Saturday, December 16, 2017

Wahabiyah , satu pandangan dan saranan.

SATU PANDANGAN.
Kalau kita nak mengungkit fahaman wahabiyah ni memang tak sudah.
Yang penting jaga orang melayu kita jangan terpengaruh. Fahaman mereka ini sudah jadi macam penyakit kenser , tanpa sedar merosakan.
Keterlaluan hendak kepada kebersihan sampai jadi rosak satu alam.
Lihat masjid Haram yang dulunya dipenuhi halaqah ilmu dan amal. . Setiap sudut masjid dari tempat tawafnya sehingga ke sudut2 masjid dipenuhi ulamak dan penuntut ilmu. Tekanan demi tekanan menyebabkan tidak wujud lagi halaqah2 pengajian kitab2 kecil dan besar , yang tinggal hanya orang buat ibadat, baca quran dan tawaf, zikir pun sendiri2 . Itulah kehendak fahaman wahabiyyah. Cuba bayangkan macamna pula Masjid , pusat pancaran Cahaya Iman , Islam dan Ihsan . Ilmu dan Amal tidak dapat dipisahkan. Sebab itu setiap zaman, pemerintah telah memelihara tradisi keilmuan dan amalan yang bermula dimasjid Haram. Dengannya bangun tamaddun Islam yang megah. Oleh kerana musuh2 islam tahu punca bangunnya umat bermula dari Ilmu dan Amal dan ianya bermula dari masjid, maka mereka menabur fitnah dalam agama ini dengan dihidupkan fahaman yang bertentangan dengan pegangan majoriti umat islam ,iaitu wahabiyah. Melalui wahabiyah mereka berjaya menyekat fungsi masjid Haram yang sebenar selain untuk beramal juga adalah pusat penyebaran ilmu . Pengajian2 telah dihalang . Ulamak2 besar telah dihalang dari menyampaikan ilmu. Maka umat kekurangan kualiti maklumat agama yang diwarisi terus dari para ulamak bila mereka mula tidak mengajar di masjid haram. Ini satu luka umat Islam yang sangat susah uhtuk pulih. Umat Islam yang sedar betapa ruginya mereka bila kualiti ilmu menurun bila pengajian di Masjid Haram terhapus akan dapat menunjukkan dimana kerugiannya kita. Ini semua fahaman wahabiyah adalah penyebabnya.
Hari ini , mereka yang terpengaruh dengannya telah mula menunjukan taringnya pada anak bangsa kita. Mereka kondem bentuk zikirullah yang telah lama menjadi asas kemajuan kerohanian dan akhlak umat islam.
.......,,,

Zikir ALLAH ALLAH bid"ah, tidak difahami makna?.



Sedikit penjelasan. Zikir الله الله adakah bersifat zikir mufrad?.

Ulamak melayu kita bijak lagi. Mereka dah jawab kemuskilan ibn taimiah yang kata tak boleh kata zikir dengan kalimat الله dengan sebut cara mufrad saja,, iaitu tak ada kalimat lain selepasnya atau sebelumnya... sebab tak dpt difahami maksudnya.,itu je alasan ibn taimiah yg setengah orang kita taklid padanya.
Sebenarnya ada ayat selepasnya atau sebelumnya . Iaitu apa yg dikatakan takdir kalam dalam istilah ilmu grammar arabiah.
Atau di susun dlm bentuk ayat الله الله sudah sah sebagai satu ayat yang lengkap bukan sebagai kalimat mufrad lagi sebagaimana sangkaan mereka yang ikut aliran ibn taimiah dalam maslah ini.
Cuba perhatikan sebaik2nya artikle yg telah kita paparkan.
Kita tak perlu ulas disudut quran dan hadis yang biasa dibawakn orang dlm maslah ini sebab fokus ibn taimiah pada bidah atau tidaknya bila tidak dlm bentuk jumlah (ayat).
Quran dan hadis terlalu luas bila dikupas pada fokus tajuk perbincang ini.
Lebih2 lagi bila kita cuba heret orang awam yang tidak mengerti bahasa arab , tentu lebih rumit jadinya. Yang timbul nnti bukan ilmiah lagi tapi hanya taksub pada kaedah ibn taimiah. Itu saja lah yang dapat.


ZIKIR ADALAH ZIKIR.
Tradisi keilmuan yang kita warisi dari pemuka Islam dari satu lapisan umat keatas sampai kezaman salafus soleh ada 2 cara.
1. Nukilan.
2. Pencernaan berdasarkan nukilan.
Bukan hanya semata2 nukilan dan bukan juga semata2 pencernaan tafsiran.
Ini kaedah kita Ahlussunna wal Jamaah.
contohnya, tafsir makna majlis zikir dalam hadis, Nabi s.a.w sendiri tafsirkan taman2 syurga itu adalah majlis zikir, seperti yang dinukilkan oleh kitab Kifayatul Akhyar Syarah Matan Abi Syujak. Kemudian datang ahli tafsir dikalangan salafusoleh yang tafsirkan makna majlis zikir adalah majlis halal dan haram seperti kata Ata' bin Abi Rabah. Ada yang tafsirkan majlis ilmu seperti kata Sufiyan bin Uyayynah. Ada yang kata Satu bab dari ilmu,,,seperti kata Abu Hurairah r.a dan Abu Zar r.a.
Sementara Yahya bin Katsir menafsirkan ayat 28 surah al kahfi dengan makna Majlis2 Zikir.
Kalau kita melarat pula ke bidang tafsir Asyaari, iaitu tafsir isyarat seperti dalam ilmu Tasauf maka kita berjumpa pula makna zikir itu adalah Zikir iaitu ingat kan Allah atau sebut akan Allah. Seperti dalam tanwirul qulub dalam qismus thalis fit tasawuf. يحضرون في المجالس و قلوبهم حاضرة مع مولاهم ومن السوى خالية ، موافقون لما قاله تعالى رجال لا تلهيهم تجارة ولا بيع عن ذكر الله...
Mereka hadir dimajlis2 keramaian, padahal hati mereka hadir serta Tuhan mereka , terhadap selainNya sunyi hati mereka. Ini selaras dengan ayat ....ertinya, beberapa lelaki yang tidak melalaikan mereka oleh perniagaan dan jual beli dari Zikir akan Allah.
(Surah an Nur ayat 36.)
Maka memahamkan kalimat zikir itu adalah Zikir, atau zikir itu maknanya lebih luas itu Ilmu,, kedua2nya berlaku dalam tradisi keilmuan dan peradaban umat Islam yang dirahmati Allah s.w.t ini. Kita tidak boleh sekali2 menyangkal , menafikan , menidakkan dan menyerang mana2 fahaman dikalangan kita yang berasaskan dua metod ini selagi ianya didapati pengakuan dari Agama ini sendiri.
Sebenarnya ramai mana tokoh umat dan ulamak besar umat ini telah mengiktiraf zikir hanya dengan kalimat الله sahaja sah sebagai zikir ?.
Terlalu ramai hingga tidak terhitung jumlahnya. Antara mereka :
1. Imam Hujjatul Islam al Ghazali....dalam kitab ihya Ulumiddin bab riayadah nafsi.
2.imam Nawawi dalam dalam Hizib beliau yang sangat masyhur.
3. Imam Fakhrurazi dalam Asrarut Tanzil membawa 6 hujjah.
4. Sheikh Ibn Hajar al Haitami dalam Fatawa al Sugho beliau,
5. Imam Ahmad al Ghazali (adek Imam Ghazali)..at Tajrid fi risalah tawhid.
6. Ibn Ataillah al Sakandari.
7. Sheikh Abd Wahhab al Syaraani.
8.Sheikh Yusof alKaurani
9. Yang lebih awal Sayyidina Abu Bakar r.a.
10. Sheikh Syibli r.a,
Dan lain2..terlalu ramai.