Tuesday, April 25, 2006

RINGKASAN ADAB-ADAB BERDOA.


OLEH UST. ABD. RAOF NURIN AL BAHANJI .
TAMPIN NSDK.





Sepuluh adab-adab doa’.

Yang disebut oleh Imam Ghazali dalam Ihya Ulumiddin .

1.Mestilah memerhatikan waktu-waktu yang syarifah (mulia). Mencari
waktu-waktu yg maqbul misalnya hari Arafah, Jumaat.

2.Menuntut keadaan yg baik , misalnya keadaan sangat berhajat/ suntuk.
3.Menghadap kiblat.
4.Merendahkan suara diantara dengar dan tidak .
5.Tidak dengan cara takalluf / tidak mengeraskan bunyi suara.
6.Disertai khuyuk /tadarru’ /rasa haibah dan rahabah kan Tuhan.
7.Dengan jazam doa pasti diterima. Cuma masa saja hukmul waqti (berlaku hanya apabila tiba masanya).
8.Bersungguh-sungguh dan mengulang-ulangi doa’.
9.Dimulai dengan dengan nama Allah, selawat dan zikrul Allah.

10.Adab batin.

Bertaubat dari dosa dan mazalim kerana dosa menghijab dari maqbulnya doa’.

Setengah dari adab doa yg batin :

Tidak berdoa’ secara isti’jal…. Misalnya berkata atau merungut dalam hati “ aku telah berdoa .. tapi tidak dimakbulkan”.

Dianjurkan di mulai setiap doa’ dengan bacaan seperti :



اَللَّهُمَّ صَـلِّ وَ سَلِّمْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ فِى اْلأَوَّلِيْنَ وَ اْلآخِرِيْنَ وَ سَلِّمْ وَ رَضِيَ اللهُ تَباَرَكَ وَتَعَالىَ عَنْ ساَدَاتِناَ أَصْحاَبِ رَسُوْلِ اللهِ أَجْمَعِيْنَ . أَلحَمْدُ ِللهِ رَبِّ اْلعَالَمِيْنَ حَمْدًا يُوَافىِ نِعَمَهُ وَ يُكَافِئُ مَزِيْدَهُ ياَ رَبَّناَ لَكَ الْحَمْدُ كَمَا يَنْبَغِى لِجَلاَلِ وَجْهِكَ وَ عَظِيْمِ سُلْطاَنِكَ اَللَّهُمَّ صَـلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ طِبِّ الْقُلُوْبِ وَدَوآئِهاَ وَ عَافِيَةِ اْلأَبْدَانِ وَ شِفآئِهاَ وَ نُوْرِ اْلأَبْصاَرِ وَ ضِيآئِهاَ وَ عَـلىَ آلِهِ وَصَحْبِهِ و سَلِّمْ
سُبْحاَنَ رَبِّىَ الْعَلِىِّ اْلأَعْلَى الْوَهَّاب ِ, لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ , لَهُ اْلمُلْكُ وَ لَهُ اْلحَمْدُ يُحْيـِىْ وَ يُمِـيْتُ وَ هُوَ حَىٌّ لاَ يَمُوْتُ بِيَدِهِ اْلخَيْرُ وَهُوَ عَـلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيْرٌ, رَضِيْتُ بِاللهِ رَبًّا وَبِاْلإِسْلاَمِ دِيْنًا و ِبمُحَمَّدٍ صَـلِّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَبِيًّا وَرَسُوْلاً, اَللَّهُمَّ فاَطِرَ السَّموَاتِ وَ اْلأَرْ ضِ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ رَبَّ كُلِّ شَيْئٍ وَ مَلِيْكَهُ أَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلهَ إِلاَّ أَنْتَ أَعُوْذُبِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسِىْ وَ مِنْ شَرِّ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ وَ شِرْكِهِ , أَللَّهُمَّ إِنِّى أَسْئَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ فِى دِيْنِى وَدُنْيَاىَ وَأَهْلِى وَمَالِى, أَللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِىْ وَآمِنْ رَوْعَاتِىْ وَاكْشِفْ كُرْبَتِىْ وَاغْفِرْ زِلَّتِىْ ,
Kemudian dibaca:

بِـسْمِ اللهِ مَا شآءَ اللهُ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ , مَا شَآءَ اللهُ كُلُّ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللهِ , مَا شآءَ اللهُ اَلْخَيْرُ كُلُّهُ بِيَدِ اللهِ , مَا شَآءَ اللهُ لاَ يَصْرِفُ السُّوْءَ إِلاَّ اللهُ.



Contoh-contoh doa’ yang baik diamalkan.

1: Doa Islah (membaiki agama) yang diriwayatkan daripada Nabi s.a.w.:

أللهمَّ أصَْلِحْ لِى فِى دِيْنِى الْذِّى هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِى .

وَأَصِلِحْ لِى دُنْيَاىَ الَّتِى فِيْهَا مَعَاشِى وَأَصِلِحْ لِى أَخِرَتِى التى فِيْهَا مَعَادِى .
وَجْعَلِ الْحَيَاةَ زِيَادَةً لِىْ فِى كُلَّ خَيْرٍ وَالْمَوْتَ رَاحَةً لِى مِنْ كُلِّ شَرٍّ.

وَلاَ تَجْعَلْ مُصيِْبَتِى فِى دِيْنِى وَلاَ تَجْعَلِ الدُّنْيَا أَكْبَرَ هَمِّى وَلاَ مَبْلَغَ عِلْمِى.

Ertinya : Wahai Allah , baikilah bagiku agamaku yang mana ia adalah pemelihara urusanku.Dan baikilah bagiku duniaku yang mana padanya tempat-tempat kehidupanku. Dan baikilah bagiku akhiratku yang mana padanya tempat-tempat-tempat kembaliku dan jadikan hidupku bertambah bagiku padanya tiap-tiap kebajikan , dan maut sebagai kerehatan bagiku dari tiap-tiap kejahatan. Janganlah engkau jadikan musibah /bala pada agamaku , dan janganlah engkau jadikan dunia yang lebih besar dari cita-citaku dan jangan jadikan dunia hujung-hujung kesudahan pengetahuanku.






Adakah boleh berdoa dengan sebarang doa atau wirid-wirid atau hizib-hizib yang tidak warid dari Nabi s.a.w?...

Jawab: Adalah harus berdoa dengan sebarang doa atau wirid-wirid bacaan , misalnya bacaan selepas sembahyang sekalipun yang tidak pernah dibaca oleh Nabi s.a.w. Ya. Memang , pada asasnya , wirid-wirid atau doa-doa yang pernah dicontohkan oleh Nabi s.a.w adalah Afdhal atau utama dibaca berbanding dengan yang tidak pernah dibaca oleh Baginda s.a.w.
Ini kerana kaedah الأشيأ اباحة مالم يدل الدليل على التحريم

“Setiap perkara itu adalah harus dilakukan , selama-mana tiada larangan melakukannya”.

Lagipula terdapat hadis yang menjadi dalil kaedah tersebut:

Hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Thobarani dengan isnad yang Jayyid sebagaimana yang dinyatakan oleh al-hafidz al-Haitsami , dari Anas r.a : bahawa Rasulullah s.a.w telah melintas dihadapan seorang Arab Badawi yang sedang sembahyang yang berdoa didalam sembahyangnya dengan bacaan:


يا من لا تراه العيون , ولا تخالطه الظنون , و لا يصفه الواصفون , ولا تغيره الحوادت , و لا يخشى الدوآئر , يعلم مثاقيل الجبال , ومكاييل البحار , وعدد ما أظلم عليه الليل , وأشرف عليه النهار و ولا توارى منه سمآء سمآء, زلا أرض أرضا , ولا بحر فى قعره , ولا جبل ما فى وعره , اجعل خير عمرى آخره , وخير عملى خواتمه , وخير أيامى ألقاك فيه .


Ertinya: "Wahai Tuhan yang tidak boleh dilihat oleh mata, Tuhan yang tiada syak pada kewujudannya, Tuhan yang tiada dapat dirupa-rupakan, dan tiada dapat disifat-sifatkan , Tuhan yang tiada dapat di ubah-ubah oleh zaman, Tuhan yang tiada takut terkena bencana, Tuhan yang mengetahui berat timbangan gunung, Tuhan yang mengetahui sukatan air laut, Tuhan yang mengetahui titik-titik air hujan , Tuhan yang mengetahui bilangan daun-daun yang ada dipokok-pokok, Tuhan yang mengetahui bilangan malam apabila gelap-gelita, mengetahui bilangan siang apabila cahaya memancar. Tuhan yang tiada terlindung oleh dasar laut, Tuhan yang tiada terlindung oleh tempat-tempat sulit digunung-gunung , Ya Allah , mohonlah sebaik-baik umur bagi hambamu ini, pada kesudahannya, sebaik-baik hari hamba, iaitu hari mengadap Mu."

Apabila selesai Badawi tersebut , Rasulullah s.a.w telah memanggilnya dan menghadiahkan seketul emas yang telah dihadiahkan oleh orang sambil bersabda :
وهبت لك آالذهب بحسن ثنآئك على الله عزوجل .
Daku berikan kamu emas ini , sebab baik pujian kamu kepada Allah azza wa jalla”.

Berdasarkan hadis ini dapat di fahami:

1. Pengakuan Nabi s.a.w terhadap ain doa yang telah dibaca oleh arab badawi tersebut. Oleh itu adalah satu Sunnah taqririyyah , mengamalkan dan membaca ain doa tersebut.

2. Pengakuan Nabi s.a.w terhadap perbuatan berdoa dengan doa yang tidak pernah dibaca oleh Nabi s.a.w.

Oleh yang demikian : Adalah harus membaca atau mengamalkan sebarang doa atau wirid atau hizib-hizib Tarekat yang tidak di waridkan dari Nabi s.a.w, selagi ianya tidak bercanggah dengan akidah, syari'ah dan akhlak Islam. wallahu a'lam.


No comments: