Sunday, January 13, 2008

Siri 3. Fahaman Yang Sahih pada al-Sunnah dan al-Bid'ah.


Perhatikanlah dan telitilah pada hadis yang pertama lawan bagi- "Perkara baru (al-muhdath) dan al-Bid'ah" – adalah- "Petunjuk Nabawi"-, dan bahawa petunjuk Rasul adalah sebaik-baik petunjuk . dan sejahat-jahat perkara baru yang bertentangan bagi petunjuk adalah bid'ah.

Hadis yang kedua ini :
.عليكم بسنتي وسنة الخلفاء … الخ
. واياكم ومحدثان الأمور فأن كل محدثة بدعة
dan pada hadis yang ketiga – "al-Sunnah yang baik (al-sunnah al-Hasanah)"- dilawankan -dengan "al-Sunnah yang buruk ( al-Sunnah al-Sayyiah)";

من سن سنة حسنة ومن سن سنة الحسنة مقابل بالسنة السيئة من سن سنة حسنة ومن سن سنة سيئة
Oleh itu, "al-Sunnah" yang disebut diawal hadis-hadis tersebut adalah merupakan "Asal" atau punca , sedangkan perkara yang keluar atau terbit atau dikatakan furu' dari asalnya,disebut
"al-Bida'h".


Kemudian marilah kita menyelidik , apakah yang dimaksudkan dengan "al-Sunnah" yang telah dilawankan dengan pasangannya "al-Bid'ah" didalam hadis riwayat al-Irbadh tersebut?.


"Al-Sunnah" pada sisi bahasa Arab dan disisi Syara' bermakna "al-Thoriqah" iaitu "Petunjuk Rasul s.a.w" . Pentakrifan begitu sebenarnya adalah yang paling tepat sebab ianya telah diambil dari sisi pihak matan Hadis-hadis tersebut sendiri .

Lihatlah saja pada kalimat dalam hadis Jabir :
من دعا إلى هدى
(Sesiapa yang telah menyeru kepada "Petunjuk" Rasul s.a.w )…

Satu lagi pada hadis Sahih yang Masyhur :
لتتبعن سنن من قبلكم

(Nanti kamu akan mengikuti sunnah-sunnah mereka yang terdahulu dari kamu)

- maksudnya - Thoriqah mereka- .

Demikian juga hadis: (Sesiapa yang melakukan satu SUNNAH yang baik didalam Islam…(Sebaliknya) sesiapa yang melakukan satu SUNNAH yang jahat) iaitu maksudnya adalah "Thoriqah- seperti makna-makna hadis dulu juga..

Maka Thoriqah Rasul s.a.w adalah PetunjukNya (al-Huda), samada menerimanya atau menolaknya adalah disebut juga al-Sunnah yang yang dimaksudkan dan ditafsirkan oleh hadis Jabir r.a dengan - Sunnah yang Baik- dan Sunnah yang jahat- iaitu Thoriqah yang baik atau Thoriqah kejahatan atau Petunjuk yang baik dan Petunjuk yang jahat. Disebut juga method.

Mendefinasikan al-Sunnah dalam hadis-hadis tersebut dengan makna-makna lain , seperti mana definasi "al-Sunnah" dalam ilmu Musthalah dan ilmu Usul Fiqh atau ilmu Fiqh , adalah kekeliruan yang membawa kepada bencana yang dahsyat dalam arena keilmuan.

1.Takrif al-Sunnah disisi ilmu Musthalah memaksudkan "hadis-hadis".

2.Takrif al-Sunnah disisi ilmu Fiqh dan Usulnya, bermaksud Muqobil (lawanan) bagi "al-Waajib".

Kedua-dua bentuk takrifan tesebut adalah bertentangan dan tidak menepati kehendak-kehendak hadis-hadis yang berkaitan. Kerana takrif al-Sunnah pada sisi kedua-dua bidang tersebut adalah bukan makna-makna yang difaham dari hadis-hadis yang berkaitannya. Bahkan yang dimaksudkan dengan "al-Sunnah" atau "Sunnatur Rasul" disisi hadis-hadis tersebut adalah -ThoriqahNya- pada Perbuatan, Perintah, Menerima dan Menolak – ianya juga merupakan Thoriqah Khalifah-khalifahnya (Khulafaa al-Raashidin) , yang telah mengikuti ThoriqahNya pada Perbuatan, Perintah, Menerima dan Menolak.

Saya menegaskan , jika dipakai makna ayat "Sunnatun Hasanatun dan Sunnatun Sayyiatun" sebagai makna 2 takrifan yang tersebut adalah yang betul dan menepati kehendak lafaz hadis tersebut?, maka timbul kemuskilan yang besar pula, iaitu " adakah pernah dijumpai dimana-mana petunjuk dalil bahawa terdapatnya satu contoh Sunnah Jahat (Sunnatun Sayyiatun) dalam Perbuatan, perkataan dan cita-cita Nabi s.a.w????? ". maka fikirkanlah dan kajilah dengan melalui method yang wajar.

No comments: