnati semak lagi.
No comments:
Post a Comment