{PERKATAAN/PERCAKAPAN YANG IHTIMAL (BOLEH DITANGGUNG/DITIMBANG) DARI SATU JALAN (CARA) DARI JALAN-JALAN TAKWIL ADALAH TIDAK SAH DIKUFURKAN ORANG YANG BERKATANYA, KERANA NABI S.A.W TELAH BERSABDA DALAM SATU HADIS:
"Tangkislah (TAHANLAH) HUDUD DARI ORANG MUSLIMIN SEKUASA-KUASA KAMU".}
Terjemahan penuh video:
Perkataan/ percakapan yang ihtimal (boleh ditanggung/ditimbang) dari satu jalan (cara) takwil dari jalan2 takwil , adalah tidak sah dikufurkan orang yang berkatanya, kerana Nabi s.a.w telah bersabda dalam satu hadis.. " Tangkislah (Tahanlah) hudud terhadap orang Muslimin sekuasa2 ( kamu".
Apabila kita ditahan menjalankan hudud dengan sebab perkara syubhat (kesamaran). Sepertimana telah berkata ahli Fekah. HUDUD (hukuman-hukuman) DITAHAN DARI DILAKSANAKAN KERANA ( terdapat) PERKARA SYUBHAT (kesamaran)" , macamana pula boleh kita kafirkan orang pada perkara yang boleh ditakwil (syubhat) ?.
Kerana itu lah berkata Imam Besar kita - Abu Hanifah r.a :
" Apabila sampai kepada engkau sesuatu perkataan dari seseorang Islam yang mempunyai ihtimal 99 yang diihtimalkan pada kufur dan 1 sahaja ihtimal iman, maka hendaklah ihtimalkan (iaitu tanggungkan/ beratkan timbang/ tujukankan maksudnya) atas keimanan , jangan engkau diihtimalkan (iaitu tanggungkan/ beratkan timbang/ tujukankan maksudnya) makna kufur, (sedemikian itu ) sebabnya supaya bahawa engkau :
- tersalah pada keimanannya padahal dia disisi Allah sebenarnya dia kafir itu lebih baik,
-- dari engkau tersalah pada (hukumkan dia) kufur padahal dia disisi Allah orang beriman".
Suara orang bertanya -- (adakah )Imam Abu Hanifah (berkata begitu)?.
- Ya, Imam Abu Hanifah (dia berkata begitu) .
Suara orang bertanya -Dalam kitab Mana?.
- Ada di Awal2 kitab Syarah Fiqhul Akbar.. Syarahan bagi Munlla Ali al Qoori.
"kerana bahawa supaya engkau tersalah pada keimanannya"
Yakni bersangka baik engkau (Husnu zan) baik terhadap seseorang INSAN dan engkau kata bahawa dia mukmin.
Adakah Engkau akan di siksa (jika) engkau bersangka baik terhadapnya (begitu)?.
-Suara orang bertanya- Sekalipun dia kafir disisi Allah.
Kerana engkau tersalah takwil atas imannya , (itu maknanya ) engkau masih ihtimalkan dia beriman, adapun jika engkau tersalah pada (menghukum) dia kufur , padahal dia disisi Allah beriman .. engkau tahulah apa akibatnya kan.. dan persoalannya...
kerana seseorang insan itu bila berkata kepada seorang insan yang lain "Kafir" padahal dia disisi Allah tidak kafir, nanti akan kembali kata --kata itu kepadanya semula .....
--------------------------------------------
Hubaya hubaya lah kaumku ,, jangan mudah2 kafirkan orang.
No comments:
Post a Comment