Qaul dhoif yang syaratkan mesti pelajar bijak saja layak terima zakat. Ini disebut dalam kitab Kifayatul Akhyar syrh matan Ghoyah wat Taqrib.
Adapun dalam kitab2 muktamad lain menyatakan secara mutlak setiap yang sibuk dengan aktiviti ilmu adalah layak menerima zakat. Walau mempunyai usha yang layak atau mempunyai harta yang cukup untuk sara hidupnya yang asas.

rujukan:
-KIfayatul akhyar- .
Berkata Sheikh Muhammad Nur dalam kitab Kifayatul Muhtadi:
Adapun jika ada baginya USHA yang bersepatutan dengan cukup belanja tetapi ia duduk belajar ilmu atau mengajar nescaya boleh mengambil zakat dan dibilangkan dia faqir juga.
-kifayatul muhtadi-
Juga didalam beberapa kitab lain tiada syarat mesti bijak atau hilangkan taraf fakir dan miskin jika sibuk dengan menuntut dan mengajar ilmu. antaranya:

- al fikrah Nahdhah fi Ushul wa Furu' Ahl Sunnah wal Jamaah- al bantani
- Siyarus Salikin.
bughyatul mustarsyidin
- Ihya ulumuddin.
Bughyatu Thullab.