Sunday, May 19, 2013

Sheikh Muhammad Saman- Tengku Chik Di Tiro.







Tengku Chik Di Tiro.. Pahlawan, Ulamak, Shufi, Tarekat, Tawassul, Zikir banyak , Taat Guru2, Anti Penjajah, Pertahan Institusi Raja Melayu, Kitab Turas, Aliran Tradisional Pondok , Serban, Baju Melayu, Percaya Barakah, Tak mudah mengalah hanya ajal sahaja mengakhiri perjuangannya itupun sbb diracun... dan itu semua tidak sekali2 akan boleh dikatakan sebagai orang jumud dan tidak berjuang... Allah Allah.

Dimakam ini ada 3 makam. Pertama: Disebelah tepi dinding hala kiblat , Sheikh Muhammad Saman- Tengku Chik Di Tiro. Kedua: Sebelah Tengku Chik- Makam Cucu beliau. Ketiga: Sebelah cucunya, awal dipintu masuk- Kubur Hasan Tiro- Ketua GAM. Rupanya Hasan Tiro- beliau ini adalah keturunan Tengku Chik Di Tiro. Allahummar ham hum..
Hasan tiro telah kembali ke Acheh selepas Tsunami dan mengadakan perdamaian dgn Kerajaan Indonesia dengan MOU , sbb sama merasai bertanggungjawab terhadap musibah yang menimpa, lalu dengan keinsafan bersama lalu damai. Kemudian, memang sudah di tentukan Ilahi,  tanah kuburnya ditanahair , sebelah datuK moyang. Mudahan Allah ampunkan dan rahmatkan semua.







No comments: