Wednesday, June 12, 2019

Makna hadis Laknat Allah atas yahudi dan nasrani mereka jadikan kubur nabi2 mereka sebagai masjid2, ?

Makna hadis "Laknat Allah atas Yahudi dan Nasrani mereka jadikan kubur nabi2 mereka sebagai masjid2, ". Adakah semata-mata terlarang sebarang binaan?. Jawabnya : Bukan itu makna hadis itu. معنى اتخاذ القبور مساجد أخرج البخاري ومسلم وغيرهما عن عائشة رضي الله عنها أن رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم قال في مرضه الذي لم يقم منه: «لعن الله اليهود والنصارى اتخذوا قبور أنبيائهم مساجد» فالحديث لا يتناول أيَّ مكان آخر غير عين القبر، فلا يدخل فيه ما حول القبر أو ما جاوره أو ما كان فوق القبر غير مسامِتٍ له، أي على غير فتنة، فالمقصود بالحديث هو عين القبر من حيث: السجود عليه أوْ له، فإن المساجد جمع مسجد وهو ما يسجد (عليه) كما هو مقتضى اللغة العربية. قال العلامة البيضاوي: « كانت اليهود والنصارى يسجدون لقبور أنبيائهم ويجعلونها قبلة لهم يتوجهون في الصلاة نحوها فقد اتخذوا أوثانا ولذلك لعنهم الله ومنع المسلمين عن مثل ذلك » فبين أن المحذور هو أمران: الأول: السجود للقبور وهو غاية التعظيم. الثاني: جعلها قبلة والتوجه في الصلاة إليها – وإلى صاحبها- قلبيا وحسيا أي: عبادتها. ولا يخفى أن بعضهم قد بالغ – بعد تغيير كتبهم وتحريفها- في تعظيم أنبيائهم فعبدوهم كما أخبر القرآن وقالت اليهود عزيز ابن الله وقالت النصارى المسيح ابن الله . قال ابنُ عبد البر: « في هذا الحديث إباحة الدعاء على أهل الكفر، وتحريم السجود على قبور الأنبياء، وفي معنى هذا أنه لا يحل السجود لغير الله عزَّ وجلّ، ويحتمل الحديث أن لا تُجْعل قبور الأنبياء قِبلة يُصلَّى إليها، ثم قال: وقد زعم قوم أنَّ في هذا الحديث ما يدل على كراهية الصلاة في المقبرة وإلى المقبرة ، وليس في ذلك عندي حجة » وقال ابن عبد البر في موضع آخر من التمهيد: «وكانت العرب تصلِّي إلى الأصنام وتعبدها، فخشى رسول الله ? على أمته أن تصنع كما صنع بعض من مضى من الأمم: كانوا إذا مات لهم نبي،عكفوا حول قبره كما يُصْنَعُ بالصنم، فقال صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: اللَّهُمَّ لا تجعل قبري وثنًا يُصَلَّى إليه، ويُسْجَدً نحوه ويُعْبَدُ فقد اشتدَّ غضبُ الله على من فعل ذلك، وكان رسولُ الله ? يحذِّر أصحابه وسائر أمته من سوء صنيع الأمم قبله الذين صَلُّوْا إلى قبور أنبيائهم، واتخذوها قبلة ومسجدًا، كما صنعت الوثنية بالأوثان التي كانوا يسجدون إليها ويعظمونها، وذلك الشرك الأكبر، فكان النَّبيُّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم يخبرهم بما في ذلك من سخط الله وغضبه، وأنه ممَّا لا يرضاه خشية عليهم امتثال طرقهم.. ». ثم قال: « وقد احتجَّ بعضُ من لا يرى الصلاة في المقبرة بهذا الحديث، ولا حجة له فيه» والاتِّخاذُ الموجب لِلَّعن شرحه العلامة السيِّد عبد الله بن الصِّدِّيق الغُمَاري رحمه الله تعالى في رسالته « إعلام الراكع السَّاجد بمعنى اتِّخاذ القبور مساجد »، فقال: « اتِّخاذ القبور مساجد، معناه: السجود لها على وجه تعظيمها وعبادتها، كما يسجد المشركون للأصنام والأوثان، وهو شرك صريح، وهذا المعنى، منطوق اللفظ وحقيقته. Hadis ini diriwayatkan oleh al-Bukhari, Muslim, dan lainnya daripada Aisyah رضي الله عنها bahawa Rasulullah ﷺ bersabda dalam sakitnya yang terakhir: “Laknat Allah atas Yahudi dan Nasrani, mereka menjadikan kubur nabi-nabi mereka sebagai masjid.” Makna “Menjadikan Kubur sebagai Masjid” Hadis ini tidak merujuk kepada sebarang tempat lain selain daripada kubur itu sendiri. Oleh itu, ia tidak termasuk kawasan di sekitar kubur, bahagian atas kubur yang tidak bersambung secara langsung dengannya, atau struktur lain yang tidak sejajar secara tepat dengan kubur tersebut. Maksud utama hadis ini adalah melarang perbuatan bersujud di atas kubur atau kepadanya, kerana dalam bahasa Arab, perkataan masjid berasal daripada akar kata yang bermaksud “tempat bersujud”. Al-Baydawi menjelaskan bahawa kaum Yahudi dan Nasrani bersujud kepada kubur nabi-nabi mereka serta menjadikannya sebagai kiblat dalam solat. Oleh itu, mereka dianggap telah menjadikan kubur sebagai berhala dan mendapat laknat Allah. Larangan ini bertujuan mencegah umat Islam daripada melakukan hal yang sama. Hadis ini memperingatkan dua perkara utama yang dilarang: 1. Bersujud kepada kubur, kerana itu merupakan bentuk penghormatan tertinggi yang hanya layak bagi Allah. 2. Menjadikannya sebagai kiblat, iaitu menghadap kubur dalam solat dan menyandarkan hati serta niat kepada pemilik kubur tersebut, baik secara fizikal mahupun spiritual (yakni menyembahnya). Sebagaimana yang disebut dalam al-Quran, kaum Yahudi dan Nasrani telah mengagungkan nabi-nabi mereka secara berlebihan hingga menyembah mereka. Firman Allah: “Orang Yahudi berkata: ‘Uzair anak Allah,’ dan orang Nasrani berkata: ‘Al-Masih anak Allah.’” (Surah At-Taubah: 30) Ibnu Abdul Barr berkata bahawa hadis ini menunjukkan keharusan mendoakan keburukan atas orang kafir dan larangan bersujud di atas kubur para nabi. Ia juga menegaskan bahawa sujud hanya untuk Allah, bukan kepada sesiapa pun. Beliau menambah bahawa Rasulullah ﷺ khuatir umat Islam akan mengikut jejak kaum terdahulu yang menyembah dan bersujud ke arah kubur para nabi mereka sebagaimana penyembah berhala memperlakukan berhala mereka. Oleh itu, baginda berdoa: “Ya Allah, janganlah Engkau jadikan kuburku sebagai berhala yang disembah. Sungguh, murka Allah amat besar terhadap kaum yang menjadikan kubur nabi-nabi mereka sebagai tempat ibadah.” Nabi ﷺ memberi amaran bahawa perbuatan itu mendatangkan kemurkaan Allah kerana menyerupai perbuatan syirik terdahulu. Sebahagian ulama menggunakan hadis ini untuk melarang solat di dalam tanah perkuburan, namun Ibnu Abdul Barr menyatakan bahawa hadis ini tidak menjadi hujah langsung untuk melarang solat di kawasan perkuburan secara umum. Penjelasan Al-Ghumari mengenai Makna “Menjadikan Kubur sebagai Masjid” Ulama hadis Sayyid Abdullah bin Al-Siddiq Al-Ghumari dalam risalahnya اعلام الراكع الساجد بمعنى اتخاذ القبور مساجد“I’lam al-Raki’ wa al-Sajid bi Ma’na Ittikhadh al-Qubur Masajid” menjelaskan bahawa: “Menjadikan kubur sebagai masjid bermaksud bersujud kepadanya sebagai bentuk penghormatan dan ibadah, sebagaimana yang dilakukan oleh penyembah berhala kepada berhala-berhala mereka. Ini adalah syirik yang nyata, dan inilah maksud sebenar hadis ini.” Jadi, yang dilarang dalam hadis ini bukan membina bangunan di sekitar kubur, tetapi perbuatan menyembah, bersujud, atau menjadikannya kiblat dalam ibadah, kerana itu menyamai perbuatan kaum musyrikin. Point to ponder: tiada kaitan hadis terssbut dengan perbuatan umat islam sepanjang zaman memakmurkan kuburan dengan pelbagai cara binaan.

No comments: