Saturday, May 28, 2011

Buah tangan dari Sham 6



Ulamak Kurdi yang tabah


Sheikh Munla Yusof . Ulamak Sham merangkap imam dimasjid Ruknuddin , Ruknuddin, Dimasyq, Syria. Mampu membaca dan mengulas kitab2 besar fiqh mazhab Shafie. Tumpuan sebahagian pelajar melayu, oleh kerana tahkik ulasan dan fahamannya. Membaca kitab-kitab umdah dalam fiqh, usul fiqh, tawhid, tasawuf. mantik, balaghah dan saling tak tumpah layaknya seperti ulamak melayu tanahair. Kalau lah ditaqdirnya beliau orang melayu nescaya akan digelar orang beliau tokayah atau tok guru. Mendetailkan pembacaan kitab harfan biharfin, kemudian mengikhtisarkannya sebijik, seiras dan sebanding tok guru yang mengajar pondok di Petani.

Beliau , mudah-mudahan Allah kasih kepada beliau,,, hanya menuntut di tanah tumpah darah beliau , kurdi, sudara-maranya ramai dimersin Turkie. kemudian berhijrah ke Sham hanya mengajar, tidak ada belajar lagi.

Mampu membaca Kitab Tuhfah al Muhtaj- Ibn Hajar. Buat masa ini menghabiskan bacaan Kitab Kifayatul Akhyar, Matan minhaj al Tholibin, Syarah Syarqawi A'la Hud Hudi (Tawhid) , Matan Jawharah (tawhid) , matan Sullam Munawraq (mantiq) menariknya beliau sangat hafal matan-matan ilmu , antaranya yang diperdengarkannya kepada kami semasa menziarahi beliau matan sullam , matan dan matan mantik yg satu lagi --saya tak ingat.

Saya tertarik sosok mulia ini pada fahaman fikahnya yang kental. Tidak akan mengalah dengan pegangannya sekalipun dihempas pulas berhujjah dengannya. Allah Allah. Semuga Allah panjangkan usia beliau untuk berkhidmat pada Agama.

Kalau di pandang sudut kebolehan ilmu Sheikh Munla ini , saya teringat Sheikh Daud Malau Seiras dan sebanding.
Tetapi guru saya Sheikh Daud berkelebihan lembutnya , sifat hilimnya yang tidak lekas marah dan Sangat sayang kepada penuntut ilmu. Sifat ini tumpah kepada murid didikan beliau , Sheikh Ali yang saya kenali.

.

No comments: