Saturday, April 07, 2007

lokasi pondok bongek

(Pondok)Madrasah al-Islamiah Haji Ibrahim Kampung Bongek Acheh adalah satu-satunya madrasah (Pondok) yang tertua dalam Daerah Rembau khasnya, yang telah wujud pada tahun 1936 dengan diasaskan sendiri oleh Tuan Guru Haji Ibrahim bin Mohd Dahan , seorang ulamak yang terkenal di Negeri Sembilan (1907-1997). Hampir kebanyakan ulamak terkenal negeri sembilan adalah merupakan bekas murid Tuan Guru Haji Ibrahim. antaranya mantan mufti n. sembilan, Datuk Sheikh Murtadha bin Sheikh Ahmad dan al ustaz Sheikh Fuad bin Kamaluddin dan ramai lagi tokoh2 terkemuka tanahair. Sekarang madrasah (pondok) ini diterajui oleh cucunda Tuan Guru Haji Ibrahim, iaitu al-Ustaz Khairuddin , lepasan Kuliah Tafsir Universiti al-Azhar Mesir.

Peta jalan ke BONGEK
Jalan ke “Bongek” Rembau – N9

Antara jalan untuk ke “Bongek” Rembau - N9.

Jika dari KL bolehlah Exit toll pedas dan menghala ke Rembau/Tampin (Jalan Warna Merah) Lebih kurang 12 KM untuk sampai ke Bongek..
Jika dari JB bolehlah Exit toll Alor Gajah/Tampin - -Spg 4-- Kendong--> Bongek - iaitu ikut jalan menghala ke Rembau, Seremban , Lebih kurang 13 KM untuk sampai ke Bongek.

No comments: