
Mengenai hadis –hadis yang selalu dipertikaikan oleh kebanyakan orang, dan dikatakan telah digunakan sebagai dalil puasa Rejab oleh Mazhab pada hal yang sebenarnya tidaklah begitu. Mereka selalu memaparkan kepada awam hadis-hadis tersebut di setiap penulisan , ceramah , kuliah dan web-web fatwa mereka , konon sebagai asas dalil fatwa Mazhab yang mengatakan sunat puasa Rejab. Oleh yang demikian marilah kita melihat komen dari Sheikh Ibnu Hajar al-Haitami dalam kitab al-Fatawa al-Kubro beliau. Muka surat 46 juzuk 2 cetakan Daarul Kutob Ilmiyyah demikian disebutkan:
و سئل نفع الله به عن حديث أن فى الجنة نهرا يقال له رجب ماؤه أشد بياضا من اللبن وأحلى من العسل من صام يوما من رجب سقاه الله من ذلك النهر , وحديث : من صام يوما كل شهر الخميس والجمعة والسبت كتب له غبادة سبعمائة سنة و حديث مَن صام من رجب يوما كان كصيام سنة ومن صام منه سبعةَ أيّام غُلِّقت عنه أبواب جهنم . ومن صام منه ثمانيةَ أيام فُتِّحتْ أبوابُ الجنّةِ ، ومن صام منه عشرة أيام لم يسأل الله شيأ الا أعطاه الله اياه , ومن صام خمسة عشر يوما نادى مناد من السمأ قد غفر لك ما سلف فاستأنف العمل وقد بدلت سيِّئاتك حسنات . هل هى موضوعة أم لا؟. فأجاب بقوله : ليست موضوعة بل ضعيفة , فتجوز رواتها والعمل بها فى الفضائل. قال الحافظ ابن حجر : فى الأول ليس فى اسناده من ينظر فى حاله سوى منصور الأسدى , وقد روى عنه جماعة لكن لم أر فيه تعديلا , و قد ذكره الذهبى وضعفه بهذا الحديث وقال فى الثانى له طرق بلفظ عبادة ستين سنة وهو أشبه ومخرجه أحسن و اسناده أشد من الضعف قريب من الحسن والثالث له طرق وشواهد ضعيفة يرتقى عن كونه موضوعا , والله أعلم
Kesimpulannya hadis-hadis tersebut tidak ada yang bertaraf maudhu sehingga dikatakan fatwa mazhab berdiri atas yang dusta atas Nabi s.a.w.
Hadis pertama hanya dhoif.
Kedua juga dhoif tetapi mempunyai thuruq yang banyak sehingga terangkat naik menghampiri martabat hadis Hasan.
Yang Ketiga pula sekalipun maudhu asalnya tetapi mempunyai banyak thuruq yang dhoif , sehingga terangkat dari martabat maudhu ke martabat dhoif. Demikian ulasan Imam Ibnu Hajar Al-Asqolani.
Dilihat pula diilmu Usul Fiqah , hadis-hadis yang tiga ini dipakai sebagai iktibar . Sementara asas hukum sunat puasa Rejab bertunjangkan Hadis -hadis yang terdahulu yang Sahih-sahih. wallahu a,lam.
No comments:
Post a Comment