Satu dari isi kandungan Kitab Umdah Rujukan Fekah Mazhab yang menarik.
Masalah pertama:
Seseorang sembahyang yang memberi salam kedua padahal setelah selesai salam pertama sebelum sempat salam kedua , batal air sembahyangnya, contohnya terkentut, kemudian terus saja memberi salam kedua. . Hukumnya tidaklah batal sembahyangnya .
Nasnya: Kitab Bujarimi a'lal Khatib (Iqna') m.s 76 juzuk kedua. cetakan al halabi.
Nasnya: Kitab Bujarimi a'lal Khatib (Iqna') m.s 76 juzuk kedua. cetakan al halabi.

Ertinya: Adapun (berlaku) hadas diantara dua salam , maka tidak memudaratkan (sembahyang) , kerana berlaku perkara yang membatalkan (sembahyang) selepas tahallul (iatu ucapan salam pertama) tidak berkesan ,( membatalkan) .

Perkataan pensyarah (iaitu Sheikh Khatib Syarbini dalam Iqna): Maka masalah jika berhadas- Iaitu sekalipun hadas silsil baul ( kencing tak tus/ tak putus menitis nya) , dengan nisbah bandingan dengan hadas yang tidak berkekalan , ( iaitu maka termasuk jugalah hadas berkekalan contohnya orang sembahyang yang ada penyakit sisilbaul tersebut, tidaklah batal sembahyangnya, sekalipun berlaku titisan kencing diantara dua salamnya ).
Masalah kedua:
Menjahit luka pembedahan dengan benang najis adakah sah sembahyangnya?.
Jawabnya : Sah jika darurat.
Nasnya: m.s. 77 juzuk 2.

Ertinya: Jika mengubati seseorang lukanya dengan ubat najis , atau menjahit lukanya dengan benang najis , atau terkoyak bahagian badannya dan jadi (sebab) berdarah padanya , maka sama (hukumnya) dengan (masalah anggota ) yang ditampung ( iaitu disambung) sepertimana bahas yang telah lalu.
فيما مر.... iatu qiyas kepada masalah sambungan dengan tulang najis....di muka surat yang sama.

Ertinya: Jika seseorang meyambungkan tulangnya sebab pecah/patah , dengan tulang najis contohnya, disebabkan tiada (tulang) yang suci buat penyambung , maka diuzurkan (iaitu dimaafkan) pada masalah begitu. Sembahyangnya dengan tulang najis itu sah kerana darurat.
Wallahu a'lam.
Wallahu a'lam.
No comments:
Post a Comment