Friday, April 17, 2009

al Marhum Guruku Yang diKasihi.

Seawal umur merangkak naik , diawal 20an, saya nekad bermusafir keKedah untuk menuntut ilmu diPondok. Berbekalkan dorongan dan izin ayah dengan keewangan yang tiada jaminan melainkan ketentuan Lauh Mahfuz sahaja. Dalam poket , hanya $80 sahaja. Saya sampai diAlor Setar dengan bas Mara ketika itu, yang tiada pendingin hawa....

-->

Seorang kawan apabila melihat kecenderungan saya membelek kitab-kitab tua, sehingga pernah saya duduk dimasjid Irfan ,diDerga, jalan Langgar, Alor Setar berjam-jam. Dari pagi sampai ke petang.. membelek kitab I.anah Hasyiah Fathul Mu’in, padahal ketika itu Nahu dan Sharaf belum jelas. Mubtada khabar pun cari tak jumpa-jumpa. Kawan tersebut menawarkan pada saya untuk menghantar saya bertemu seorang "Tok Guru yang sangat alim… baca doa sangat panjang , sampai 40 minit baru selesai. Mengaji (belajar) sampai kitab Tuhfah". ...Masyallah.. saya terkejut.. dan seperti suatu tarikan yang sangat kuat, terus saja bersetuju.
Memang hasrat dalam hati saya bercita-cita nak mengaji pada guru yang boleh mengajar Tuhfah dan Nihayah sudah lama terpendam. Kalau saya sampai diKedah nanti ,,Saya akan mengaji (belajar) dengan guru yang pernah mengaji , menadah kedua-dua kitab tu atau salah satunya.......
Saya masih tertanya-tanya apa maksud "
"baca doa sangat panjang , sampai 40 minit baru selesai"..

Pada pertemuan pertama kali itu , saya dapat mencium keharuman pengalaman dan ilmu Tuan Guru . Penambahan maklumat saya yang pertama sekali bila kebetulan hari tersebut Raya Haji. Beliau memulakan takbir raya dan disambung dihujungnya dengan selawat. Saya pada ketika itu sangat terasa satu maklumat baru yang segar. Terpinga-pinga saya.... tak pernah seumur hidup berjumpa ada orang takbir raya seperti itu.. dalam kitab mana?.. siapa lagi ulamaknya yang beramal dan bincang ada takbir seperti itu?.. Seperti satu siraman air sejuk yang menyegarkan telah menimpa saya...

Bertanyalah saya "Tuan Guru.. DiKedah ni siapa yang boleh mengajar Tuhfah?". Beliau menjawab " Saya mengaji setakat Nihayah ja... 6 juzuk ". " Ngaji dengan al Marhum Tok Guru Haji Solehuddin... Pulau Pisang.. murid Tok Kenali". "Sampai juzuk 6 .. Tok Guru mati". " Tok Guru mengajar sampai mati... dok sakit ..sambil baring ,,mengajak lagi..".

Ini dialog yang masih basah.. saya ingat lagi..


Kemudian saya meneruskan pertanyaan.. " Apa beza Tuhfah Nihayah?"... " beliau menjawab
" Dalam Matlain.. ada sebut khilaf Tuhfah dan Nihayah"... Masalah Kulfah (kulup) kanak-kanak lelaki yang mati...adakah apabila mati dan dibawah kulupnya ada najis .... kena sembahyang dengan tayamum atau tidak disembahyangkan?.. . maka Sheikh Romli dalam Nihayah - tak sembahyang... Ibnu Hajar dalam Tuhfah - sembahyangkan dengan Tayammum, kerana darurat".

"Maka bila khilaf begitu... dalam masalah ini kena ifta... bukan dirayah... kalau takat .. sheikh romli betui.. Ibnu Hajar pun betui... tu bukan ifta.. tu dirayah namanya..

maka al-musbitu muqaddamun ala manfi. .. kena pakai ibnu hajar la..."..

Ini dialog yang masih saya ingat. Maasyallah Tuan... Matlaul Badrin tu saya dah mengaji dikampung .. dan maslah tu saya dah jumpa.. tapi nak pakai mana satu pendapat dua ulamak tu tak pernah saya dengar lagi sebelum tu . Dan bahas yang sepertiitu saya tak pernah dengar lagi sampai ke hari ini daripada Guru-guru selain dari Tuan Guru saya ni lah saja. .





2 comments:

Anonymous said...

salam ust. bolh smbung tak kisah tok guru ni..

al ustaz said...

insyallah , doa2kn.