Tuesday, November 27, 2007

buah tangan dari damsyik 3

bahrain moden

Syam atau Syiria, adalah negara yang mempunyai tamaddun yang sangat tua...
tercenganglah kita melihat kesan2 tamaddunnya ..
Satu contohnya , Suuq al Hamidiyyah.. Pasaraya tertua didunia.boleh dikatakan pasaraya2 hari ini mengambil idea dari Suuq alhamidiyyah. Masuk kedalamnya , kita bertemu dihujungnya pintu gerbang besar , tiang batu gagah peninggalan Empayar Bayzantium. ,,,kemudian terus ke masjid Umawi , yang asalnya sudah sangat tua... dikatakan asalnya adalah gereja. bertemu kita didalamnya makam kepala Nabi Yahya a.s. Terdapat bekas telaga pembaptisan yang telah ditutup simen. Beberapa Mihrab kelihatan dihadapan arah kiblat. Melihat keatas bumbungnya ,betapa indah dan kukuhnya kayu alang atap yang entah berapa ratus tahun usianya. Bila tiba waktu solat, terkejut lagi.... azan yang diulang2 dengan 7 orang muazzin ...sungguh mengkagumkan azan yang begitu.Ucapan muazzin pertama disambut muazzin ke 2, disambut 3 atau 4 lagi muazzin dibelakangnya. Tidak pernah dijumpai dimana2 tempat yang pernah ku sampai didunia ini, melainkan dimasjid Umawi, Damsyik ...satu2nya.

Baiknya kalau dapat kita menambah pengetahuan dan keluasan maklumat dengan bermusafir ,
khasnya di Syam yang masih segar dengan ilmu para ulamaknya. Melihat2 kitab2 yang tercetak dan terjual dikedai2 di sekitar Halabuni, Damsyik, berhampiran Suq al Hamidiyah..khasnya di Maktabah al Bayruti sangatlah menyenangkan hati yang dahagakan maklumat..dalam terbelek2 kitab.. terjumpa syarahan kitab fikih , Mughniyul Muhtaj... satu tesis oleh seorang pensyarah di Univ. Abun Nur... dua jilid besar . Jadi teks mahasiswa dikuliah jamiah tersebut.Terkejut saya bila mendapati penulisnya adalah seorang doktor "Alimah".. perempuan.

Menziarahi para ulama di syria yang sangat mahir berbahasa arab, rendah hati, berakhlak , pakar ilmu quran , hadis , tafsir , lagi tasawuf sufinya... sangatlah mendamaikan jiwa. Syam/Syiria ibaratkan bumi yang gersang...tetapi disitu penuh mutiara berlian yang terpendam tidak terlihat melainkan oleh sesiapa yang mengamati amatinya sahaja. Nama2 para Sahabat Nabi, ulamak , wali Allah yang selalu dijumpai dalam kitab2 ,,boleh terus saja menziarahi pusara mereka disekitar Damsyik.

No comments: