ALLAH TIADA BERTEMPAT AKIDAH MUKTAZILAH SESAT?.
soalan tawhid:
aslmkum ustaz.
1.adakah benar akidah Allah tak bertempat akidah muktazilah?.
2. adakah betul imam abu hasan asha'ri ade tulis dlm kitab maqolat islamiyyin beliau?. syukran jzakumullah ustaz. -mohd azmin. ipoh.
walaikummuslm.
JAWAB:
1.Ya, tetapi tidak semestinya mereka yang beri'tiqod begitu akan dikategorikan sebagai pengikut muktazilah . Kerana bukan akidah Muktazilah sahaja yang menafikan Allah bertempat. Bahkah akidah Ahlusunnah wal Jama'ah yang benar, beri'tiqod "Allah tiada bertempat". Lihat sajalah buktinya akidah AHLUSUNNAH WAL JAMA'AH yang telah dinukil oleh Imam Abu Hanifah dalam kitab beliau "Fiqh al-Absath" ,
Siapakah IMAM ABU HANIFAH?. Tak perlu bahas. Bahkan Imam Abu Hanifah lebih mengerti apa itu akidah SALAF, sebab beliau adalah salah seorang Salaf yang hakiki. Menuntut ilmu dengan Sahabat Nabi s.a.w.
2.Ya, memang ade dlm Maqolatul Islamiyyin , tetapi tak boleh juga dibuat modal cek ooi , sebab perkataan Imam Abu Hasan dalam Maqoolat tersebut tidak mengatakan akidah "Allah tidak bertempat sebagai bukan akidah Ahli Sunnah wal Jama'ah". tak ade sebut pun "Akidah, Allah tidak bertempat bukan akidah Ahli Sunnah wal Jama'ah". tak de pun dlm kitab tu kata gitu. Imam Abu Hasan Ashaari hanya menyatakan akidah-akidah yang sepakat antara pemuka muktazilah dan akidah-akidah yang berikhtilaf antara sesama mereka dalam bab "هذا شرح قول المعتزلة فى التوحيد وغيره." bukannya antara muktazilah dengan ahli sunnah. cube cube le peratikan bebetul tajuk di m.s235 tuh.
kalau nak pakai fahaman "Imam Abu Hasan Ashaariy telah menyatakan I'tiqod Tuhan Tidak Bertempat Adalah I'tiqod Muktazilah Yang Sesat bukan I'tiqod Ahli Sunnah Wal Jama'ah" , sepertimana yang beliau nyatakan dalam kitab Maqoolat Islamiyyin"...???
kena lah masukkan juga " I'tiqod Allah tidak menyerupai sesuatu , bersifat sama' , basar, tidak berjisim, tidak berdaging, tidak berdarah....... adalah AKIDAH MUKTAZILAH yang sesat". Sebab perkataan begitu juga dicatit diawal bab ???.
---------------------------JAWAB:
1.Ya, tetapi tidak semestinya mereka yang beri'tiqod begitu akan dikategorikan sebagai pengikut muktazilah . Kerana bukan akidah Muktazilah sahaja yang menafikan Allah bertempat. Bahkah akidah Ahlusunnah wal Jama'ah yang benar, beri'tiqod "Allah tiada bertempat". Lihat sajalah buktinya akidah AHLUSUNNAH WAL JAMA'AH yang telah dinukil oleh Imam Abu Hanifah dalam kitab beliau "Fiqh al-Absath" ,
كان الله ولا مكان كان قبل أن يخلق الخلق ولم يكن أين
(ALLAH ADA, TIADA MEMPUNYAI TEMPAT. ADANYA ALLAH SEBELUM MENCIPTA MAKHLUK DAN TIDAK ADA PADANYA KALIMAH "DIMANA?". )Siapakah IMAM ABU HANIFAH?. Tak perlu bahas. Bahkan Imam Abu Hanifah lebih mengerti apa itu akidah SALAF, sebab beliau adalah salah seorang Salaf yang hakiki. Menuntut ilmu dengan Sahabat Nabi s.a.w.
2.Ya, memang ade dlm Maqolatul Islamiyyin , tetapi tak boleh juga dibuat modal cek ooi , sebab perkataan Imam Abu Hasan dalam Maqoolat tersebut tidak mengatakan akidah "Allah tidak bertempat sebagai bukan akidah Ahli Sunnah wal Jama'ah". tak ade sebut pun "Akidah, Allah tidak bertempat bukan akidah Ahli Sunnah wal Jama'ah". tak de pun dlm kitab tu kata gitu. Imam Abu Hasan Ashaari hanya menyatakan akidah-akidah yang sepakat antara pemuka muktazilah dan akidah-akidah yang berikhtilaf antara sesama mereka dalam bab "هذا شرح قول المعتزلة فى التوحيد وغيره." bukannya antara muktazilah dengan ahli sunnah. cube cube le peratikan bebetul tajuk di m.s235 tuh.
kalau nak pakai fahaman "Imam Abu Hasan Ashaariy telah menyatakan I'tiqod Tuhan Tidak Bertempat Adalah I'tiqod Muktazilah Yang Sesat bukan I'tiqod Ahli Sunnah Wal Jama'ah" , sepertimana yang beliau nyatakan dalam kitab Maqoolat Islamiyyin"...???
kena lah masukkan juga " I'tiqod Allah tidak menyerupai sesuatu , bersifat sama' , basar, tidak berjisim, tidak berdaging, tidak berdarah....... adalah AKIDAH MUKTAZILAH yang sesat". Sebab perkataan begitu juga dicatit diawal bab ???.
perhatian:
KALAU ADA ORANG YANG MENDAKWA I'TIQOD TUHAN TIADA BERTEMPAT ADALAH MUKTAZILAH YANG SESAT SEMATA DAN BUKAN AKIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMA'AH, BUANGKANLAH SAJA PERKATAANNYA SEBAB KATA-KATA YANG BEGITU TERBIT DARI ORANG YANG TIDAK MENGERTI APA ITU AKIDAH TAWHID, SATU PERCUBAAN UNTUK MENYESATKAN UMAT .
No comments:
Post a Comment