Wednesday, May 11, 2011

Jahitan luka dengan Benang Najis?.

Sedutan dari Kitab Hasyiah Bujairimi a'la al Khatib (al Iqna').

Satu dari isi kandungan Kitab Umdah Rujukan Fekah Mazhab yang menarik.


Masalah pertama:

Seseorang sembahyang yang memberi salam kedua padahal setelah selesai salam pertama sebelum sempat salam kedua , batal air sembahyangnya, contohnya terkentut, kemudian terus saja memberi salam kedua. . Hukumnya tidaklah batal sembahyangnya .

Nasnya: Kitab Bujarimi a'lal Khatib (Iqna') m.s 76 juzuk kedua. cetakan al halabi.



Ertinya: Adapun (berlaku) hadas diantara dua salam , maka tidak memudaratkan (sembahyang) , kerana berlaku perkara yang membatalkan (sembahyang) selepas tahallul (iatu ucapan salam pertama) tidak berkesan ,( membatalkan) .



Perkataan pensyarah (iaitu Sheikh Khatib Syarbini dalam Iqna): Maka masalah jika berhadas- Iaitu sekalipun hadas silsil baul ( kencing tak tus/ tak putus menitis nya) , dengan nisbah bandingan dengan hadas yang tidak berkekalan , ( iaitu maka termasuk jugalah hadas berkekalan contohnya orang sembahyang yang ada penyakit sisilbaul tersebut, tidaklah batal sembahyangnya, sekalipun berlaku titisan kencing diantara dua salamnya ).



Masalah kedua:

Menjahit luka pembedahan dengan benang najis adakah sah sembahyangnya?.

Jawabnya : Sah jika darurat.


Nasnya: m.s. 77 juzuk 2.



Ertinya: Jika mengubati seseorang lukanya dengan ubat najis , atau menjahit lukanya dengan benang najis , atau terkoyak bahagian badannya dan jadi (sebab) berdarah padanya , maka sama (hukumnya) dengan (masalah anggota ) yang ditampung ( iaitu disambung) sepertimana bahas yang telah lalu.



فيما مر.... iatu qiyas kepada masalah sambungan dengan tulang najis....di muka surat yang sama.




Ertinya: Jika seseorang meyambungkan tulangnya sebab pecah/patah , dengan tulang najis contohnya, disebabkan tiada (tulang) yang suci buat penyambung , maka diuzurkan (iaitu dimaafkan) pada masalah begitu. Sembahyangnya dengan tulang najis itu sah kerana darurat.


Wallahu a'lam.

No comments: