Wednesday, March 28, 2012

Gharib Khasful Litham 13

Soal: Seseorang musafir, ada 2 jalan untuk pulang kerumahnya . Pertama, ikut jalan dekat yang tidak sampai had 90 km atau ikut jalan jauh yang lebih 100 km. Adakah boleh dia mengikut jalan jauh untuk mendapatkan sembahyang jamak/qasar semata-mata tanpa ada tujuan lain?.


Jawab: Tidak boleh dia sembahyang jamak/qasar . Dia mesti sembahyang tamam. Wallahu A'lam.

Soal: Kalau dia memilih jalan jauh , selain bertujuan untuk membolehkan sembahyang jamak/qashar, dia juga akan singgah menziarahi saudaranya yang sakit, membeli-belah barangan keperluan harian dan melihat panorama keindahan alam dikawasan pergunungan sambil berhenti ditepi pantai berkelah, adakah boleh beliau jamak/qasar sembahyang?.

Jawab: Boleh, harus beliau jamak/qashar.

Nasnya: Kitab kasful Litham , mukasurat 47, juzuk 1.




( Masalah) Seorang musafir, ada baginya 2 jalan . Satu padanya singkat lagi mudah dan satu daripadanya jauh . Maka ia berjalan dengan jalan yang jauh , tiada suatu gharadh (tujuan), nescaya haram atasnya kerana mempenatkan dirinya dan binatangnya dan tiada dimudahkan qashar dan lain atasnya.


Soal: Selain nas Kasful Litham ini, adakah nas-nas kitab lain yang lebih jelas membolehkan jamak/qasar jika memilih jalan jauh dengan sebab ada tujuan-tujuan lain seperti dalam soalan?.

Jawab : Ada. Kitab al Mahalli , Komentar Matan al Minhaj Imam Nawawi r.anhu. Mukasurat 260 juzuk 1.






No comments: